4 - toegepast maar de onroerend goed belasting is al jaren niet meer verhoogd. Afgewacht zal worden wat 1983 en 1984 zal opleveren. Onbekend is nog hoe de financiële verhoudingswet van 1984 er zal uitzien. Er komt een hele nieuwe verhoudingswet. Het kan voor de gemeente meer maar ook minder worden. Hij denkt dat men het in ieder geval door moet schuiven naar de zogenaamde voorjaarsnota zodat dan meer zicht is op de consequenties. Van de andere kant is het zo dat inderdaad de koopkracht van een ieder daalt. Dus met belasting verhoging zal men uiterst zorgvuldig moeten omspringen. Financiële gevolgen voor het te bouwen verzorgingstehuis zijn nog niet bekend. Ook al staat de bouw op de lijst van rendabele investeringen toch zal de bouw en inrichting van het verzorgingstehuis geld gaan kosten. Hij gelooft niet dat het de gemeente extra geld gaat kosten. Het kost de gemeente alleen geld voor de opname maar dat geldt hetzelfde voor de mensen wanneer ze elders opgenomen zouden worden. Dan is nl. ook 10% van de verzorgingskosten voor rekening van de gemeente. Wat dat betreft kost het de gemeente geen extra geld. Bovendien is het zo dat de mensen er alleen maar opgenomen worden als men in het bezit is van een indicatie van de indicatiecommissie. Dus wat dat betreft is er geen enkel verschil met andere verzorgingstehuizen. Ook verplaatsing en sluiting van Voorbraak zal wel financiële consequenties hebben. Aan de voorjaarsnota moet men wel iets doen. In ieder geval hoopt hij dat men daar tijdig mee gereed is om dan de afrekening van 1982 bij de hand te hebben met een bijgestelde investeringsplan zodat men dan kan zien wat nog extra mogelijk is. De voorzitter gaat verder met de antwoorden op de vragen van de heer Verpaalen. Duidelijk onderscheid makende tussen de algemene opmerkingen en opmerkingen die rechtstreeks betrekking hebben op de verschillende onderdelen. Op blz. 1 daar heeft dhr. Verpaalen het over overleg tussen B&W en de raadï dat kan in eerste instantie lopen via de diverse commissies van advies en bijstand. Daar zegt hij van!toch maar liever gelijk de raad in om wat sneller te werken. De voorzitter denkt dat dat juist andersom is. Hij denkt wanneer men het voorbereidt in verschillende commissies dat dat nodig is. Hij denkt in dit geval aan herbestratingen etc. als men dat via de commissie openbare werken laat lopen dan denkt hij dat dat vlotter loopt dan wanneer dat rechtstreeks de raad in moet. Want het is wel een beetje moeilijk om zomaar via de vuist weg de volgorde van herbestraten hier op tafel te toveren. Op blz. 2 heeft betrokkene het over zinvol besteden van de uitkeringen. Dat zal de slogan moeten zijn. Daar bedoelt men mee dat degene die via de sociale dienst een uitkering in ontvangst nemen dat die toch zinvol werk zouden moeten doen voor die centen. En gelukkig kan hij zeggen dat in zijn algemeenheid daar van overheidswege toch nog wat aan gedaan wordt. In Rijsbergen kan men toch 25 mensen via de W.V.M. in dienst nemen. Het particulier initiatief zal weer meer gestalte moeten krijgen dan denkt hij aan de zelfwerkzaamheid van de sport en recreatie - verenigingen en ook van de buurtschappen. Ook van het verenigingsleven zal nog meer gevraagd worden om eigen inbreng te leveren ten gunste van de gemeentebegroting. Het profijtbeginsel is ook helemaal niet nieuw dat speelt al jaren. Dan denkt hij in dit geval aan de sporttarieven aan het reinigingsrecht en aan wat er op dit moment speelt bij het profijtbeginsel van de aanleg van gas in het buitengebied. Het investeringsjaar kan zijn de hoogte van de urgentie of het tijdstip van uitvoering i.v.m. gereedkomen van plannen. Dat is een zin die er jaren in staat overigens. Het is niet nieuw. Maar de hoogte van de urgentie is duidelijk het tijdstip van uitvoering. Dat ziet hij dan zo dat er op een gegeven moment een aantal plannen gereed liggen die niet de hoogste urgentie hebben gehad maar op een gegeven moment wanneer men aan een bepaald werk begint toch die werken in uitvoering worden genomen die op dat moment klaar zijn. Hij denkt bijv. aan de herbestrating van de Tiggeltsestraat die dus toch niet nummer 12 of 3 stond bij de totale urgentie maar die er wel uitgelicht is i.v.m. de W.V.M. 4

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1983 | | pagina 4