- 25 - De voorzitter antwoordt dat men inderdaad hieraan bijbetaalt nl. hetzelfde bedrag als hier omdat het waarschijnlijk maar een tijdelijke zaak is en men in z'n eigen behoeften zal gaan voorzien. Dat houdt wel in dat het nadelig saldo weer hoger gaat worden. De voorzitter gaat verder met de algemene beschouwing van het C.D.A..- Dhr. Vogels vraagt om één uitgebreide raadsagenda zoals wij die krijgen om die per fractie beschikbaar te stellen. De voorzitter zegt dat dit al gebeurt op dit moment. Dhr. Vogels zegt de agenda die de raad krijgt is toch anders dan de agenda die de achterban krijgt. Dus met commissieverslagen en dergelijke. Dhr. Verpaalen denkt dat men toch dan een richtlijn moet afspreken, dat je de commissieverslagen inderdaad ook openbaar maakt op datzelfde moment. De voorzitter zegt dat hij hier dadelijk op terug komt. De voorzitter gaat verder met de algemene beschouwing van dhr. Vogels. Het politiekorps is inderdaad onderbezet en niet in staat bij alle kalamiteiten aanwezig te zijn. Men doet wel zijn best. Over de dure bungalowgrond zegt het C.D.A. dat er twee mogelijkheden zijn of overgaan tot verkleining van de percelen of verkopen tegen een lager tarief. De voorzitter zegt dat men zich hier over zal beraden. Wat betreft het openbaar maken van commissievergaderingen wil hij verwijzen naar een gezamenlijk beraad van de fractievoorzitters zodat men straks met een eensluidend verhaal de raad in komt. DhrVerpaalen vraagt of in hetzelfde chapiter die openbaarheid van die commissie vergadering kan. De voorzitter zegt natuurlijk dat is ook de bedoeling maar het liefst zou hij dit aan de vier fractievoorzitters over laten, waarna men dan het college van advies dient. Wat het investeringsplan betreft is de voorzitter het eens dat hij zich niet aan de afspraak gehouden heeft. Hij wil nu de toezegging doen dat men in de loop van het volgende jaar toch met iets komt, waar men een beetje houvast aan heeft. En wat dan iets is wat dan bespreekbaar kan zijn. Hoe het eruit komt te zien dat weet hij op dit moment nog niet. Maar men moet er zijn gedachten eens over laten gaan. Want het idee op zich is het overwegen waard. De voorzitter gaat verder met de algemene beschouwing van de heer Verpaalen Rijsbergs belang. De voorzitter begint bij de begroting. Over de Ubinknormen zegt dhr. Verpaalen dat zijn fraktie van mening is dat in de huidige situatie dit uitermate vreemd overkomt en in flagrante strijd is met de algehele benadering van de thans in het brandpunt van de beleidsvoering staande uitgangspunten etc. Punt 2 zegt dhr. Verpaalen dat het nog niet goedgekeurd is en dat men het toch uit betaald De voorzitter zegt dat de Ubinknormen niet nieuw zijn. Het is iets wat al begin van de zeventiger jaren liep. Men is er al jaren over bezig geweest. Ook de bonden zijn grote voorvechters geweest van de Ubinknormen om vooral voor de kleinere gemeenten de mogelijkheid te openen om wat meer gekwalificeerd personeel aan te trekken. De salarissen daardoor wat op te trekken en ook omdat het uitgangspunt bij de Ubinknormen is geweest het salaris van de secretaris. Dat is het vertrekpunt bij de Ubinknormen. Het is bovendien zo dat het per 1 januari 1981 moest worden ingevoerd. De gemeente Rijsbergen heeft daar toch wel redelijk aan voldaan. Waarom heeft de gemeente Rijsbergen er iets aan gedaan? Om de mensen die op een gegeven moment een nabetaling krijgen niet in belasting technische moeilijkheden te brengen doordat ze dan twee jaar een nabetaling krijgen. Bovendien is het zo dat men die Ubinknormen een onderdeel van de algemene uitkering is geworden. Die twee dekt elkaar volledig. Wat dat betreft is er niets aan de hand. Als men zegt er wordt

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1982 | | pagina 72