- 21 - dat ook klinkt, de gemeente kan niet door gaan in een tempo zoals men nu gewend is geweest van subsidieverleningen. Dat zal helaas niet kunnen. Dus ook daar zal een pas op de plaats gemaakt moeten worden. Tot slot wordt gezegd dat de raadsleden niet alleen bij de raad maar ook bij de commissievergaderingen moeten komen. Daar is door dhr. Verpaalen ook al op geattendeerd. Gevraagd is om de vergaderingen zoveel mogelijk in de avonduren te doen. Als dat kan dan is dat voor hem geen probleem. Het zijn alleen wel vaak problemen voor derden geen raadsledenzijnde. Dhr. Verpaalen krijgt nu ook gelijk antwoord op zijn vraag. Het is vaak moeilijk om derden 's avonds bij een vergadering te krijgen. Deze week is de commissievergadering G.O. geweest daar is dat ook aan de orde geweest. Daar werd door een van de vakbondbestuurders gezegd dat het voor hen zeer moeilijk was want zij zitten met ministens 40 vergaderingen, die men al in de avonduren zou moeten doen. De voorzitter beantwoordt tenslotte de algemene beschouwing uitgesproken door de heer Verpaalen. Die begint ook met te stellen dat de onroerendgoed belasting niet werd verhoogd. Hij heeft daar al antwoord op gegeven. De voorzitter heeft de vraag gesteld over het investeringsplan hoe betrokkene dat gedacht had. Als de voorzitter het vrij vertaalt dan is het zo dat men zegt het systeem,zoals dit nu is,door het aangeven van urgentie, daar kan men het wel mee doen, alleen wanneer straks de conclusies getrokken worden dan moet dat uitdrukke lijk door de raad gebeuren. Dat is volgens de voorzitter de bedoeling van de heer Verpaalen. Dhr. Verpaalen zegt op pagina 2 dat de verzorgingstaken teveel worden aangetast. Hij wil daar maken "wezenlijk". De voorzitter gelooft dat hij het daar wel mee eens kan zijn. De intentie van het college kent hij. Als men zegt daarover wil men toch periodiek meer van weten dan zal het toch nodig zijn dat het college de raad daar tijdig over informeert. Wat dat betreft,die toezeggingen wil de voorzitter hem wel doen. Betrokkene heeft ook over een paar borden plaatsen hier bij het parkeerterrein naast het gemeentehuis. Hij zal het met rijkswaterstaat opnemen omdat die eigenaar is van de weg om toestemming. Hij vindt ook dat een parkeerterrein vlot te vinden moet zijn. DhrVerpaalen gelooft dat het bovendien verstandig zou zijn om op de Markt een verwijziging te zetten "voldoende parkeergelegenheid na zoveel meter. De voorzitter vindt dit een heel goede suggestie. Op pagina 4 heeft dhr. Verpaalen het over een verzorgingstehuis. Het rapport wordt althans opgesteld. Dat zal ook in december gereed komen. Men heeft het over het verkeerscirculatie plan wat ook binnenkort gaat dienen. Over de sociale woningbouw zal de wethouder dadelijk iets vertellen. Dan noemt dhr. Verpaalen op bladzijde 5 een aantal negatieve en een aantal positieve punten die betrekking hebben op deze begroting. Hij gelooft niet dat het nodig is dat hij daar heel ver op ingaat. Hij heeft deze allemaal keurig netjes op een rijtje gezet. Hij kan daar niet op afdingen. Gesproken wordt over de bijstandsuitkeringen. De W.W.V.- uitkeringen declareert 100%. Bijstand is 90% declarabel. Dan zegt hij 10% blijft voor onze rekening. Maar als de voorzitter het goed heeft dan komt van die 10% ook nog 8% volgens de financiële verhoudingswet terug. Kosten sociale zorg noemen ze dat.Dus dan blijft er nog maar 2% over. Op pagina 6 heeft dhr. Verpaalen over de interpretatie van een raadsbesluit. Wij hebben daar ook in het verslag melding van gemaakt. Hij wil herhalen dat hier volkomen te goeder trouw gehandeld is. Maar van de andere kant dat deze handeling van het college pertinent onjuist is geweest. Het college zal zijn leven verbeteren en voortaan tijdig informatie geven zo die nodig is.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1981 | | pagina 35