advocaat ingeschakeld om verdere stappen te ondernemen dat dit eigenlijk niet de weg
was en men daar niet tevreden mee was. We hebben daar tot en met 1982 over onderhandeld.
Uiteindelijk is daar uitgekomen wat nu het voorstel is: van 535.000,
Hij wil zeggen dat men er 220.000,uitgehaald heeft.
Hij wil niet zeggen dat men dat als commissie gedaan heeft maar degenen die er aan
gewerkt hebben dat zijn dus de mensen van de afdeling financiën, de heer Mathijssen
en de heer Kuijpers. De situatie is op het ogenblik zo dat de strop bijna
200.000,is. Daar kan MAVIC niets aan doen. Daar hebben ze geen boodschap aan.
Het voorstel dat er ligt om die uit de saldi-reserve te halen d.w.z. dat de Rijsbergse
gemeenschap dit jammer genoeg zal moeten lijden.
Een faillissement blijft voor iedereen. De rest moeten we duidelijk zien is de overname
van wat er ligt. En of dat nu zo gewaagd is of niet.
Financieel en cijfermatig is het die som. Als we dit niet aan zouden nemen vanavond
dan moeten we er een juridische procedure van maken met de achtergrondinformatie
van onze advocaat met geen fifty-fifty kansen en dan zul je alle procedure kosten
zullen gaan verliezen. En intussen gaat de rente van de som waarvan door ons niets
afgelost is de laatste tijd wel door bij MAVIC.
De gunstige omstandigheid van dit alles is dat we niet gebonden zijn als we deze zaak
overnemen en de aantredende percentage bij MAVIC stopzettenvan 12, 13, 14 of 15%
maar dat we terugvallen op het huidige percentage van 8 en 9%.
Hij wil wel de beide voorstellen combineren want anders komt hij twee keer terug en
dat is niet nodig. In het eerste voorstel staat in dat het abonnement verhoogd zou
moeten worden en dat zelfs een datum bij genoemd is. Hij komt daar dadelijk wel even
op terug. Hij wou eigenlijk nu aan 15b beginnen. En dat is de renovatie. We hebben
daar technische adviseurs voor ingewonnen die toch wel weten waar ze aan toe zijn
dacht hij. Die ook heel Rijsbergen bedienen als er storingen zijn zowel privé als het
net betreft. Daar is wel uitgekomen dat de verbinding van het kopstation - zijnde de
toren - naar eindpunt 850 meter is ongeveer en daar moet dan een behoorlijk tussenstation
in om de zaak goed te krijgen. Er zit dus bij - dat was de eerste indruk - dat er
geen eindversterkers aangebracht worden op het eindpunt van Wolfsheining waar het
signaal mee teruggekaatst wordt dat zelfs het nieuwe net in de oude kom, het is
een beetje gek gezegd, nog last van heeft dat de weerkaatsing niet wordt goedgekeurd
door eindversterkers. De versterkers zullen er moeten komen alleen de gelukkige
omstandigheid is dat het net helemaal doorgemeten is en dan nog gratis.
Daar komt dus wel uit dat in de nieuwbouw al rekening gehouden is met de firma
Stapel met nieuwe eindversterkers dus dat geluk hebben we al mee.
Bovendien hadden we het voorstel tweeledig kunnen maken. Wij als financiële commissie
hadden gedacht van zet door die zaak. We hadden het hierbij kunnen laten en het
kopstation kunnen verwaarlozen maar voor die enkele 10.000,heeft onze
technische adviseur gevraagd doet dat ook dan heb je kans dat heel die zaak in orde
is en daar moet ook het een en het ander aan gebeuren en de eindversterkers tussen
station etc. dan kunnen we alles in eens mee nemen. U heeft kunnen lezen dat daarvoor
het geld aanwezig is in de vorm van de reserve die daarvoor zitten; daar hoeven we
voor wat dit betreft geen middelen voor aan te trekken. Dan komt hij toch nog even
terug op de tariefsverhoging. Onderaan staat na een voortvloeiende tariefsverhoging
kan worden toegepast behoren de bovenbedoelde verbeteringen te worden uitgevoerd.
Maar wij als commissie en dat is jammer genoeg schriftelijk niet tot uitdrukking
gekomen daar hebben we eigenlijk als bedoeld dat de abonnementsverhoging praktisch
toegepast kan worden als de abonnees enkele maanden van het betere beeld hebben
kunnen genieten. En dat betere beeld moeten we desnoods voor 100% durven aanvaarden
dat hebben de technisch adviseurs duidelijk gezegd want dat zal er nooit komen.
Duitsland 2 zullen we nooit voor 100% overkrijgen.
Bovendien is de praktijk dat er van de 10 meldingen van storingen die door komen er twee
zijn die op privé basis liggen en dat zal in de toekomst duidelijk veranderen als er
een onderhoudsabonnement aan gepleegd gaat worden want dan zal er voor de kosten
van voorrijden enz. op moeten draven als privé abonnéehouder omdat zijn eigen
televisie niet in orde is.