- 18 -
Het zou te ver voeren in dit bestek nog verder op deze materie in te gaan;
daarom is het o.i. noodzakelijk integraal het totale pakket bestedingen
(niet alléén subsidies) zeer diepgaand in studie te nemen waarbi j een
verdeling over een aantal commissies m.i. noodzakelijk is.
Mijnheer de voorzitter, dan nu de begroting 1983,
Tijdens de algemene beschouwing bij de jaarlijkse begrotingsbehandeling heeft
elke fractie zijn manier van benadering en presentatie van de op- en aanmerkingen
voortvloeiend uit de subjectieve beoordeling van het cijferpakket.
Algemeen beheer.
De toepassing van de Ubinknormen heeft een niet onaanzienlijke opwaartse druk
veroorzaakt op de diverse posten voor lonen en salarissen en dientengevolge
evenredig op de post sociale lasten.
Onze fraktie is van mening dat in de huidige situatie dit uitermate vreemd
overkomt en in flagrante strijd is met de algehele benadering van de thans
in het brandpunt van de beleidsvoering staande uitgangspunten; toegepaste
kortingen op de verhogingen niet verhullen dat extreme gevallen een onevenredig groot
deel van de stijging voor hun rekening nemen.
Losstaande hiervan is het feit dat door de provinciale en rijksoverheid geen
officiële goedkeuring is verleend voor deze invoering en alsnog kan worden
ongedaan gemaakt. Dit houdt in dat de mogelijkheid nog steeds bestaat dat de
operatie wordt teruggedraaid, zeker nu extra bezuinigingsmaatregelen door de
CDA-WD regering zijn aangekondigd.
Welke afspraken zijn gedetailleerd gemaakt en hoe dienen deze te worden uitgevoerd
indien gehele of gedeeltelijke definitieve goedkeuring wordt onthouden aan de
integrale uitvoering op de huidige getalmatige basis.
Energiebesparende maatregelen.
Het is ons inziens noodzakelijk dat per uitgevoerd project een nacalculatie
wordt uitgevoerd waaruit moet blijken in hoeverre aan de gestelde normen en uitgangs
punten is voldaan.
Gemeenschappelijke regelingen.
De bedragen, opgeeist door de gemeenschappelijke regelingen, dienen ons inziens
kritischer in het oog te worden gehouden dan de uitgaven welke besteed worden
binnen ons eigen gezichtsveld. Dit om de volgende redenen:
1. de kostenfaktoren zijn door individuele gemeenten nauwelijks controleerbaar
in de kwantitatieve sfeer.
2. als individuele gemeente is het nauwelijks in te schatten of er kwalitatief
de juiste inkomsten en uitgaven geraamd en verantwoord worden.
Derhalve luidt ons voorstel om alle gemeenschappelijke regelingen, te beginnen
met het Stadsgewest, stuk voor stuk te evalueren en waar mogelijk en nodig te
onderzoeken welke alternatieven denkbaar en toepasbaar zijn, want in een aantal
gevallen gaat men nog steeds van het standpunt uit dat de bomen tot in de hemel
groeien.
III. Openbare veiligheid.
We kunnen er niet omheen dat bepaalde objecten binnen onze gemeente zowel de
objectieve als de subjectieve veiligheid negatief beinvloeden. Zonder hierover
een paniekstemming te doen ontstaan zal er duidelijk en op korte termijn een eind
gemaakt moeten worden aan de ongewilde impost van veiligheid verstorende elementen.