moment de cijfers naar buiten kunnen komen en dat vindt het college per se ongewenst. De raad mag van het college rustig die cijfers zien als straks een aannemer ingeschreven heefteen ook van de anderen die ingeschreven hebben^daar heeft het college helemaal geen moeite mee^maar hij hoopt dat de raad het college in zoverre het vertrouwen kan geven dat het college probeert het op de voordeligste manier te doen. Dat is de intentie van deze werkwijze. Maar het is echt geen kwestie van geheimzinnig willen doen. Want dat is helemaal niet nodig. DhrDaemen zegt dat het toch wel eens prettig zou kunnen zijn of,ter bescherming van^dat een raadslid de hoeveelheid werk kent zodat men tevens kan zien of er geen rekenfout gemaakt is want die kan natuurlijk iedereen maken. Om te voorkomen dat men voor echte verrassingen komt te staan kan het nooit kwaad dat men de hoeveelheid werk kent. De voorzitter antwoordt hierop dat wanneer er fouten gemaakt zouden worden> wat hij zich moeilijk in kan denken,want op de eerste plaats is het een aannemer en verder komt het in de begroting tot uitdrukking5 dat dan het personeel uit de eigen dienst mans genoeg is om die fout er uit te halen. Bovendien als dat er later uitkomt dan kan men dat zelf als raad ook nog ontdekken. Hij wil dit zeggen "laat de raad des raads" wat per se raad is en laat dit aan het college over. En mocht later blijken dat het college in bepaalde zaken heeft gehandeld waar de raad het niet mee eens is, de raad heeft een controlerende functie, dan kan de raad tegen het college zeggen dat zij het liever anders hadden gezien. Dhr. Vogels interrumpeert en vraagt of dat betekent dat de raad een beleid uit moet stippelen op welke manier ook. En dat de raad achteraf gaat contro leren. De voorzitterantwoordt dat dat vrij simpel is. Men heeft hier nog een paar kredieten liggen. Op een gegeven moment komt daar een aanbesteding uit. Het gaat er het college om dat zij de vrijheid hebben om te combineren en een wijze van aanbesteding te zoeken die hun het voordeligste lijkt op het moment. Want de vorm van aanbesteding is gewoon tijdgebonden. Men kan tijden hebben dat men voordeliger met een open begroting werkt en men heeft tijden dat men beter met een openbare aanbesteding kan werken. Op het moment kan men met openbaar aanbesteden geld verdienen. Dhr. Vogels zegt dat hem dat verder niet interreseert^het gaat hem alleen om de afspraken die men gaat maken voor als men daar mee in kan stemmen met de controle achteraf. De voorzitter zegt als er tussen nu en de volgende raad aanbesteed iSj voor welk werk dan ook }dan krijgt de raad bij de volgende raadsvergadering de stukken ter inzage. Zodat men kan lezen wat er uit de bus gekomen is en wie het werk aanbesteed krijgt en wat de prijs is. Hij gelooft dat dit het meest simpelste is. Het college doet dit alleen maar om zo voordelig en zo objectief mogelijk te werken. Dhr. Vogels vraagt of de raad er dan ook de begroting bij krijgt die het college heeft maar die de raad nog niet gezien heeft. De voorzitterzegt dat de raad die er niet bij krijgt. De heer Vogels vraagt waarom niet De voorzitter denkt dat dat geen zin heeft. De raad heeft alle vrijheid om te controleren De raad kan tevens zien of men niet meer werk gemaakt heeft dan nodig was. Dat staat duidelijk in het bestek te lezen.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1984 | | pagina 18