- 10 -
Dhr. Goos gelooft dat men op het moment op de juiste weg zit.
De tijden zijn helemaal veranderd. Het werk neemt gelukkig weer toe.
Dat betekent wel dat er meer openbaarheid is.
Dhr. Verpaalen denkt dat men inderdaad overeenstemming moet bereiken hoe
men het inderdaad gaat doen,in zijn algemeenheid. En niet incidenteel. Want
straks komt men voor een bedrag van boven de 70.000,etc.
Stel dat het om een bedrag gaat dat nog veel hoger gaat worden dan denkt
hij dat men die gedragslijn absoluut niet kan gaan volgen omdat men naar
mate de risico's groter zijn de manier van controleren preventiever en beter
moet zijn. Dus men zal in zijn algemeenheid gezamenlijk tot een goede
gedragslijn moeten komen die enigszins in de relatie staat tot optimale vorm
en de meest gunstigste prijsbedinging die het college kan maken.
De voorzitter zegt dat de heer Verpaalen onderschied moet maken tussen
beleid en uitvoering.
Het moment dat men aan het aanbesteden is is men aan uitvoering toe. En er
is een ton krediet beschikbaar gesteld en hij vindt dat men moet zorgen
dat men er met die ton moet komen. Komt men er niet met een ton dan zegt de
aannemer of aannemers dat het werk niet gerund kan worden.
Dhr. Verpaalen vindt dat de raad moet kunnen beoordelen of voor die post
inderdaad een ton uitgetrokken moet worden. Dan is men preventief controlerend
bezig.
De voorzitter zegt dat hij afhankelijk is van zijn aannemers die daarvoor
inschrijven. Dat is de prijs. Men kan de begroting maken, maar de aannemer
maakt de prijs.
Dhr. Vogels vraagt of er overal een bestek bij ligt?
De voorzitter zegt dat de bestekken nog geschreven moeten worden.
Dhr. Vogels zegt: maar als men nu ook die informatie niet heeft dan
maakt het niets uit of het nu een gulden per m2 is of twee gulden.
Hij denkt wel dat men kan beoordelen of men het over de totale hoeveelheid
werk mee eens is, ja of neen. Want de voorzitter praat allemaal maar achteraf
maar hij gelooft dat men als raadslid zc maar een minder prettig gevoel krijgt
van ja,men zit hier wel maar toe maar en als het gebeurd is dat men dan zegt
dat men het nooit meer doet en dat men er volgende keer wel rekening mee houdt.
In weze is deze discussie al een bewijs van dit beleid want het college heeft
eigenlijk zonder verdere aankondiging het beleid gewijzigd en daarover zit men
dan te discussiëren. Als men op andere tijdstippen dit besproken had dan had deze
discussie niet plaats hoeven te vinden. Als men het beleid gaat wijzigen en men komt
er achteraf pas achter dan denkt hij dat dat op zich geen goede zaak is? vandaar
dat hij toch in zijn algemeenheid huiverig is voor "controle achteraf".
De voorzitter stelt voor dat de raad zegt dat men probeert op deze manier
te werken voor één jaar. Dan kan men zien of het werkt of niet.
Dhr. Vogels denkt dat de raad een goede gedragslijn moet uitstippelen in overleg
met het college. Zodat men weet wat er precies gaat gebeuren en welke
cijfers er boven tafel komen en welke cijfers niet.
Want uitvoering is aan het college^maar voordat het college kan uitvoeren moet de raad
ja zeggen en hij vindt dat men dan een behoorlijk aantal gegevens nodig heeft om
fiat te geven aan het college. Hij vindt dat men in deze raadsvergadering een
aantal stukken behandelt waarbij dat ontbreekt.