- 6 -
14. MACHTIGEN VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS TOT SLUITEN VAN KASGELDLENINGEN
IN 1982.
Zonder beraadslaging of hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel
van burgemeester en wethouders
15. VASTSTELLING VAN DE BEGROTINGEN 1982 VOOR HET GEMEENTELIJK GRONDBEDRIJF,
GEMEENTELIJK WONINGBEDRIJF EN DE ALGEMENE DIENST.
De heer Vogels heeft de navolgende algemene beschouwing:
Mijnheer de voorzitter, dames en heren,
namens gemeentebelangen wil ik graag n.a.v. de begroting die nu behandeld wordt
de volgende opmerkingen maken.
De begroting is sluitend, maar ik denk dat daar alles mee gezegd is. Een geringe
post voor onvoorziene uitgaven en beperkte ruimte voor kapitaalswerken
U schrijft in uw toelichting dat het sluitend maken is ontstaan door zuiniger te
ramen en een aantal posten achterwege te laten. Dit roept natuurlijk vragen op.
Waarom wordt er niet meer gereserveerd voor onderhoud tertiaire en quartaire
wegen? Wat gaat er gebeuren als we weer een strenge winter krijgen? Waar halen we
dan het geld voor reparatie vandaan?
Dat er niet gereserveerd wordt voor kunstwerken betreuren wemaar we kunnen
enigszins begrip opbrengen voor het besluit. Ongetwijfeld zal door deze manier
van ramen de grootte van de overschotten verkleinen. Dit heeft dan weer tot gevolg
dat onze financiële armslag kleiner wordt.
In het algemeen moeten we stellen dat onze financiële positie zorgelijk is.
Dit betekent weer dat besturen moeilijker wordt en er aan onsympathieke maat
regelen niet te ontkomen zal zijn. We zullen steeds meer te maken krijgen met
- gedwongen - keuzes. In dit verband is de vaststelling van het investeringsplan
volgende vergadering erg belangrijk. Ook al zal de koek erg snel verdeeld zijn:
Er is duidelijk behoefte aan een mentaliteitsverandering. Maar al te vaak is de
gemeentelijke subsidie sluitpost van een begroting. Het zal helaas zo worden,
dat dit niet meer zonder meer het geval zal kunnen zijn. In hoeverre de subsidie
verordening aangepast zal moeten worden, zal in direct verband met de financiële
situatie bekeken moeten worden.
Wij vragen ons weer af of een trendmatige verhoging van de onroerendgoedbelasting
niet op zijn plaats is.
Ja, inderdaad een onpopulaire maatregel, zeker nu door de herwaardering veel
mensen meer zijn moeten gaan betalen, maar sluiten we onze ogen niet voor de
werkelijkheid als we het niet doen We kunnen niet doorgaan met posten te
verlagen en/of posten laten vervallen. We moeten constateren dat het afgelopen jaren
in financieel opzicht steeds slechter is gegaan. We geven toe, er is nogal
wat tot stand gekomen, maar het zou niet reëel zijn als we zouden stellen dat er
niets meer gedaan hoeft te worden.
We denken hier b.v. aan het verzorgingstehuis dat ongetwijfeld geld zal gaan
kosten. Als de economische crisis voort blijft duren, en wie twijfelt hier
aan, zal een forse verhoging van de O.G.B. noodzakelijk zijn, te meer daar
verhoogde uitkeringen uit het gemeentefonds niet te verwachten zijn.
Wij zijn dan ook benieuwd naar de motivatie om alle andere belastingen wel te
verhogen, en de O.G.B. niet. In het licht van de algemene bezuinigingen is het
op zijn minst verbazingwekkend dat door toepassing van de Ubinknormen er salaris
verhogingen zullen plaatsvinden. Hoewel we op zich de ambtenaren niets misgunnen,
kunnen we ons voorstellen dat het bij heel wat mensen wrevels opwekt.
Enkele zaken die onze speciale aandacht vragen willen we graag extra belichten.