f f - 20 - bij de provincie aan te kaarten. Wat openbare werken - verkeersveiligheid - en milieu betreft het volgende: De bouw van het persgemaal en de aanleg van drukriolering in het buitengebied zijn een tweetal milieuvriendelijke objecten, welke naar de mening van de gemeente niet op de begroting van Rijsbergen behoren te drukken. Wie straks dan wel de betaler van het persgemaal zal worden staat bij ons nog niet exact vast, evenmin als het feit of inmiddels alle problemen inz. aankoop van de laatste gronden opgelost zijn; maar misschien, mijnheer de voorzitter, kunt U hierover wat meer duidelijkheid verschaffen. Wat de aanleg drukriolering in het buitengebied betreft, is Werknemersbelangen van oordeel dat naast de door U opgesomde straten, bij voldoende deelname in de toekomst de Ettenseweg en Watermanseweg zich uitstekend lenen om meegenomen te worden in dit project. Wij staan uit oogpunt van kostenbesparing achter het standpunt van commissie financiën, uitbreiding van het aardgasnet tejcoppe-^en aandie van de drukriolering. Een vlotte en veilige verkeersafwikkeling is vaak afhankelijk van de toestand waarin het wegennet zich bevindt. Onze groepering bepleit daarom ook bij de behandeling van het investeringsplan vooral aandacht te schenken en voorrang te verlenen aan die wegen, welke er in het buitengebied het belabberst bijliggen nl. Nelleveldstraatbar en boos; Het verbindingsgedeelte van de Huisakkerstraat richting Tiggeltsestraat Paandijksestraat/Hazeldonksestraat; vanaf het P.N.E.M. gebouwtje in de richting van het asfaltweggetje van RW; wegens intensief gebruik van deze sluip route is slijtage evenredig; Breedschotsestraat vanaf het oorsponkelijk gereed gekomen gedeelte nabij Fam. Rombouts tot en met het eindpunt van camping 't Oekeltje; Voor de overige wegen in het buitengebied ziet Werknemersbelangen graag een meerjarenraming opgezet, waarbij jaarlijks de volgorde van urgentie in overleg met cie openbare werken bepaald kan worden. Fietspad(en) langs de Kruispad verdient in onze ogen, vanwege de levensgevaarlijke situatie een zeer hoge prioriteit; daarnaast kan Werknemersbelangen U tot ons genoegen een recreatieve fietspadenroute aanbieden, welke route vanaf Rijsbergen richting België loopt, en van daaruit aansluiting op de Heideroute en Aardbeien route kan vinden. Deze route is door ons als onderdeel van het totale fietspaden plan bij het Stadsgewest ingebracht, en wij kunnen U vertellen dat de door ons ingebrachte route,na positieve beoordeling door het Stadsgewestyals bijlage ter goedkeuring is meegestuurd naar Den Bosch. Wat de wegen binnen de bebouwde kom betreft zijn wij de mening toegedaandat een aantal van deze wegen uit de reserves bovenwijkse voorzieningen betaald kan worden. Wel zijn wij de mening toegedaan, dat de Pr. Bernhardstraat en de Min. Verschuur straat hard aan herstraten toe zijn. Wat onze groepering verder binnen de bebouwde kom als zeer urgent onder de aandacht wil brengen is de toestand en toegankelijkheid van de meeste trottoirs, en daarnaast de snelheid waarmee nog steeds door de kom gereden wordt door automobilisten. In het voorjaar is reeds door ons Werknemersbelangen aangedrongen op het instellen van een cie. toegankelijkheidsbevordering voor gehandicapten, omdat in onze ogen met name de meeste trottoirs een van de prachtige voorbeelden waren ,en nog zijn,als onderdeel van ontoegankelijkheid voor de gehandicapten en moeilijk ter been zijnden. A j* k

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1984 | | pagina 70