O
-li
aan de Pannenhoefsebaan (Zuid-Oost)De Hooibergstraat is de scheiding van
de eerste fase. Dus vanaf de Hooibergstraat wordt het westelijke gedeelte
eerst in exploitatie genomen.
Verder wordt gevraagd over hetzelfde bestemmingsplan omtrent de looptijd.
Het eerste gedeelte wordt ingeschat op 6 jaar. De totale looptijd op 11 jaar.
En er is gedacht in eerste instantie om daar 32 woningen per hectare te bouwen
waarbij een flexibiliteit inzit in de soort van de woningen. Er zijn mogelijkheden
met een minimum en een maximum maar dat is het gemiddelde.
Verder wordt gevraagd over het bejaardenoord en wel de vervolgkostenHij heeft
steeds geprobeerd duidelijk te maken dat het naar zijn mening zo is dat zowel de
stichtingskosten als de inrichtingskosten in de tarievering worden opgenomen.
Het enige wat op gemeentekosten zal komen is de aankleding buitenom. De verfraaiing
etc. en dat gaat dan nog uit de exploitatieopzet Laguiten dus dat drukt in ieder
geval niet op het investeringsplan.
Wethouder Nooren zegt wat de brieven verzonden uit de school van de gemeente
Etten-Leur betreft aan verschillende gemeentebesturen gestuurd, daarvan kan hij niet
herinneren die hier ook gezien te hebben. Hij vermoedt dat die dan nog onderweg
zijn. Verder is dhr. Verpaalen nog steeds niet gerust met de vervolgkosten van
de persleiding welke die zullen gaan bedragen. In eerste instantie aansluiting van
de riolering op het gemaal. Daar zou mogelijk vanuit het Hoogheemraadschap
gesteld kunnen worden. Men dient die aansluiting zelf te maken. Daar is op
dit moment geen kostenraming van te maken. Hij dacht dat men in eerste instantie
toch zal proberen die kosten af te schuiven naar het Hoogheemraadschap omdat
die begint met iets te plaatsen. Dus oorzaak is van de kosten die gemaakt gaan
worden. Bovendien is de gemeente zo welwillend geweest om het goed te keuren
dat het wat verder van de woningen vandaan kwam te staan en dus verder van de
bestaande riolering. Het lijkt hem dan ook een normale zaak dat door die
hogere kosten die daarmee ontstaan het Hoogheemraadschap ook bijdraagt of zelfs
het gehele kostenpakket voor haar rekening neemt. Er is ook nog sprake van dat er
een bergingscapaciteitzou moeten komen. Dat zal op bestuurlijk niveau uitgesproken
moeten worden. Daar is zeker nog geen overeenstemming op korte termijn over te
verwachten. Wanneer daar geen overeenstemming over komt dan lijkt het hem dat het
wel eens zou kunnen dat de lozing gedeeltelijk zo toch op de Aa of Weerijs blijft
maar nu loopt hij iets verder vooruit dan dat er al besproken is maar dat zijn
zijn persoonlijke gedachten. Als het een bedrag is wat oploopt tot meer dan één
miljoen dan lijkt hem dit een bedrag dat niet op te brengen is door de gemeente
Rijsbergen. Ambtelijk is daar al eens overleg over geweest. Toen waren er ook
de Provinciale Waterstaat bij betrokken en een afgevaardigde van de provincie
en die hebben toch wel gesteld dat deze kosten zeker voor rekening van het
Hoogheemraadschap moeten komen. Dat geldt ook voor de gemeente Zundert.
Hij dacht dat men deze gesprekken toch zeker nog af moet wachten op bestuurlijk
niveau om daar een verstandig antwoord op te kunnen geven. Maar wanneer er alleen
gesproken zou worden over aansluiting van riool op persgemaal stel dat er toch koster
gemaakt zouden moeten worden door de gemeente dan praten we in kosten van
duizenden en zeker niet in tienduizenden.
Dhr. Verpaalen heeft begrepen dat het recht op bijdrage blijft bestaan van de
aanleg van woonwagenkamp. Het is zo dat er alleen aangelegd wordt wanneer
er belangstelling is. Wanneer er aangelegd wordt dan is dat met goedkeuring
van het algemeen bestuur van het woonwagenschap en dan is er automatisch ook een
recht op bijdrage ontstaan.
Betrokkene heeft nog gezegd dat hij liever een langere termijnplanning van wegen ziet
Hij kan hierin wel met de heer Verpaalen meedenken in deze materie en toch wel eens
proberen in de commissie openbare werken van gedachten over te wisselen welke wegen
er het eerste uit zouden moeten komen. Hij heeft de vorige termijn al gezegd
het is soms ook een mogelijkheid die ontstaat door overschotten van het
afgelopen jaar dat er gezegd wordt die wegen kunnen nu bekostigd worden terwijl het