V v y >- 7 komen dan zal er toch ook een architect met een plan moeten komen. Daar zal men in Den Bosch ook graag iets van willen zien in het kader van het experiment. De provincie heeft uitdrukkelijk gezegd dat men dit project van begin af wil volgen. Oorsponkelijk zal mevrouw van der Lee en dhr. van Boven er bij maar naderhand is dhr. van Boven er iedere keer bij geweest. Persoonlijk zegt hij dat er weinig meer kan gebeuren. Die kosten moeten er toch op een of andere manier verrekend gaan worden. Hij ontkent niet dat het misschien wel eens duurder gaat worden dan op een ander, maar dat verschil is hooguit het verschil in die 10% van bijdragen van de gemeenten. Als men er niet mee verder gaat en op het moment in die padstelling verkeert dan zegt hij dan vindt hij het jammer voor al die vergaderingen die men er aan gewijd heeft. Maar men kan nu eenmaal niet zonder architecten verder. Men moet een architect hebben om daar een plan voor te maken. Uit dat plan moet een bepaalde kostenberekening komen. Maar als men een compleet plaatje wil hebben dan zal men toch een plaatsje voor de dag moeten toveren. Er zal dan toch een architect bij moeten komen. Er zal een kostenberekening gemaakt moeten worden. Maar het houdt wel op. Dhr. Goos zegt dat de voorzitter doelt op de kapitaalslasten maar dat kan nooit een struikelblok zijn. Het moet toch binnen een bepaald bedrag blijven om toestemming te krijgen. Maar hij gelooft dat iedereen een beetje over de personeelskosten valt. Hoever zijn die straks indekbaar. Welke mogelijkheden zitten erin. Hoever kan men daar het vrijwilligerswerk mee belasten. Hij gelooft wanneer er iets aan verpleging toe gaat of naar zware verzorging dat vrijwilligerswerk komt te vervallen en hij gelooft dat als men die post iets verder uitspit dat men er dan wel was. De voorzitter zegt er zijn drie componenten. Kapitaalslasten, Personeelslasten en overige kosten en al die kosten worden in de tariefstelling doorberekend. Er zit voor de gemeente geen enkele risico in. Hoogstens kan die 10% iets oplopen. Er zit een ambtenaar bij van het provinciaal bestuur. Dan ziet hij niet wat er moet gebeuren of wat er kan gebeuren. Die zaak komt er. Dat zou het eerste verzorgingstehuis in heel Nederland zijn dat gebouwd wordt en niet gexploiteerd wordt. En dat lijkt hem erg onwaarschijnlijk. Dhr. Goos zegt het bedrag wat in die bouwkosten zit dat zou ongeveer 1 miljoen zijn. Waarvan we dan ook 13 huizen voor hebben. Maar hij gelooft dat het niet de doelstelling van het bouwen is. De voorzitter zegt alle kosten worden in de tarievering verwerkt. Als dat nu 2500,wordt of 3.000,dat maakt niet uit dat tarief wordt zo vastgesteld. Het is uitdrukkelijk een experiment dus Den Bosch die kan moeilijk terug. Dhr. Goos vindt dit in alle gevallen acceptabel. Als daar iets over te lezen was of dat er iets op papier stond, dat er in ieder geval toestemming voor gegeven wordt en dat het in ieder geval niet rust op vrijwilligerswerk. Dan gelooft hij dat er voor geen enkel raadslid problemen zijn. De voorzitter zegt dat het toch een duidelijke zaak is dat het niet op de kap van het vrijwilligerswerk kan komen. Wat is de doelstelling van het verzorgings tehuis in Rijsbergen. Dat in eerste instantie het kleinschalig is. Het moet model dienen voor Brabant voor andere kleinschalige die er moeten komen. Wat is feitelijk de doelstelling: a. proberen de mensen zolang mogelijk in hun eigen huis te laten dat is de eerste doelstelling,, b. de koppeling en de binding van het intra- en extra murale werk. Dat is de tweede doelstelling. Daarvoor is ook de experimentensubsidie gegeven. Daarvoor vindt men Rijsbergen nu geschikt. Omdat Rijsbergen 28 bejaardenwoningen heeft en een diensten centrum, .kan hierbij een verzorgingstehuis komen. a

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1983 | | pagina 31