- 9 -
De voorzitter antwoordt dat het verschil tussen een verzorgingshuis en
verpleeghuis het navolgende inhoudt. Bij het verzorgingshuis, wat valt onder
de Wet op de Bejaardenoorden, worden de verzorgingstarieven betaalt door
Algemene Bijstandswet, mits men positief geindiceerd is.
Een verpleeghuis daarvalt de financiering onder de Algemene Wet Bijzondere
Ziektekosten. Een verpleeghuis komt dus niet in Rijsbergen.
De mensen kunnen op medische en sociale gronden worden geindiceerd. Uit
de indicatie blijkt dat men niet meer zelfstandig kan wonen.
In een verzorgingstehuis wordt geacht maximaal 7% van de bejaarden opgenomen
te worden.
In een verpleeghuis worden mensen opgenomen die lichamelijk en/of geestelijk
er veel slechter aan toe zijn en doorlopende verpleging en verzorging
behoeven.
Het experiment bestaat in het verweven van het intramuraal en extramuraal
bejaardenwerk, dus een integratie van het open en gesloten bejaardenwerk.
De huidige bejaardenoorden leven op een eiland en behartigen de belangen
van hun inwoners geheel zelfstandig. Thans wil men de diciplines welke met
het openbejaardenwerk, zoals het kruiswerk, zijn belast ook belasten met het
verzorgingsgedeelte
Daar hier een complex van 28 gekwalificeerde bejaardenwoningen ligt,
alsmede een dienstencentrum voor het open bejaardenwerk, vindt de provincie
en CRM het gewettigd om hier een verzorgingsged°elte bij te bouwen en dit
totaal tot een geheel te smeden. Hij is van ootdael dat men het terrein zou
af moeten bouwen door nog watbejaardenwoningenof serviceflatjesHij is van
oordeel wanneer men tweemaal moet bouwen het nog meer gaat kosten.
Op het experimentele karakter is subsidie te verwachten. Hij vraagt zich af
of als het experimenteel karakter er niet was de mogelijkheid zou bestaan om het
verzorgingsgedeelte met 13 bedden te bouwen. Immers het is duidelijk een
toekenning in het kader van het experiment. De subsidie is dus alleen op
deze 31.000,00. Hij verwacht dat dit ongeveer 50% zal bedragen.
De financiële consequenties daar kan hij nu niet over uitlaten. Daar gaat
de commissie zich over buigen. Men moet in het onderzoek betrekken wat
men gaat bouwen, hoe men gaat bouwen, hoe moet de inrichting geschieden,
wat voor beheersvorm moet het krijgen, en wat dit allemaal gaat kosten.
Hij is van oordeel dat dit onderzoek minimaal lh tot 2 jaar gaat duren
omdat dit tot op de bodem dient te worden uitgespit.
Het zou dus wel eens kunnen zijn dat de financiële consequenties te groot
worden en dat men niet gaat bouwen, maar in principe is het goedgekeurd dus er
moet wel heel veel gebeuren voordat men terugtrekt.
De heer Vogels interrumpeert dat wanneer de financiële consequenties voor
rekening van de gemeente komen het ook de gemeente Rijsbergen zal uitmaken of het
er komt en niet CRM of de provincie.
De voorzitter merkt op dat de commissie dit derhalve in eerste instantie
moet bezien. Of er meerdere bureaus zijn dat weet hij niet. Dit heeft hij ook
niet onderzocht. Dit adres heeft hij doorgekregen van de provincie en
daarmede heeft hij verder gesproken.
Het is vanzelfsprekend dat alle instellingen op het gebied van de
bejaardenzorg hun inbreng dienen te leveren.
De voorzitter blijft bij zijn mening welke hij weergegeven heeft in het artikel
van de krant. Hij blijft van oordeel dat een inwoner van het buitengebied
meer moeite heeft om naar een bejaardenwoning te gaan dan iemand in het
dorp, die het leven daar gewoon is. Dit is een kwestie van persoonlijke
benadering.
4
5WU