- 14 -
De voorzitter zegt dat verplaatsing van de problemen is.
Het punt is dat er ontzettend veel geld in gepompt moet worden om ook dat te
verwezenlijken. En men is niet bereid daar subsidie in te stoppen om een probleem
te verplaatsen wel om een probleem op te lossen. En wij zijn van datzelfde VOMIL
afhankelijk voor de subsidie.
Dat is juist de moeilijkheid.
DhrDaemen merkt op dat het ene rapport van de firma Embregts niet precies helemaal
goed is.
De voorzitter zegt dat dat gewogen is en te licht bevonden is.
Mevr, van den Bemd zegt dat heel deze materie al zolang speelt. Het bevreemdt haar
dat VOMIL zwaar tilt aan de geluidsoverlast terwijl nu de geluidsoverlast aan de
Kap.l. de Nijsstraat niet veel groter is maar ook voor veel meer personen groter
is. Daarnaast bevreemdt het haar ook wanneer een commissaris van de koningin hier in
het Rijsbergse een rondrit maakt en die zegt dan op door haar gestelde vragen
met de lokatie op de Ettenseweg kan ik me nog wel verenigen maar daar aan de
Hooiberg vergeet het maar toen heeft ze op dat moment gesteld laat ons in godsnaam
een bedrijventerrein gaan inrichten op de Ettenseweg. Dan zijn we een stap verder.
Een bedrijventerrein inrichten wat aan de eisen des tijds voldoet waar voor haar part
een wal om gelegd wordt waarbij de direct meest betrokkene in dat geval dat ene gezin
wat door de geluidshinder getroffen gaat worden laat die dan berekenen wat het zal gaan
kosten om inmiddels isolerende beglazing e.d. de geluidshinder terug te dringen.
Wat er dan verder nog overschiet zonder te gaan bagataliseren dat we kunnen gaan
stellen dat het toch wel lichtelijk overdreven is wat de geluidsoverlast betreft.
De voorzitter zegt een bedrijventerrein inrichten houdt dus in investeren voor
financieren maar dan blijft nog overeind. U moet dan wel een vergunning hebben en aan
een vergunning voor volksgezondheid voor de hinderwet. De aanleg van dat bedrijven
terrein heeft geen enkele zin zolang je gebonden bent aan de inspecteur van VOMIL.
Ook al heb je een kant en klaar bedrijventerrein daar liggen en de inspecteur blijft neen
zeggen. Dan heb je een bedrijventerrein liggen wat een hoop geld heeft gekost maar waar
je geen bedrijf op kwijt kunt. Dat is de moeilijkheid.
Mevr, van den Bemd vraagt of VOMIL het enige instituut is waarvan men van afhankelijk is
wat de vergunning betreft.
Dan is het misschien toch zinvol dat bedrijventerrein in te richten. Het gaat haar
steeds meer bevreemden als ze de ene dag de moeite neemt om naar Den Bosch te rijden
en men zit daar te pleiten tegenover de gemeenten ga eens mogelijkheden
onderzoeken en ga de mogelijkheden eens benutten niet hoe je nu volgens de regels
van de wet de zaken tegen kunt houden maar hoe je nu door de geest van de wet eens juist
wel iets kunt verwezenlijken dan bevreemdt het haar dat aan de andere kant van de
provincie toch mensen zijn die toch precies volgens de letter van de wet zitten te
praten.
De voorzitter zegt dat staatstoezicht van de volksgezondheid een aparte instantie
is die zit niet op het provinciehuis maar tegenover het provinciehuis. Dat heeft
een heel eigen leven. En tegenwoordig is het zo vanaf 1 januari 1983 moet er ook
getoetst worden voor de geluidsoverlast en geluidshinder, hinderwet etc. dan moet
er gewoon getoetst worden en zoals nu de brieven er liggen dat liegt er gewoon niet om.
Dan krijgt hij de hinderwet niet. Als men geen hinderwet krijgt dan krijgt men ook
artikel 19/50 niet. En als men geen artikel 19/50 krijgt dan mag B&W geen
vergunning geven en dan mag de raad geen vergunning geven.
Dat is gewoon zo geregeld.
Mevr, van den Bemd zegt en ook als de gemeente zegt wij gaan toch een bedrijven
terrein inrichten. Wij gaan dat rapport opnieuw toetsen. Zij meent, begrepen te hebben
dat Embregts naar verloop van tijd wat geluid betreft een stuk lager zit want
Embregts heeft zelfs een aantal premie's gekregen om dat het geluidsvriendelijke
voertuigen heeft. Dat men daarnaast ook bij VOMIL kan zeggen we kunnen het dichtst-
4
V