- 12 - gezegd volgens het verslag dat er 4 of 5 personeelsleden gestationeerd kunnen worden. Tijdens de informatieve bijeenkomst hoort hij van de heer van Boven 6 a 7 noemen. Dat is toch wel een verschil. Ook daar graag wat nadere informatie over. Dan nog een ander belangrijk punt. Tijdens de informatieve bijeenkomst is gesproken over de bestuursvorm. U weet misschien dat hij een aangeboren hekel heeft aan de stichtingen, vandaar dat zijn voorkeur zeker niet uitgaat naar het stichtings bestuur^ reden hiervan is dat men niet zo gek veel greep heeft op een stichting. Hij wil voorstellen of het mogelijk is dat de bestuursvorm de instemming van de raad moet hebben. Dat lijkt hem een redelijke zaak. Nog een ander punt waar hij graag duidelijkheid over wil hebben. We spreken over 13 bedden. Als hij de tekening goed gezien heeft dan spreekt men over 13 wooneenheden waar per wooneenheid 2 bedden kunnen staan. Er is ook verzekerd dat echtparen niet gescheiden zullen worden als er één verzorgend behoevend is. Stel dat er 10 echtparen zitten en drie alleenstaanden, doch er is gezegd door de heer van Boven maximaal 13 verzorgenden dan kun je een situatie krijgen dat er 10 mensen binnen komen die geen verzorging nodig hebben dat zijn de echtgenoten van de echtgenotes en die worden op een gegeven moment ook verzorgendbehoevend dat betekent dat er op een gegeven moment 23 mensen verzorgd moeten worden. Dat vraagt uiteraard meer personeel en dan rijst de vraag is er de zekerheid in te bouwen dat dat personeel 23 mensen moet verzorgen, of dat dat kan komen. Hij vindt het tenminste niet normaal dat men zegt 10 moeten er maar uit. Waar zal men die dan naar toe moeten stoppen. DhrVerpaalen zegt het belangrijkste was in de vorige raadsvergadering dat men geen rekening gehouden had met diverse malen door de raad gestelde vragen betreffende het totale plaatje. Het financiële plaatje is er ook niet uitgekomen in de informatie avond die we hier gehad hebben en ook niet in de stukken die ter inzage lagen. De heer van Boven heeft daarvan gezegd op de informatieavond dat het enerzijds moeilijk was om een goede exploitatieopzet te maken en anderszijds gemakkelijk was om een exploitatieopzet te maken want eigenlijk moesten daar zoveel gissingen in blijven dat het toch geen goed sluitende zaak zou worden doch alleen maar een benadering uit gaande van een aantal vooronderstellingen is altijd nog beter dan niets dan weet je in ieder geval welke risico's er ingebouwd zijn en waar je die op gebaseerd hebt bij de exploitatieopzet. Vandaar dat het hem tegenvalt dat die exploitatieopzet niet gemaakt is met alle voorbehoud die daar aan ten grondslag heeft gelegen. Dan had je tenminste geweten waarover het ging en waar je aan toe was. In principe zijn we voor een verzorgingstehuis ter afronding van Rij serf. Daar hebben we ook geen problemen mee op dit moment. Maar zolang de exploitatieopzet niet voldoende onderbouwd is heeft hij in ieder geval toch wel wat bezwaren tegen het goedkeuren van het krediet nu. Hij gelooft dat men op een gegeven moment reëel moet zijn en het motief, dat je kunt gebruiken en wilt gebruiken voor de realisering van het verzorgingstehuis, is het sociale aspect, wat daar een rol speelt en waarvoor je een bepaald risico wilt lopen. Dat sociale aspect van de zaak, gekoppeld nog aan het experimentele waarvoor men de steun van de provincie heeft, dat geeft de doorslag in dit geval en zou in dit geval in resulteren dat, wat betreft het voteren van het krediet voor de start van 50.000,dat men daar in mee kan gaan. De voorzitter zegt wat de heer Vogels zegt aan het slot van het pre-advies dat de kosten terug ontvangen worden van het bestuur dat dit een onderdeel is van de stichtingskosten en of dat straks of van het bestuur of van de stichting of waar van ook terug komt het maakt deel uit van de stichtingskosten en straks ook van de verzorgingsprij s Dhr. Vogels vraagt zich alleen af waar haalt het bestuur zijn geld vandaan. De voorzitter zegt uit de exploitatie. Dhr. Vogels zegt dat dat de gemeente weer betaalt. De voorzitter zegt dat dit niet zo maar is maar slechts 10%.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1983 | | pagina 54