- 17 -
dat de begroting toch wel wat minder is dan men gewend was. Om de begroting
sluitend te krijgen is hier en daar gesnoeid en geschrapt. Dit is één van
de posten. Waar vindt met het geld voor reparatie? Er is nog een post
kapitaalswerken die ruim voldoende is wanneer de nood aan de man zou komen.
Dan kan men daar nog altijd geld uit putten. Er is niet gereserveerd voor
kunstwerk. Hij betreurt het ook maar het is toch één van de eerste posten
die een jaar wordt overgeslaan. Datzelfde gebeurt ook voor de reis van de raad.
Zo zijn er nog een aantal posten te noemen. Die dus of vermindert of hele
maal verdwenen zijn. De heer Vogels zegt dat de vaststelling van het investerings
plan in de volgende vergadering erg belangrijk is. De voorzitter is het daar
volledig mee eens. Hij vindt de vergadering waar het investeringsplan behandeld
wordt dé vergadering van het hele jaar omdat daar een stuk beleid bepaald wordt.
Een begroting die heeft men nodig maar het blijft tenslotte een begroting.
Maar bij het investeringsplan bepaalt de raad het beleid voor de toekomst. En
deze keer, nu de bedragen toch wat minder zijn, zal er inderdaad een zorg
vuldige keuze gemaakt moeten worden van de kapitaalswerken die men in 1982
denkt uit te voeren. Hoe de subsidieverordening aangepast zal moeten worden
zal in direct verband met de financiële situatie bekeken moeten worden.
Hij denkt ook dat men inderdaad daar zich op zal moeten beraden en dat er
toch op betrekkelijk korte termijn een commissievergadering welzijn zal moeten
worden gepland om die zaak zelfs al voor 1982 te gaan bekijken om te zien of we
daar geen plafond zullen moeten aanbrengen in de subsidieverleningen en
daardoor de verdeling pondspondsgewijs zal moeten geschieden.
De onroerendgoed belastingen zijn inderdaad niet verhoogd. Dat is met opzet
nog niet gebeurd. Er zijn een paar kleine belastingaanpassingen welke nauwelijks
aanspreekt, want het gaat om een totaal van 9.400,Onroerendgoed
belastingen zijn inderdaad nu nog achterwege gelaten, omdat de begroting
1982 toch een beetje beschouwd wordt als een overloop-begroting en bekeken
wordt of het inderdaad nog minder gaat worden met de gemeentefondsuitkering.
Daar is de gemeente voor een groot gedeelte van afhankelijk. Dat zijn zo'n
beetje 90% van de inkomsten. Men zal een en ander bezien bij het opstellen van
de begroting 1983. Dan kan men als het nodig is twee dingen doen. Men kan dan
aan een verhoging van de onroerendgoed belasting denken maar men kan ook
zeggen, er wordt pas op de plaats gemaakt en een aantal kapitaalswerken wordt
uitgesteld. Dat is een kwestie van beleid. Daarom is het zo ontzettend
belangrijk dat het beleidsplan er goed uit komt te zien.
Dhr. Vogels zegt ook er is al. veel gedaan als hij het zo uit zijn hoofd
herinnert. Het is zo dat er echt niet zo heel veel werken meer zijn waarvoor
de gradatie urgent aan toegekend kan worden. Er zullen er nog wel bij zijn
van noodzakelijk en ook van wenselijk maar echt urgente werken zal men toch
wel meest gehad hebben. Gezegd is ook dat het verzorgingstehuis wel geld zal
gaan kosten. Natuurlijk gaat dat geld kosten. Men heeft daar de berekening van
gehoord. Maar het is in ieder geval zo dat dat in 1982 zeker nog niet speelt.
Gesproken is over de Ubinknormen. Salarisverhogingen ten gevolge van de
Ubinknormen. Het is namelijk zo dat men verplicht is om vanaf 1 januari 1981
de Ubinknormen in te voeren. Daarvoor is een omzetting van salarisschalen
gekomen. Tot nu toe hadden we van klerk t/m hoofdcommies in rang, die zijn
omgezet in bepaalde niveaus van 1 t/m 10. Daarnaast zijn nagenoeg alle
toelagen vervallen en die moeten opgenomen worden in de nieuwe salaris
verordening. Het is voorschrift van het rijk. Daardoor kan het zijn dat er
hier en daar door inpassing een periodiek meer uitkomt als gewoon maar het is
niet zo dat men van echte salarisverhogingen kan spreken. Want dat is beslist
niet het geval. Hier zitten echt geen abnormale salarisverhogingen in. Bovendien
f