V
f
V
ook al zijn die vertrouwelijk. Dan is er voor het college geen zaken doen
meer mogelijk omdat dan cijfers bekend zijn.
Ook stelt de heer Verpaalen dat het een kleine moeite is om de standaardprijzen
bekend te maken. Maar dan heeft de gemeente geen mogelijkheid om t.o.v.
aannemers een concurrentiepositie in te nemen omdat dan de eenheidsprijzen
bekend zijn bij de aannemers.
Dhr. Vogels interrumpeert en zegt dat nu het krediet bekend is
DhrNooren zegt dat dat niets voorstelt Want wat het krediet betreft dat is maar
een totaal prijs. Dhr. Vogels wil zelfs de indexprijs nog bekend maken.
DhrVogels zegt dat de heer Nooren stelt als de cijfers bekend zijn
dan wordt de onderhandelingspositie van de gemeente moeilijker. Maar nu zijn er
ook bedragen bekend. Er is 12.000,ter beschikking gesteld. En dan vraagt
het college aan de raad zonder dat de raad het kan beoordelen of 12.000,
een redelijk bedrag is ja of neen.
DhrNooren zegt dat het onmogelijk is zaken te doen als men een begroting
ter inzage legt. Overigens wanneer men voor 12.000,een aanbesteding
moet houden haalt dit niets uit. Immers wanneer de cijfers ter kennisname
aan de raad worden gebracht dan kan iedereen in zekere zin vragen om die
gegevens ook maar eens te zien want ze zijn aan de openbaarheid prijs
gegeven. De map vertrouwelijke stukken is geen voldoende zekerheid
want het is ingevolge de wet van het openbaar bestuur mogelijk om alle
gegevens op te vragen. Hij denkt dat het inderdaad een wijs beleid van het college
is om zo op de beste manier zaken te doen.
Het zou natuurlijk ook mogelijk zijn om eerst met aannemers in onderhandeling
te gaan en te zeggen voor die prijs kan het gemaakt worden. Maar men weet
allemaal wanneer men dan terug moet koppelen naar de raad en verder naar G.S.
dat men tegen de aannemers moet zeggen dat hij over drie maanden werk kan maken.
Dan geeft de aannemer niet de uiterste prijs. Men moet op een gegeven moment
kunnen zeggen, wanneer onderhandelt wordt, dat hij morgen of volgende week
kan beginnen. Maar men moet niet tegen een aannemer zeggen dat het eerst
nog terug moet naar de raad en naar G.S. en dat hij over drie maanden pas kan
beginnen. De wethouder mag aannemen dat als de raad het voortaan anders wil,
dat dit echter ook voortaan anders zal gaan.
De keus is aan de raad.
DhrGoos zegt dat hij de wethouder heel goed kan begrijpen. Alle raadsleden
weten wat ervaringen er opgedaan zijn met het verzorgingstehuis. Toen
waren er op een gegeven moment ook prijzen bekend en toen was het
bijna niet aanbesteedbaar meer op dat moment.
Hij dacht dat er ten alle tijden voldoende openheid is ten opzichte van de raads
leden en hij gelooft zoals de procedure nu gevolgd wordt, de meesten tevreden
gesteld zijn.
DhrDaemen zegt dat het toch wel praktisch geweest zou zijn4omdat er nu geen
prijzen bekend zijn^dat wel bekend gemaakt werd de hoeveelheid werk die er
geleverd moet worden.
Dan kan ieder voor zich kijken. En kan men aan de hand daarvan checken of de prijs
goed is of niet.
Dhr. Verpaalen zegt dat dhr. Nooren begint te schermen met de wet openbaar
heid van bestuur maar de raad heeft destijds een goede afspraak gemaakt dat deze
informatie neergelegd zou worden in de map vertrouwelijke stukken.
Voor zover hij geinformeerd is is die afspraak niet veranderd. En dus vindt
hij dat men die afspraak moet nakomen. Of men moet met een voortstel komen
om die afspraak te veranderen maar men moet niet stilzwijgend de zaak achterwege
laten.