- 25 -
De voorzitter antwoordt dat men inderdaad hieraan bijbetaalt nl. hetzelfde bedrag
als hier omdat het waarschijnlijk maar een tijdelijke zaak is en men in z'n
eigen behoeften zal gaan voorzien. Dat houdt wel in dat het nadelig saldo weer
hoger gaat worden.
De voorzitter gaat verder met de algemene beschouwing van het C.D.A..-
Dhr. Vogels vraagt om één uitgebreide raadsagenda zoals wij die krijgen om die
per fractie beschikbaar te stellen.
De voorzitter zegt dat dit al gebeurt op dit moment.
Dhr. Vogels zegt de agenda die de raad krijgt is toch anders dan de agenda die
de achterban krijgt. Dus met commissieverslagen en dergelijke.
Dhr. Verpaalen denkt dat men toch dan een richtlijn moet afspreken, dat je
de commissieverslagen inderdaad ook openbaar maakt op datzelfde moment.
De voorzitter zegt dat hij hier dadelijk op terug komt.
De voorzitter gaat verder met de algemene beschouwing van dhr. Vogels.
Het politiekorps is inderdaad onderbezet en niet in staat bij alle kalamiteiten
aanwezig te zijn. Men doet wel zijn best.
Over de dure bungalowgrond zegt het C.D.A. dat er twee mogelijkheden zijn of
overgaan tot verkleining van de percelen of verkopen tegen een lager tarief.
De voorzitter zegt dat men zich hier over zal beraden. Wat betreft het openbaar
maken van commissievergaderingen wil hij verwijzen naar een gezamenlijk beraad van
de fractievoorzitters zodat men straks met een eensluidend verhaal de raad in komt.
DhrVerpaalen vraagt of in hetzelfde chapiter die openbaarheid van die commissie
vergadering kan.
De voorzitter zegt natuurlijk dat is ook de bedoeling maar het liefst zou hij
dit aan de vier fractievoorzitters over laten, waarna men dan het college van advies
dient.
Wat het investeringsplan betreft is de voorzitter het eens dat hij zich niet
aan de afspraak gehouden heeft. Hij wil nu de toezegging doen dat men in de loop
van het volgende jaar toch met iets komt, waar men een beetje houvast aan heeft.
En wat dan iets is wat dan bespreekbaar kan zijn. Hoe het eruit komt te zien dat
weet hij op dit moment nog niet. Maar men moet er zijn gedachten eens over laten gaan.
Want het idee op zich is het overwegen waard.
De voorzitter gaat verder met de algemene beschouwing van de heer Verpaalen
Rijsbergs belang.
De voorzitter begint bij de begroting. Over de Ubinknormen zegt dhr. Verpaalen
dat zijn fraktie van mening is dat in de huidige situatie dit uitermate vreemd
overkomt en in flagrante strijd is met de algehele benadering van de thans
in het brandpunt van de beleidsvoering staande uitgangspunten etc.
Punt 2 zegt dhr. Verpaalen dat het nog niet goedgekeurd is en dat men het toch uit
betaald
De voorzitter zegt dat de Ubinknormen niet nieuw zijn. Het is iets wat al begin
van de zeventiger jaren liep. Men is er al jaren over bezig geweest. Ook de bonden
zijn grote voorvechters geweest van de Ubinknormen om vooral voor de kleinere
gemeenten de mogelijkheid te openen om wat meer gekwalificeerd personeel aan te
trekken. De salarissen daardoor wat op te trekken en ook omdat het uitgangspunt bij
de Ubinknormen is geweest het salaris van de secretaris. Dat is het vertrekpunt
bij de Ubinknormen. Het is bovendien zo dat het per 1 januari 1981 moest worden
ingevoerd. De gemeente Rijsbergen heeft daar toch wel redelijk aan voldaan.
Waarom heeft de gemeente Rijsbergen er iets aan gedaan? Om de mensen die op
een gegeven moment een nabetaling krijgen niet in belasting technische moeilijkheden
te brengen doordat ze dan twee jaar een nabetaling krijgen. Bovendien is het zo
dat men die Ubinknormen een onderdeel van de algemene uitkering is geworden. Die twee
dekt elkaar volledig. Wat dat betreft is er niets aan de hand. Als men zegt er wordt