tm - 26 - nu uitbetaald zonder dat er de officiële goedkeuring is dat is het college bekend. Maar het is ook zo dat de salarissen bij voorschot worden uitbetaald en de voorzitter kan zich niet indenken dat er wie dan ook van de rijksoverheid straks zal zeggen het is niet in orde. Want bovendien heeft de rijksoverheid het zelf voorgeschreven. De begrotingen zijn er voor goedgekeurd. Dan zal men toch van goede huize moeten komen om dat ongedaan te maken. Wat de buitendienst betreft ligt het iets anders. Ook dat is in het georganiseerd overleg besproken. Het hele systeem van de salarisverordening is in de commissie georganiseerd overleg besproken maar de voorzitter zegt dat hij dhr. Verpaalen steeds gemist heeft. Dat is erg jammer. Want misschien had hij toen inbreng kunnen leveren die hij nu achteraf doet. Het is een zaak die door de bonden is gepusht en op die manier is doorgevoerd. Alle kanalen is dit gepasseerd. Wat de buitendienst betreft zal men waarschijnlijk wel een briefje over krijgen dat ze met dit systeem niet kunnen instemmen. Dan zal men toch wel trachten een passende oplossing te vinden. Dat lijkt hem niet zo heel moeilijk. Over de energiebesparende maatregelen daarvan zegt men dat er een nacalculatie moet zijn. Daar is het de voorzitter mee eens. Voor een aantal gebeurt dat. Waar het nog niet gebeurd is zou dat vooralsnog moeten zijn. Over de gemeenschappelijke regelingen zegt de voorzitter daar moet inderdaad op gekeken gaan worden. Over de openbare veiligheid zegt de voorzitter dat ook daar de zaak zeer nauwlettend gevolgd wordt. Over de jeugdgezondheidszorg zegt de voorzitter dat dat een verplichte taak bij intekening geweest is van het Stadsgewest. Men heeft een tijd bij Etten-Leur gezeten maar op een gegeven moment werd Etten-Leur opgeheven en moest men dus naar het Stadsgewest. En dat is dan de reden dat de boel een beetje de hoogte ingegaan is. Het is een dure zaak. Maar het is altijd moeilijk af te wegen welke dienst men voor het geld krijgt. De waarde van het geld kan men meten maar de taken die je dan krijgt kun je heel erg moeilijk meten. Dhr. Verpaalen heeft het ook over de hogedrukspuit. De voorzitter zegt dat de hoge drukspuit er is. Eerlijkheidshalve moet hij er ook bij vertellen dat die nu niet aangekocht is nadat deze vragen bij de voorzitter terecht kwamen. Want die was al eerder besteld. Dhr. Verpaalen zegt dat tijdens de commissievergadering financiën bij bestudering dat dan de begroting bleek deze hogedrukreiniger niet bij de inventaris te zijn. De voorzitter zegt er moest eerst een keuze gemaakt worden. Er moest eerst een aantal offertes opgevraagd worden. Daar moest men ook even op wachten. Zodoende heeft het toch nog eventjes geduurd. Maar nu is hij er. Verder stelt de heer Verpaalen "reserveren": niet wanneer het kan maar wanneer het moet. De voorzitter zou het om willen draaien. "Reserveren moet, wanneer het kan. Dat is ook zo wat men tezijnertijd aan de orde moet stellen in die betreffende commissie. Men kan reserveren maar het kan ook wel eens nodig zijn voor de begroting, ook al zijn er overschotten, dat men die aanwendt voor extra afschrijving om de begroting sluitend te maken. Dat is ook een punt voor de betreffende commissie. Dhr. Verpaalen vraagt betreffende de bungalowgrondwaar de voorzitter in eerste instantie over gesproken heeft. Er is al diverse malen gezegd om het selectief vestigingsbeleid met de nodige soepelheid te betrachten. Hij denkt als men die uit spraak doet men eerst eens over de diverse grenzen heen moet kijken om te zien of je niet wat acquistie moet plegen om die gronden bezet te krijgen. Hij zou dat toch in overweging willen geven en misschien heeft de voorzitter er zelf aan gedacht. De voorzitter antwoordt dat hij er wel aan gedacht heeft maar hij durft niet zover te gaan. Hij is blij met de uitspraak van de heer Verpaalen omdat het hem veel speelruimte geeft. Dhr. Verpaalen denkt dat het alternatief is dat het blijft liggen. Dat kost alleen

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1982 | | pagina 73