- 9 - De voorzitter antwoordt dat het verschil tussen een verzorgingshuis en verpleeghuis het navolgende inhoudt. Bij het verzorgingshuis, wat valt onder de Wet op de Bejaardenoorden, worden de verzorgingstarieven betaalt door Algemene Bijstandswet, mits men positief geindiceerd is. Een verpleeghuis daarvalt de financiering onder de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten. Een verpleeghuis komt dus niet in Rijsbergen. De mensen kunnen op medische en sociale gronden worden geindiceerd. Uit de indicatie blijkt dat men niet meer zelfstandig kan wonen. In een verzorgingstehuis wordt geacht maximaal 7% van de bejaarden opgenomen te worden. In een verpleeghuis worden mensen opgenomen die lichamelijk en/of geestelijk er veel slechter aan toe zijn en doorlopende verpleging en verzorging behoeven. Het experiment bestaat in het verweven van het intramuraal en extramuraal bejaardenwerk, dus een integratie van het open en gesloten bejaardenwerk. De huidige bejaardenoorden leven op een eiland en behartigen de belangen van hun inwoners geheel zelfstandig. Thans wil men de diciplines welke met het openbejaardenwerk, zoals het kruiswerk, zijn belast ook belasten met het verzorgingsgedeelte Daar hier een complex van 28 gekwalificeerde bejaardenwoningen ligt, alsmede een dienstencentrum voor het open bejaardenwerk, vindt de provincie en CRM het gewettigd om hier een verzorgingsged°elte bij te bouwen en dit totaal tot een geheel te smeden. Hij is van ootdael dat men het terrein zou af moeten bouwen door nog watbejaardenwoningenof serviceflatjesHij is van oordeel wanneer men tweemaal moet bouwen het nog meer gaat kosten. Op het experimentele karakter is subsidie te verwachten. Hij vraagt zich af of als het experimenteel karakter er niet was de mogelijkheid zou bestaan om het verzorgingsgedeelte met 13 bedden te bouwen. Immers het is duidelijk een toekenning in het kader van het experiment. De subsidie is dus alleen op deze 31.000,00. Hij verwacht dat dit ongeveer 50% zal bedragen. De financiële consequenties daar kan hij nu niet over uitlaten. Daar gaat de commissie zich over buigen. Men moet in het onderzoek betrekken wat men gaat bouwen, hoe men gaat bouwen, hoe moet de inrichting geschieden, wat voor beheersvorm moet het krijgen, en wat dit allemaal gaat kosten. Hij is van oordeel dat dit onderzoek minimaal lh tot 2 jaar gaat duren omdat dit tot op de bodem dient te worden uitgespit. Het zou dus wel eens kunnen zijn dat de financiële consequenties te groot worden en dat men niet gaat bouwen, maar in principe is het goedgekeurd dus er moet wel heel veel gebeuren voordat men terugtrekt. De heer Vogels interrumpeert dat wanneer de financiële consequenties voor rekening van de gemeente komen het ook de gemeente Rijsbergen zal uitmaken of het er komt en niet CRM of de provincie. De voorzitter merkt op dat de commissie dit derhalve in eerste instantie moet bezien. Of er meerdere bureaus zijn dat weet hij niet. Dit heeft hij ook niet onderzocht. Dit adres heeft hij doorgekregen van de provincie en daarmede heeft hij verder gesproken. Het is vanzelfsprekend dat alle instellingen op het gebied van de bejaardenzorg hun inbreng dienen te leveren. De voorzitter blijft bij zijn mening welke hij weergegeven heeft in het artikel van de krant. Hij blijft van oordeel dat een inwoner van het buitengebied meer moeite heeft om naar een bejaardenwoning te gaan dan iemand in het dorp, die het leven daar gewoon is. Dit is een kwestie van persoonlijke benadering. 4 5WU

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1981 | | pagina 68