- 30 -
B. Vaststelling van de begrotingen 1983 voor het gemeentelijk grondbedrijf,
gemeentelijk woningbedrijf en algemene dienst.
Dhr. Martens zegt als de begrotingen aan de raadsleden verstrekt worden in
de maand oktober dan krijgen de leden van de commissie de taak om dat hele
boekwerk door te snuffelen. Hij dacht dat men het werk naar behoren had gedaan.
Men zal hier en daar wel wat vergeten hebben maar het eerste wat er opviel
was de vergissing die gemaakt is van 10.000,Als commissie staat mén
daar een beetje vreemd tegen over. Men zit met 14.000,onvoorzien en dan
gaan er ineens 10.000,af. Dit wetende is men met meer argusogen de
begroting gaan bekijken. Men heeft verschillende posten ingekrompen aan de uit
gaven kant. De raadsleden hebben dat kunnen zien in de verslagen. Men heeft
aan de inkomsten kant ook wat kunnen doen om zodoende toch weer op een
reëel resultaat te komen. De commissie heeft dit gedaan in een eerste
behoorlijk verslag. Daarop is een antwoord van het college gekomen Daarop
is de commissie toch teruggekomen omdat men op een aantal punten niet volledig
tevreden was. In tweede instantie heeft het college daar weer op geantwoord.
De commissie kan alleen maar constateren dat men elkaar in grote lijnen wel
gevonden heeft en dat men ongeveer weer op hetzelfde bedrag zit zoals
het oorspronkelijk stond. Er zijn enkele punten waar men de vraag krijgt
doet daar maar eens wat aan. Het grootste gedeelte ligt aan de kant van het
college. Als men nu elkander belooft dat men dit het eerste halfjaar 1983
probeert te verwezenlijken wat hier staat dan denkt hij dat men al een
heel eind is. Van de andere kant dankt hij voor de medewerking van het college
de medewerking van de ambtenaren en ook de medewerking van de commissieleden
dat men toch weer het blauwe boek sluitend heeft gekregen.
De raad gaat akkoord met het vaststellen van het gemeentelijk grondbedrijf en
het gemeentelijk woningbedrijf.
De voorzitter gaat de algemene dienst hoofdstuksgewijze na.
Hoofdstuk I vroegere dienstjaren de raad gaat akkoord.
Hoofdstuk II algemeen beheer
Mevr, van den Bemd verwijst naar blz. 28 vlgnr. 60 de erepenningen. Daar staat op
de tegenbladzijde deze post wordt voorlopig voor memorie geraamd. Maar er staat
geen vlgnr. en ook geen p.m. post. Hoort dat hier niet thuis.
De voorzitter antwoordt dat dat aan de rechter kant thuishoort.
De raad gaat akkoord.
Hoofdstuk III. openbare veiligheid. De raad gaat akkoord.
Hoofdstuk IV.volksgezondheid. De raad gaat akkoord.
Hoofdstuk V. Volkshuisvesting. De raad gaat akkoord.
Hoofdstuk VI. Openbare werken.
Mevrvan den Bemd verwijst naar blz. 98 post 304 kosten algemene begraafplaats
daar staat onderaan de loonkosten van het werkvoorzieningsschap worden door het
gemeentebestuur aan de W.S.W. betaald. En het gemeentebestuur verhaalt de
kosten op het bestuur der parochie Sint Bavo. Zij vraagt waar ze die kan vinden.
De voorzitter zegt dat dat alleen maar bedoeld is als notitie.
Hetgeen wat hier staat krijgt men ook terug van het kerkbestuur.
De raad gaat akkoord.
Hoofdstuk VII. Eigendommen, niet voor de openbare dienst bestemd.
De raad gaat akkoord.
Hoofdstuk VIII 1b Bijzonder kleuteronderwijs. De raad gaat akkoord.