calculeren wij daar een uurtje in en voor de rest zie je maar dat je je eigen redt. Want dan zijn de bewoners in de service-huisjes beter gered dan de bewoners in een bejaardenoord. DhrVogels heeft er nog maar weinig aan toe te voegen. Hij heeft in de algemene beschouwing en met het investeringsplan duidelijk gevraagd om een exploitatieopzet. Die is er nog steeds niet geweest. Reden om neen tegen dit krediet te zeggen omdat niet aan de voorwaarden is voldaan. Op grond waarvan men goedkeuring aan dergelijke kredieten geeft. De voorzitter antwoordt dat op de eerste plaats het zo isdat men weet dat er nogal wat over te doen is geweest voordat men uiteindelijk die verklaring van geen bezwaar gekregen heeft. Rijsbergen staat model voor Brabant. Het is een experiment. Dat is ook de reden geweest dat er 31.000,aan experimenten subsidie is uitgegeven voor het onderzoeken van het IKON. Dat is voor de volle 100% gesubsidieerd. Na het onderzoek van IKON is dat voor de raad behandeld. En daar is men in mee gegaan door het instellen van een stuurgroep en het instellen van drie werkgroepen, werkgroep voorbereiding, werkgroep bouw en werkgroep Financiën. De stuurgroep heeft inmiddels 10 keer vergaderd. De werkrgroep voorbereiding heeft 6 vergaderingen achter de rug. De werkgroep bouw heeft er drie gedaan. De werkgroep financiën heeft er nog maar één gedaan. Men is nu zover dat men dacht eindelijk aan de slag te kunnen als stuurgroep. Enerzijds omdat het te lang geduurd heeft en anderzijds omdat er toch meer of min een bedreiging boven het hoofd hangt. Hij kan dit niet hard maken, dat moet hij er uitdrukkelijk bij zeggen, maar dat het wel eens zou kunnen dat een reeds afgegeven verklaring, wanneer nog niet met de bouw begonnen is, zou kunnen worden ingetrokken. Nogmaals dat is gevoelsmatig. Dit in het kader van de bezuinigingen. Wat doet er nu op met zo'n verzorgingstehuis. Er moet een exploitatieopzet gemaakt worden, dat is duidelijk. Welke kosten spelen daarbij een rol. Dat zijn de kosten van de bouw, de inrichting, de personeelslasten en de overige kosten. Kapitaalslasten daarvan zal men eerst moeten weten wat zo'n gebouw gaat kosten en wat de inrichting gaat kosten. Daardoor krijgt men dan het onderdeel van de kapitaalslasten. Er is ook een opzet te maken van de personeelslasten. Waar het feitelijk om gaat is dat alle kosten, die voortvloeien uit de bouw en exploitatie, doorberekend gaan worden in de tarieven. Dat moet een kostendekkende zaak zijn. Daarvan zal inderdaad, maar dat is hier niet anders dan op een ander, 90% terugkomen van het rijk en 10% op het moment nog door de gemeente betaald worden. Tot voor enkele jaren kreeg men daar 80% van terug. Maar dat is niet meer. Een ander punt wat om de hoek komt kijken is dat er een nieuwe wet financiering bejaardenoorden op komst is, die 1 september klaar moet zijn en 1 januari 1984 in werking treedt, hoe er die uit gaat zien is niet bekend. Er zal natuurlijk wel iets anders voor in de plaats moeten komen. Nu wordt er pas op de plaats gemaakt en hij moet zeggen dat hij dat toch erg jammer vindt. En waarom? In eerste plaats omdat het college de raad op 7 januari 1983 heeft ingelicht via een brief hoe de stand van zaken was. En dat er een planning was om in mei te gaan aanbesteden. Er waren drie architecten gevraagd, waarvan er één heeft afgezegd. Daaruit zou een architectenkeuze gemaakt moeten worden. Uit de laatste stuurgroepvergadering is een keuze gemaakt. Dus nu is men zover dat men van start kan gaan. Die informatie heeft men daarover gekregen. Daar heeft het college geen enkele reactie op gekregen of het niet goed is of stoppen ermee. Er komt nog bij dat in de afgelopen vergadering, in de besloten zitting de instemming is gevraagd om met een architect verder te gaan. Unaniem heeft men daarmee ingestemd dus dat is de reden dat men vandaag komt met het eerste gedeelte van het krediet voor een architect. Maar als men nou zegt er moet pas op de plaats gemaakt worden dan weet hij niet hoe dat men verder moet, want dan raakt men toch een beetje in de padstelling. Als er een exploitatieopzet moet

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1983 | | pagina 30