- 14 - De voorzitter zegt dat verplaatsing van de problemen is. Het punt is dat er ontzettend veel geld in gepompt moet worden om ook dat te verwezenlijken. En men is niet bereid daar subsidie in te stoppen om een probleem te verplaatsen wel om een probleem op te lossen. En wij zijn van datzelfde VOMIL afhankelijk voor de subsidie. Dat is juist de moeilijkheid. DhrDaemen merkt op dat het ene rapport van de firma Embregts niet precies helemaal goed is. De voorzitter zegt dat dat gewogen is en te licht bevonden is. Mevr, van den Bemd zegt dat heel deze materie al zolang speelt. Het bevreemdt haar dat VOMIL zwaar tilt aan de geluidsoverlast terwijl nu de geluidsoverlast aan de Kap.l. de Nijsstraat niet veel groter is maar ook voor veel meer personen groter is. Daarnaast bevreemdt het haar ook wanneer een commissaris van de koningin hier in het Rijsbergse een rondrit maakt en die zegt dan op door haar gestelde vragen met de lokatie op de Ettenseweg kan ik me nog wel verenigen maar daar aan de Hooiberg vergeet het maar toen heeft ze op dat moment gesteld laat ons in godsnaam een bedrijventerrein gaan inrichten op de Ettenseweg. Dan zijn we een stap verder. Een bedrijventerrein inrichten wat aan de eisen des tijds voldoet waar voor haar part een wal om gelegd wordt waarbij de direct meest betrokkene in dat geval dat ene gezin wat door de geluidshinder getroffen gaat worden laat die dan berekenen wat het zal gaan kosten om inmiddels isolerende beglazing e.d. de geluidshinder terug te dringen. Wat er dan verder nog overschiet zonder te gaan bagataliseren dat we kunnen gaan stellen dat het toch wel lichtelijk overdreven is wat de geluidsoverlast betreft. De voorzitter zegt een bedrijventerrein inrichten houdt dus in investeren voor financieren maar dan blijft nog overeind. U moet dan wel een vergunning hebben en aan een vergunning voor volksgezondheid voor de hinderwet. De aanleg van dat bedrijven terrein heeft geen enkele zin zolang je gebonden bent aan de inspecteur van VOMIL. Ook al heb je een kant en klaar bedrijventerrein daar liggen en de inspecteur blijft neen zeggen. Dan heb je een bedrijventerrein liggen wat een hoop geld heeft gekost maar waar je geen bedrijf op kwijt kunt. Dat is de moeilijkheid. Mevr, van den Bemd vraagt of VOMIL het enige instituut is waarvan men van afhankelijk is wat de vergunning betreft. Dan is het misschien toch zinvol dat bedrijventerrein in te richten. Het gaat haar steeds meer bevreemden als ze de ene dag de moeite neemt om naar Den Bosch te rijden en men zit daar te pleiten tegenover de gemeenten ga eens mogelijkheden onderzoeken en ga de mogelijkheden eens benutten niet hoe je nu volgens de regels van de wet de zaken tegen kunt houden maar hoe je nu door de geest van de wet eens juist wel iets kunt verwezenlijken dan bevreemdt het haar dat aan de andere kant van de provincie toch mensen zijn die toch precies volgens de letter van de wet zitten te praten. De voorzitter zegt dat staatstoezicht van de volksgezondheid een aparte instantie is die zit niet op het provinciehuis maar tegenover het provinciehuis. Dat heeft een heel eigen leven. En tegenwoordig is het zo vanaf 1 januari 1983 moet er ook getoetst worden voor de geluidsoverlast en geluidshinder, hinderwet etc. dan moet er gewoon getoetst worden en zoals nu de brieven er liggen dat liegt er gewoon niet om. Dan krijgt hij de hinderwet niet. Als men geen hinderwet krijgt dan krijgt men ook artikel 19/50 niet. En als men geen artikel 19/50 krijgt dan mag B&W geen vergunning geven en dan mag de raad geen vergunning geven. Dat is gewoon zo geregeld. Mevr, van den Bemd zegt en ook als de gemeente zegt wij gaan toch een bedrijven terrein inrichten. Wij gaan dat rapport opnieuw toetsen. Zij meent, begrepen te hebben dat Embregts naar verloop van tijd wat geluid betreft een stuk lager zit want Embregts heeft zelfs een aantal premie's gekregen om dat het geluidsvriendelijke voertuigen heeft. Dat men daarnaast ook bij VOMIL kan zeggen we kunnen het dichtst- 4 V

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1983 | | pagina 74