- 18 - Het zou te ver voeren in dit bestek nog verder op deze materie in te gaan; daarom is het o.i. noodzakelijk integraal het totale pakket bestedingen (niet alléén subsidies) zeer diepgaand in studie te nemen waarbi j een verdeling over een aantal commissies m.i. noodzakelijk is. Mijnheer de voorzitter, dan nu de begroting 1983, Tijdens de algemene beschouwing bij de jaarlijkse begrotingsbehandeling heeft elke fractie zijn manier van benadering en presentatie van de op- en aanmerkingen voortvloeiend uit de subjectieve beoordeling van het cijferpakket. Algemeen beheer. De toepassing van de Ubinknormen heeft een niet onaanzienlijke opwaartse druk veroorzaakt op de diverse posten voor lonen en salarissen en dientengevolge evenredig op de post sociale lasten. Onze fraktie is van mening dat in de huidige situatie dit uitermate vreemd overkomt en in flagrante strijd is met de algehele benadering van de thans in het brandpunt van de beleidsvoering staande uitgangspunten; toegepaste kortingen op de verhogingen niet verhullen dat extreme gevallen een onevenredig groot deel van de stijging voor hun rekening nemen. Losstaande hiervan is het feit dat door de provinciale en rijksoverheid geen officiële goedkeuring is verleend voor deze invoering en alsnog kan worden ongedaan gemaakt. Dit houdt in dat de mogelijkheid nog steeds bestaat dat de operatie wordt teruggedraaid, zeker nu extra bezuinigingsmaatregelen door de CDA-WD regering zijn aangekondigd. Welke afspraken zijn gedetailleerd gemaakt en hoe dienen deze te worden uitgevoerd indien gehele of gedeeltelijke definitieve goedkeuring wordt onthouden aan de integrale uitvoering op de huidige getalmatige basis. Energiebesparende maatregelen. Het is ons inziens noodzakelijk dat per uitgevoerd project een nacalculatie wordt uitgevoerd waaruit moet blijken in hoeverre aan de gestelde normen en uitgangs punten is voldaan. Gemeenschappelijke regelingen. De bedragen, opgeeist door de gemeenschappelijke regelingen, dienen ons inziens kritischer in het oog te worden gehouden dan de uitgaven welke besteed worden binnen ons eigen gezichtsveld. Dit om de volgende redenen: 1. de kostenfaktoren zijn door individuele gemeenten nauwelijks controleerbaar in de kwantitatieve sfeer. 2. als individuele gemeente is het nauwelijks in te schatten of er kwalitatief de juiste inkomsten en uitgaven geraamd en verantwoord worden. Derhalve luidt ons voorstel om alle gemeenschappelijke regelingen, te beginnen met het Stadsgewest, stuk voor stuk te evalueren en waar mogelijk en nodig te onderzoeken welke alternatieven denkbaar en toepasbaar zijn, want in een aantal gevallen gaat men nog steeds van het standpunt uit dat de bomen tot in de hemel groeien. III. Openbare veiligheid. We kunnen er niet omheen dat bepaalde objecten binnen onze gemeente zowel de objectieve als de subjectieve veiligheid negatief beinvloeden. Zonder hierover een paniekstemming te doen ontstaan zal er duidelijk en op korte termijn een eind gemaakt moeten worden aan de ongewilde impost van veiligheid verstorende elementen.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1982 | | pagina 65