- 10 -
uit de klauwen loopt en doorhobbelt naar een moment waar het niet meer is terug
te roepen. De voorzitter heeft in zijn antwoord gezegd dat hij na de vorige
raadsvergadering aan de raad een duidelijke uitspraak gevraagd heeft betreffende
die architect. Hij kan zich herinneren dat hij inderdaad gesproken heeft over
het feit dat men met een krediet zou willen komen maar niet dat men gezegd
heeft kan de stichting wel die architect kiezen.
Een ander punt wat ook belangrijk is denkt hij juist nu, is het feit wat de
voorzitter zelf al aanhaalt dat er inderdaad een nieuwe wet op de bejaarden
oorden komt, waarvan de voorzitter zegt niet te weten en waarschijnlijk ook
de provincie dan niet, anders was het wel door de ambtenaar van de provincie
in de stuurgroep gebracht, maar men weet met z'n allen niet hoe die nieuwe wet
er uit gaat zien. Hij denkt dan dat men als men niet alle beschikbare informatie,
die door de werkgroepen en de stuurgroep op tafel gelegd kan worden waardoor
men in de toekomst kan kijken, zolang die informatie er niet is vindt hij
dat de raad geen krediet beschikbaar moet stellen voor de kosten
van de bouw van een verzorgingstehuis.
De voorzitter leest de passage voor uit de notulen van de besloten vergadering
van 20 januari 1983.
IV. VERZORGINGSTEHUIS.
De voorzitter zet uiteen de gang van zaken bij de bouw van verzorgingshuizen.
Allereerst komt er een nieuwe financieringsvorm voor verzorgingshuizen, welke
in 1984 zal starten.
Daarnaast verwacht men dat in het kader van de bezuinigingen het bouwen van
verzorgingshuizen niet meer mogelijk is. Men verwacht een bouwstop medio
1983. Om te voorkomen dat Rijsbergen uit de boot valt zal met spoed tot
aanbesteding moeten worden overgegaan.
Er zijn twee architecten uitgenodigd een ontwerp te maken. Daar uit zal een
ontwerp worden gekozen ter nadere uitwerking. Hij vraagt de raad, in afwachting
van de nieuwe bestuurstructuur van het tehuis, deze kosten van architect
voor te financieren.
Indien dit noodzakelijk is zal ook de gemeente de bouw moeten voorfinancieren.
Gezien de spoed dringt hij er bij de raad opaan de bouw van dit bejaardenoord
snel ter hand te nemen.
Daarnaast zal de voorbereidingscommissie verder werken omtrent de bestuur^
structuur.
De raad kan zich hiermede verenigen.
Dhr. Vogels zegt wat dat betreft wast hij zijn handen in onschuld omdat hij toen
niet aanwezig was. Dat neemt niet weg dat men bij een concretisering van een
plan misschien wat meer nadenkt. De voorzitter zegt net zelf men zou uit
de boot kunnen vallen als men geschrapt wordt. Maar dan vindt hij dat men
eerlijkheidshalve er ook bij moet vertellen dat men uit de boot kan vallen
als men dat ding gebouwd heeft. Dat men nl. dan voor dusdanige kosten komt te
zitten die men begrotingstechnisch niet op kan vangen en dan valt men dan uit
de boot. En de vraag is wanneer men het natste wordt wanneer men uit de eerste
boot valt of uit de tweede boot valt, dat kan hij niet beoordelen omdat men
geen cijfers heeft waar men al herhaalde malen om gevraagd heeft. Daarbij
komt nog dat heel wat gemeenten toch wel in de problemen komen juist door de
gewijzigde regelingen met name sociale zorg. Hij blijft bij zijn eerder genomen
standpunt.