- 6 - 14. MACHTIGEN VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS TOT SLUITEN VAN KASGELDLENINGEN IN 1982. Zonder beraadslaging of hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders 15. VASTSTELLING VAN DE BEGROTINGEN 1982 VOOR HET GEMEENTELIJK GRONDBEDRIJF, GEMEENTELIJK WONINGBEDRIJF EN DE ALGEMENE DIENST. De heer Vogels heeft de navolgende algemene beschouwing: Mijnheer de voorzitter, dames en heren, namens gemeentebelangen wil ik graag n.a.v. de begroting die nu behandeld wordt de volgende opmerkingen maken. De begroting is sluitend, maar ik denk dat daar alles mee gezegd is. Een geringe post voor onvoorziene uitgaven en beperkte ruimte voor kapitaalswerken U schrijft in uw toelichting dat het sluitend maken is ontstaan door zuiniger te ramen en een aantal posten achterwege te laten. Dit roept natuurlijk vragen op. Waarom wordt er niet meer gereserveerd voor onderhoud tertiaire en quartaire wegen? Wat gaat er gebeuren als we weer een strenge winter krijgen? Waar halen we dan het geld voor reparatie vandaan? Dat er niet gereserveerd wordt voor kunstwerken betreuren wemaar we kunnen enigszins begrip opbrengen voor het besluit. Ongetwijfeld zal door deze manier van ramen de grootte van de overschotten verkleinen. Dit heeft dan weer tot gevolg dat onze financiële armslag kleiner wordt. In het algemeen moeten we stellen dat onze financiële positie zorgelijk is. Dit betekent weer dat besturen moeilijker wordt en er aan onsympathieke maat regelen niet te ontkomen zal zijn. We zullen steeds meer te maken krijgen met - gedwongen - keuzes. In dit verband is de vaststelling van het investeringsplan volgende vergadering erg belangrijk. Ook al zal de koek erg snel verdeeld zijn: Er is duidelijk behoefte aan een mentaliteitsverandering. Maar al te vaak is de gemeentelijke subsidie sluitpost van een begroting. Het zal helaas zo worden, dat dit niet meer zonder meer het geval zal kunnen zijn. In hoeverre de subsidie verordening aangepast zal moeten worden, zal in direct verband met de financiële situatie bekeken moeten worden. Wij vragen ons weer af of een trendmatige verhoging van de onroerendgoedbelasting niet op zijn plaats is. Ja, inderdaad een onpopulaire maatregel, zeker nu door de herwaardering veel mensen meer zijn moeten gaan betalen, maar sluiten we onze ogen niet voor de werkelijkheid als we het niet doen We kunnen niet doorgaan met posten te verlagen en/of posten laten vervallen. We moeten constateren dat het afgelopen jaren in financieel opzicht steeds slechter is gegaan. We geven toe, er is nogal wat tot stand gekomen, maar het zou niet reëel zijn als we zouden stellen dat er niets meer gedaan hoeft te worden. We denken hier b.v. aan het verzorgingstehuis dat ongetwijfeld geld zal gaan kosten. Als de economische crisis voort blijft duren, en wie twijfelt hier aan, zal een forse verhoging van de O.G.B. noodzakelijk zijn, te meer daar verhoogde uitkeringen uit het gemeentefonds niet te verwachten zijn. Wij zijn dan ook benieuwd naar de motivatie om alle andere belastingen wel te verhogen, en de O.G.B. niet. In het licht van de algemene bezuinigingen is het op zijn minst verbazingwekkend dat door toepassing van de Ubinknormen er salaris verhogingen zullen plaatsvinden. Hoewel we op zich de ambtenaren niets misgunnen, kunnen we ons voorstellen dat het bij heel wat mensen wrevels opwekt. Enkele zaken die onze speciale aandacht vragen willen we graag extra belichten.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1981 | | pagina 20