b b b b b «M - 13 - De voorzitter gaat verder over de bemerkingen van mevr. van den Bemd. Hij dacht dat men eerlijk moet zijn en dat moet hij zelf ook. Als men het zo geweten had dan had men in ieder geval die zaak omgedraaid. Dan had men eerst de informatieavond gehouden en daarna pas in de raad. Hij gelooft dat men nu geleerd heeft hoe het niet moet. De exploitatieopzet, dat is ook op de informele informatieavond gezegd, kan hij op dit moment met de beste wil van de wereld niet geven. Een exploitatieopzet die geënt is op andere verzorgingstehuizen die kan men zo krijgen maar hij vindt wel als men op een gegeven moment met een exploitatieopzet komt dan moet die reëel zijn. Maar zover is men nog niet. Dhr. Vogels vraagt hoe men dan kan stellen dat op 7 mei 1982 de exploitatieopzet gemaakt kan worden. De voorzitter zegt die kan gemaakt worden maar daar komt men niet mee verder. De bedoeling is hoe zijn de kosten opgebouwd. De stichtingskosten zijn opgebouwd uit de stichting van het gebouw, de inrichting van het openbare gedeelte, dus niet van de kamers, de personeelslasten en alle overige kosten dus gas, water, licht, onderhoud etc. Dat zijn drie componenten van kosten. Daartegenover komt een verzorgings- prijs te staa^ die datzelfde bedrag moet dekken. Het moet kostendekkend zijn want anders krijgt men van de inspecteur onherroepelijk geen gunstig advies voor de verzorgingsprijs. Van de verzorgingskosten blijft 10% voor rekening van de gemeente. Dat is nu ook voor Rijsbergenaren die nu al elders zitten, daar wordt ook 10% voor betaald. Dus wat dat betreft is er geen enkel verschil. Het zou kunnen dat, omdat er maar 13 bedden zijn en het een beetje onvoordelig uitvaltmaar hij geeft het alleen maar als voorbeeld dat moet hij er uitdrukkelijk bij zeggen, er een verzorgingstarief in Rijsbergen uitkomt dat 1000,per maand hoger is als in de omliggende gemeenten. Als dat zou zijn is dit 100,per maand hoger maal 13 bedden, dan komt men uit op een meerkosten van 156.000,dat betekent daar 10% van dat dat extra lasten voor de gemeente van 15.600,per jaar. Maar dan moeten de verzorgingskosten 1000, per maand hoger liggen als elders. In die marge moeten we proberen dat zo goed mogelijk van de grond te krijgen. Maar men moet de stuurgroep een beetje tijd geven en ook de werkgroepen om reëele cijfers op te laten stellen. Verder heeft de heer Vogels gevraagd wat de bejaarden er van mogen verwachten. Dhr. Vogels interrumpeert en zegt er zijn mensen die zeggen wat is het verschil tussen een verzorgingstehuis en een verpleegtehuis. Hij denkt dat het niet moeilijk is om in een kort bestek te vertellen wat het idee van het verzorgingstehuis is, wat wij hier willen gaan bouwen. De voorzitter zegt er zijn een aantal bejaarden die in Rijserf zitten in gekwalificeerde bejaardenwoningen. Daarnaast is er het dienstencentrum en daar moet een verzorgingstehuis bijkomen. De bedoeling is om het intra- en extra murale werk te koppelen. Dat is de opzet van het experiment. Een ander opzet is om zoveel mogelijk gebruik te maken van alle mogelijke instanties, die op vrijwillige basis uiteraard, daar aan mee gaan werken. Enerzijds om de zaak wat goedkoper te houden anderzijds om de doelstelling te bereiken van de koppeling. Wanneer het echt een verpleeghuis moet worden dan moet hij de bevolking teleurstellen want Rijsbergen krijgt geen verpleegtehuis. Dat wil niet zeggen als er nu iemand is die 8 of 14 dagen ziek is dat hij daar niet mag blijven. Maar wanneer het echt om verpleging gaat dan kan men aan die wensen niet voldoen want er komt geen verpleeghuis. Het is alleen verzorging van hoog bejaarden en hoger gekwalificeerde ouderen die alle mogelijke hulp nodig hebben. Dhr. Vogels zegt men maakt dus duidelijk onderscheid van de bejaarden. Stel dat hij op een gegeven moment verzorging zou behoeven dan kan hij daar niet naar toe. V K b b b b b V b b b b b

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1983 | | pagina 55