4 -
principe 90% van het door het ministerie destijds vastgestelde bedrag aan
subsidie. Hij heeft echter nergens kunnen vinden dat men ook zwart op wit
de garantie heeft-expliciet vermeld-dat men op een bepaalde termijn dat
bedrag ook uitbetaald zal krijgen. Misschien dat het ergens in het dikke
dossier verscholen heeft gezeten,maar hij heeft het in ieder geval niet kunnen
vinden. Het is van belang om te weten wanneer het inderdaad betaalbaar gesteld
wordt. Het zou hem een goede zaak lijken dat dat bedrag betaalbaar gesteld
wordt uiterlijk ook per eind 1985 en liever nog aan het begin van 1985
bij de eigendomsoverdracht. Op het moment echter van de eigendomsoverdracht
is nog niet voldaan aan de voorwaarden die destijds door het ministerie
geformuleerd zijn en hij zou graag willen weten hoe dat met elkaar te rijmen
valt.
De subsidie van het ministerie van volkshuisvesting ter grootte van f 152.000,
daarvan neemt hij aan dat die op de tocht staan als er geen woningen gebouwd
worden. Hij denkt dat de voorzitter daar ook wel uitsluitsel over kan geven.
Verder zegt de voorzitter dat het college pas de bestemming wil bezien op het
moment dat eindelijk de hele sanering heeft plaatsgevonden. In het voorwoord
van de voorzitter heeft hij al gezegd dat de sanering^voor welke bestemming
dan ookjVoor dezelfde graad van zuiverheid uit moet komen. Hij denkt dat de
wijze waarop, en de termijn van saneren niets uitmaakt t.a.v. de keuze van de
bestemming. Het enige wat er dan nog speelt is,of de hal dan wel of niet
kan blijven staan. Dat brengt hem op het volgende punt. De voorzitter zegt dat men
uitgaat van het feit,dat de hal herbouwd zal moeten worden als zou blijken dat
wegens de verontreiniging de hal gesloopt zou moeten worden,om sanering mogelijk
te maken. Hij denkt dat men dan toch de beslissing om tot herbouw over te gaan
zal moeten laten afhangen van de omstandigheden op dat moment t.a.v. de bestemming
en eventuele koper en kosten van herbouw etc.
De manier waarop de prijs tot stand gekomen is daar heeft hij ook zijn vraagtekens
over. Maar de voorzitter heeft al gezegd dat dat destijds min of meer door
de ministeries bepaald is. Mede aan de hand van de bedragen die zij voor subsidie
uitgetrokken hadden. In principe vindt hij het een goede zaak dat de gemeenschap
een dergelijk object koopt om niet een eventuele andere koper in de toekomst op
te zadelen met een aantal negatieve effecten die er mogelijk nog spelen straks.
Hij wou nog even verwijzen naar artikel 4 van de koopovereenkomst, waarin
met name de lusten en de lasten genoemd worden voor de gemeente, daarin merkt
hij een tegenstrijdigheid in de huur en koopovereenkomst. In de koopovereenkomst
wordt helemaal niet gesproken over de verwarmingslucht en de electrische instal-
latie^en die komt hij wel tegen op een gegeven moment in de huurovereenkomst
waarin gesteld is dat op eind 1985 deze installaties door de huurder meegenomen
kunnen worden. Hij denkt dat de omschrijving,zoals deze in het huurkontract staat,
veel te summier is en dat veel duidelijker afgebakend had moeten worden wat
daar nu precies onder valt. Dan komt hij vanzelf bij de huurovereenkomst.
In de huurovereenkomst wordt gesproken bij artikel 6 over de chemische fabriek
en hij acht het juist dat in de huurovereenkomst dezelfde terminologie gebruikt
wordt die ook het ministerie gebruik,want een formuleerbedrijf voor bestrijdings
middelen of een chemische fabriek kan heel wat anders zijn. Tot slot denkt hij
dat men nu op dit moment zover is dat men nu aan een ploegentijdrit begint voor
afsluiting van een lange toer die,denkt hij,zowel voor de gemeente als voor het
bedrijf een aantal negatieve aspecten gehad heeft en ook voor de omwonenden.
Hij hoopt dat in 1985 elke ploeg die bij deze tijdrit betrokken is,binnen
de limiet over de streep gaat zonder dat er eventuele deelnemers in de bezem
wagen zullen moeten verdwijnen.
DhrDaemen zegt dat hij nergens zwart op wit heeft kunnen lezen dat de subsidie
ook wordt verstrekt als de firma naar een andere plaats verhuist dan voornoemd
wordt
X
X