moment de cijfers naar buiten kunnen komen en dat vindt het college
per se ongewenst. De raad mag van het college rustig die cijfers zien
als straks een aannemer ingeschreven heefteen ook van de anderen die ingeschreven
hebben^daar heeft het college helemaal geen moeite mee^maar hij hoopt
dat de raad het college in zoverre het vertrouwen kan geven dat het college
probeert het op de voordeligste manier te doen. Dat is de intentie
van deze werkwijze. Maar het is echt geen kwestie van geheimzinnig willen doen.
Want dat is helemaal niet nodig.
DhrDaemen zegt dat het toch wel eens prettig zou kunnen zijn of,ter
bescherming van^dat een raadslid de hoeveelheid werk kent zodat men
tevens kan zien of er geen rekenfout gemaakt is want die kan natuurlijk
iedereen maken. Om te voorkomen dat men voor echte verrassingen komt te
staan kan het nooit kwaad dat men de hoeveelheid werk kent.
De voorzitter antwoordt hierop dat wanneer er fouten gemaakt zouden worden>
wat hij zich moeilijk in kan denken,want op de eerste plaats is het een
aannemer en verder komt het in de begroting tot uitdrukking5 dat dan het
personeel uit de eigen dienst mans genoeg is om die fout er uit te halen.
Bovendien als dat er later uitkomt dan kan men dat zelf als raad ook
nog ontdekken. Hij wil dit zeggen "laat de raad des raads" wat per se raad
is en laat dit aan het college over. En mocht later blijken dat het college in
bepaalde zaken heeft gehandeld waar de raad het niet mee eens is, de raad
heeft een controlerende functie, dan kan de raad tegen het college zeggen
dat zij het liever anders hadden gezien.
Dhr. Vogels interrumpeert en vraagt of dat betekent dat de raad een beleid
uit moet stippelen op welke manier ook. En dat de raad achteraf gaat contro
leren.
De voorzitterantwoordt dat dat vrij simpel is. Men heeft hier nog een paar
kredieten liggen. Op een gegeven moment komt daar een aanbesteding uit. Het
gaat er het college om dat zij de vrijheid hebben om te combineren en een
wijze van aanbesteding te zoeken die hun het voordeligste lijkt op het moment.
Want de vorm van aanbesteding is gewoon tijdgebonden. Men kan tijden hebben
dat men voordeliger met een open begroting werkt en men heeft tijden
dat men beter met een openbare aanbesteding kan werken. Op het moment kan men met
openbaar aanbesteden geld verdienen.
Dhr. Vogels zegt dat hem dat verder niet interreseert^het gaat hem alleen om de
afspraken die men gaat maken voor als men daar mee in kan stemmen met de controle
achteraf.
De voorzitter zegt als er tussen nu en de volgende raad aanbesteed iSj voor welk
werk dan ook }dan krijgt de raad bij de volgende raadsvergadering de stukken
ter inzage. Zodat men kan lezen wat er uit de bus gekomen is en wie het
werk aanbesteed krijgt en wat de prijs is. Hij gelooft dat dit het meest
simpelste is. Het college doet dit alleen maar om zo voordelig en zo objectief
mogelijk te werken.
Dhr. Vogels vraagt of de raad er dan ook de begroting bij krijgt die het
college heeft maar die de raad nog niet gezien heeft.
De voorzitterzegt dat de raad die er niet bij krijgt.
De heer Vogels vraagt waarom niet
De voorzitter denkt dat dat geen zin heeft. De raad heeft alle vrijheid
om te controleren De raad kan tevens zien of men niet meer werk gemaakt heeft
dan nodig was. Dat staat duidelijk in het bestek te lezen.