I
- 5 -
bestuur de handen aan vol. Het hoeft echt nog niet meer taken erbij
te hebben dan strikt nodig is. Men moet met terughoudendheid opereren.
Juist omdat de bemiddelende taak van deze bestuurslaag in Nederland
zo geweldig belangrijk is. Het belang dat er gediend is als provincie
werkelijk bemiddelend te kunnen optreden tussen gemeenten onderling
maar ook tussen de bovenlaag, die zich in Den Haag manifesteert, en
de underdog die de gemeente is. Dan denkt hij dat de provincie niet
die taak oneigenlijk moet gaan vervullen door allerlei directe uitvoerende
taken op zich te nemen.
Wat de provinciale opvattingen betreft verwijst hij gaarne naar het
memorandum over de reorganisatie van het binnenlands bestuur dat hij
al reeds genoemd heeft en over het memorandum dat inmiddels ook is
geproduceerd over de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Gedeputeerde Staten hebben een nota in voorbereiding met betrekking
tot het te voeren beleid inzake gemeentelijke herindeling en grens
wijziging tussen gemeenten. De nota tendeert ten dele ook wederom
tot grote terughoudendheid op dit gebied.
Dhr. Vogels zou graag nog een vraag willen stellen. Als inderdaad een
verschuiving plaats vindt van taken van provincie naar stadsgewest en
dergelijke instellingen dan is hij bang dat men heel spoedig te maken
zal krijgen met een vierde bestuurslaag die men geen van allen wil.
Hij denkt dat wat dat betreft de structuur van het stadsgewest en al
wat er mee samen hangt op z'n minst een herbezinning noodzakelijk
maakt. Men zegt dat een stadsgewest zogenaamd dichter bij de mensen
brengt van bestuurlijke taken, maar daar komt helemaal niets maar dan
ook niets van terecht. Het leeft amper bij de mensen die er in zitten
amper bij de raadsleden en zeker niet bij de mensen die inwoner zijn
van dat gebied.
De commissaris zegt dat hij behoort totde weinige mensen die niet zo bang
zijn voor een vierde bestuurslaag in de funktionele bestuursopdracht.
Hij denkt dat er best een vierde laag tussen al die lagen die we toch al
hebben zou kunnen zitten.
Als het maar duidelijk is wat die lagen precies doen. Als die laag maar
geen andere dingen gaat doen dan andere al doen. De opvatting of
gedachtengang van gedeputeerde staten is dat intergemeentelijke samen
werking uitsluitend mag zijn voor verlengd lokaal bestuur dus datgene
samendoen wat een gemeente alleen niet kan. En als men daar dan verder
op bouwt dan komt men wat minder in de gevarenzone terecht.
2. IN RIJSBERGEN WORDT AL JAREN GETRACHT EEN TERREIN TE VINDEN VOOR
EEN BEDRIJVENTERREIN. BINNEN HET KERNRANDGEBIED ZIJN DE GRONDEN PRAKTISCH
NIET TE VERWERVEN. ER ZIJN WEL GRONDEN BESCHIKBAAR JUIST OVER DE
GOUDBERGSE LEI GELEGEN. STEEDS VINDEN DE RAAD EN DE BETROKKEN ONDERNEMERS
DE P.P.C. OF DE P.P.D. OP HUN WEG.
HOE KAN MEN OP OP DEZE WIJZE TOCH NOG TOT HET REALISEREN VAN EEN
BEDRIJVENTERREIN KOMEN?
Mevrouw van den Bemd houdt de volgende beschouwing.
Wij willen graag even met U van gedachten wisselen omtrent het volgende:
Zoals ongetwijfeld bij U bekend, was Rijsbergen tot voor enkele
decennia een overwegend agrarische gemeenschap; met werkgelegenheid
hoofdzakelijk in de agrarische sector.
Weliswaar was er zo links en rechts een winkelier, en hier en daar een
aanverwant bedrijf, en als je daar dan ook de horeca binnen onze gemeente
bij telde dan was het wel zo'n beetje bekeken.
i