- 13 - Geleidelijk aan zal men uit het ene gebied zaken introduceren in een ander gebied, zoals het ook in een levend bestel past dat die dingen elkaar bevruchten en daaruit weer nieuwe vormen voortgroeien. Wanneer men dan zegt in die zaken spelen overwegingen van ecologie, hoe lang kunnen we nog door gaan om bomen weg te hakken om daar een bedrijven terrein weg te zetten, dat weet niemand precies maar iedereen heeft vermoedens dat het eigenlijk niet zo best is. Dan praat men over hoe lang kan men door gaan met urbanisatie, hoe kan men beslag leggen op het platteland met er allemaal mensen in te proppen. Het is een probleem van de kleine kernen die dan allemaal willen groeien. Stel dat het kan dan leidt dat tot een algemene verstedelijking die geen enkele plattelander wil. Er zijn een heleboel stedelingen die als maar het platteland opzoeken, ook niet willen dat er mensen bij komen. Dat betekent ecologie, urbanisatie. De heer Verpaalen heeft gespro ken over migratie. Hoeveel mensen gaan eruit, hoeveel mensen komen er in. Hoeveel druk heeft dat op het verkeer. Alle bedrijven die hier zitten, die misschien helemaal niet hier moeten zitten, als men eigenlijk nog eens opnieuw moet beginnen. Want al die problemen die men heeft, in wezen waarom is men blij met die bedrijven, maar als men het vroeger had kunnen regelen zou het misschien toch anders uitgepakt kunnen hebben. En zo denkt hij dat met zaken van infrastructurele overwegingen, zowel materiële infrastructuur als in de immateriële infrastructuur, het hele welzijnsbeleid naar hele nieuwe vormen gaat groeien. Dat is moeilijk aanvaardbaardat leidt dan ook tot allerlei ingrepen in de organisatie van het openbaar bestuur waar men ook op dit moment op goede gronden nog altijd tegen is. Dit is allemaal in beweging. Gehoopt wordt dat binnen nog aanwezige democratische overlegsituaties dit via een harmonische weg kan verlopen. Hij hoopt dat de schokken niet te groot worden. Er gebeuren zaken die in de normale democratie helemaal niet zou kunnen gebeuren en nooit eigenlijk zou moeten worden toegelaten. Toch is de tolerantie zo ver gegaan op evenzeer goede wetenschappelijke gefundeerde gronden. De vraag is: hoe kan dit worden opgelost? Daar heeft iedereen een geweldige verantwoordelijkheid voor en hij denkt dat dat een groot probleem voor mensen is die besturen en een dergelijk voorbeeld ook dienen te geven van goed bestuur, helder inzicht, planning en vooruit zien. Al die dingen bijelkaar moet men proberen met bescheiden vermogens om daar maar wat van te maken. Een ding is hij het helemaal mee eens, er is een te grote hoeveelheid van zaken, er wordt zoveel van het bestuur ondoorzichtig voor de burger dat men daar echt paal en perk aan zal moeten stellen. Maar het is een ontwikkelingsproces. Maar dit kan niet tot ontplooiing komen als men niet meer weet waarover het gaat. Dan mis lukt dat terwijl iedereen het zeer bewust wil. Hij denkt dat na verloop van tijd men daar toch wel op een gegeven moment weer uit komt. Hij hoopt alleen vurig dat dat via wel over dachte processen kan gebeuren en waarbij de slachtoffers gering zullen zijn. De voorzitter dankt allen hartelijk voor de inbreng. De raad heeft echt naar het bezoek van de commissaris toegeleeft. Dat heeft men ook kunnen zien aan de beraadslagingen die hier gehouden zijn. De raad vond het erg fijn de antwoorden hiervan te mogen vernemen. Het is ergens jammer dat men aan tijd gebonden is^want hij heeft zo de indruk dat men nog wel een paar uur door zou kunnen gaan. Maar de commissaris is ook aan tijd gebonden.De commissaris heeft ook veel andere gemeenten onder zich anders zou hij graag zeggen tot spoedig weerziens. Het zou voor een gemeenteraad in zijn algemeenheid wel eens goed zijn dat de bezoeken wat frequenter zijn. De voorzitter sluit de vergadering met gebe< Vastgesteld in de openbare vergaderingyvan van 18 maert/ 1982.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1982 | | pagina 13