- 6 - De voorzitter dankt de heer Martens voor de opmerkingen en voor het werk wat de commissie heeft gedaan. Hierna worden de rekeningen voorlopig vastgesteld. 9VOORSTELBESCHIKBAARSTELLEN AANVULLEND KREDIET VOOR OPSTELLEN VERKEERS CIRCULATIEPLAN, TEVENS VASTSTELLING 4e WIJZIGING BEGROTING ALGEMENE DIENST 1982. Dhr. Vogels denkt dat men kan vaststellen in zijn algemeenheid dat de afgelopen jaren het beleid van de gemeente voor een deel bepaald is door het al of niet verkrijgen van subsidies. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de reconstructie. Hij denkt als men alles van te voren geweten had, dan had men waarschijnlijk een omgekeerde werkwijze gehad. Hij bedoelt daarmee de weg is gereconstrueerd, daarna komt er een behoefte aan een verkeerscirculatieplan, i.v.m. het vaststellen van het komplan. Hij denkt dat het achteraf beter was geweest dat er vanuit het maken van een komplan aangepast werd een verkeers circulatieplan en dan al of niet het reconstrueren van de Sint Bavostraat. Hij denkt dat de hearing van 2 december wel wat tongen heeft losgemaakt en wat harten sneller heeft doen kloppen. Toch vindt hij, als men de gegevens die men gekregen heeft goed bestudeert, dat men op een aantal zeer vreemde zaken stuit. In de notulen op bladzijde 20 van de vorige vergadering, zegt de heer Goos dat hij van de voorzitter gehoord heeft dat er een aanvullend krediet nodig is voor het V.C.P. De voorzitter antwoordt dan dat hij er zelf ook van staat te kijken, maar het is zo. Als men nu de cijfers gaat bekijken, die bij de stukken lagen dan ziet men dat de raad in twee delen een krediet heeft vastgesteld van totaal 60.000,en dat is gebeurd op 21 februari 1980. Toen al is er gesproken of dat wel het laatste was en toen werd de zekerheid gegeven dat dit zo was want bij de eerste beschikbaarstelling van het krediet kon men de zaak nog niet overzien, er kwamen nog al wat verschillende offertes binnen, die verschillende zaken onderzochten. Uiteindelijk is dan bureau Arnhem er uit gekomen. Dan ziet hij op het kosten- overzicht van het verkeerscirculatieplan eerst offerte en aanpassing staan een bedrag van 57.775,16. Hij neemt aan dat dat bedrag inclusief B.T.W. is want hij denkt dat het bedrag van de offerte januari, februari 1980 groot 47.550,plus aanpassing i.v.m. tariefstijging totaal 48.962, dat dat bedrag exclusief B.T.W. is en als men dan een beetje rekent dan komt men uit op een bedrag van 57.775,16. Dat betekent dat in februari 1980 het krediet al op was. Dan komt er volgens de stukken een offerte van mei 1980 groot 14.750,opdrachtverlening juni 1980, verhoging i.v.m. tariefstijging 780,totaal 15.530,plus B.T.W. geeft een totaal 18.000,Dat is dus gebeurd in mei 1980. Als hij dit leest dan kan hij de opmerking, die de voorzitter plaatst, dat hij er zelf ook van staat te kijken, niet helemaal rijmenwant hij neemt aan dat in juni 1980 bekend was dat het krediet bijna op was. Wij zitten nu in februari 1982 en nu komt het college met het voorstel om maar een aanvullend krediet te geven. Zijn vraag is, is het een eensluidend voorstel of is het een meerderheids standpunt. Zijn eerste gedachte was, toen hij deze stukken doornam, dat inderdaad bureau Arnhem bezig is gebleven en zich weinig van het bedrag van 60.000,heeft aangetrokken, en dus maar door is gegaan en nu zegt het is jammer maar we hebben meer kosten moeten maken, geef die 20.000, a.u.b. even bij want die hebben we nu eenmaal gemaakt. Hij zou dan zeggenïbureau Arnhem dit was het krediet en wat je meer hebt gedaan zonder opdracht dat is dan fijn voor jullie en misschien prettig voor ons maar dan wel voor eigen rekening. Uit deze stukken moet hij concluderen dat er een opdrachtverlening heeft plaatsgevonden. Hij neemt aan, met goedkeuring van B&Wzonder de raad daar in te kennen. Dan zegt hij dat B&W dat dan zelf maar moet betalen. Hij vindt dit niet bepaald getuigen van goed bestuur. Als men een opdracht verleend van dik 18.000,terwijl men hoort te weten dat het krediet praktisch op is, om daar dan pas in februari 1982 mee in

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1982 | | pagina 19