-28-
De heer Goosover de onroerend goed belasting zijn andere meningen. De commissie
heeft die bedragen afgewogen ten opzichte van de omliggende gemeenten.
Daaruit blijkt dat Rijsbergen helemaal niet aan de lage kant zit. Dus dan vindt
hij dat de tering een beetje naar de nering wordt gezet. Rijsbergen hoeft niet
de top te hebben van de onroerend goed belasting.
De heer Verpaalen wil in eerste instantie terug naar mevr. van den Bemd waar zij
spreekt over bevoordeling van de mensen in het buitengebied ten opzichte van de
mensen in de kom. Het al of niet bevoordelen van iemand kan pas in zijn omvang gezien
worden als je voor een bepaalde bijdrage aan de gemeente ook een dienst geretourneerd
krijgt. Dat is in het buitengebied met tal van zaken niet het geval. Dat wil niet zeggen
dat alle mensen uit het buitengebied naar het dorp willen Dat is ook niet het geval
maar het gaat hem te ver dat de raad om die reden mensen uit het buitengebied wil
verplichten met de reinigingsrechten mee te doen. Ook de rekensom is erg simpel.
Voor elke deelnemer aan de reinigingsaktiviteiten van Boon extra betaalt de gemeente
kas 11,25 bij. Dus wanneer er een man extra zich komt melden bij de gemeente om
mee te gaan doen dan werkt dit juist in het nadeel n.l. 11,25 dat zou in de
toekomst misschien nog wel eens meer kunnen gaan worden indien de tarieven voor
stortingen sterk opgetrokken gaan worden.
De heer Verpaalen zou graag van de voorzitter schriftelijk willen vernemen hoe hij zo
snel berekening maakt van de restant kosten voor de bijstand en W.W.V. Hij heeft
het niet kunnen vinden in de begroting.
Wat betreft de Tiggeltsestraat die is aangemeld bij de D.A.C.W. Hij heeft uit de
regeringsverklaring niet kunnen opmaken dat er weer wel gelden beschikbaar zouden komen
voor dergelijke projecten. Dus als wij moeten blijven wachten op een D.A.C.W.-subsidie
dan kan dat nog wel eens onverantwoord lang duren. Verder zegt de heer Verpaalen
de rapportage van het verzorgingstehuis komt in december volgens de voorzitter.
Misschien is het dan verstandig dit dan de raadsleden op een zodanig tijdstip toe
te sturen dat in de eventueel extra vast te leggen vergadering over de centrale
antenne dit mee kunnen nemen.
Wat betreft de gebouwen van Bethanië. Hij weet niet precies wat op dit ogenblik
het bestemmingsplan daar toe laat. Het lijkt hem verstandig dat men daar toch op tal
van zaken voorbereid is.
Over het niet verhogen van de onroerend goed belasting kan hij ook een aantal dingen
op een rij zetten waardoor mogelijk de kosten in 1983 aanzienlijk of niet aanzienlijk
hoger zullen zijn dan in 1982. Waarschijnlijk zijn er ook een aantal opbrengsten
hoger in 1983 dan in 1982. En ook een aantal inkomsten lager.
De voorzitter zegt dat de heer Verpaalen die op moet noemen.
De heer Verpaalen antwoordt dat als de regering opdeze manier doorgaat de gasprijs
zo te verhogen dat daardoor de winsten van het gasbedrijf dermate stijgen zo dat
de Rijsbergse begroting 80% meer winst uit de ENWA pot krijgt. Hij denkt dat daar ook
met duizenden gewerkt wordt. Als men de raming ziet voor 1981 van ongeveer
80.000,-- of 90.000,en deze in een jaar doorschiet naar 153.000,-- dan
betekent dat in dit geval dat de mensen opgeschept worden met een vorm van indirecte
belasting. En dat betekent een stuk lastenverzwaring die, als men alle lastenverzwaring
bij elkaar optelt, die de regering op de schouders legt, men er allemaal zeer zwaar
op achteruit gaat. Maar het lijkt hem als men in een tijd zoals deze, waarin men
toch al van alle kanten belaagd wordt met prijsverhogingen, het goed is om als
gemeente niet eerder dan strikt noodzakelijk deze lastenverzwaring nog eens een
extra schepje te geven.
De voorzitter antwoordt dat de heer Vogels het heeft over het niet verhogen van de
onroerend goed belasting. Hij heeft al gesteld dat men 1982 als een overloop moet
beschouwen.