- 13 - Hij zou zich voor kunnen stellen dat de vervoerder wagens in zijn wagenpark heeft welke 4 assen hebben dan zou hij met een totaal van 28 ton mogen rijden Dat lijkt hem niet bevordelijk. Hij gaat er vanuit dat de vooras ook meetelt in het artikel van het W.V.R. Verder zijn er in de gemeente nog meer ontgrondingen gaande. Hij is van oordeel dat men thans een precedent schept ook waar het bestaande wegen betreft welke min of meer beschadigd zijn. Dit is thans geen punt. Maar ook bestaande wegen zullen door zware transporten versneld aan reparatie toe zijn. Als men eenmaal op het standpunt staat dat frekwent verkeer van meer dan 7-ton de weg beschadigt dan zou men in alle gevallen wanneer er sprake is van intensieve zandtransporten deze maatregelen moeten nemen. Men mag het niet bij wijze van uitzondering doen. Dat kan betekenen dat men verkeerstromen krijgt die tijdelijk anders liggen dan het kiezen var. de kortste weg om bepaalde hindernissen te omzeilen. Kortom hij vindt dat men terug moet gaan tot maximaal een bedrag van 20.000,00 als bankgarantie om niet te vervallen in derving van inkomsten. Voorts een bord dat het verboden is rechtsaf te slaan bij de uitrit van de laan en bovendien dat het verkeer niet wordt gehinderd door de zandtransporten dat incidenteel voor agrarische doeleinden deze weg moet passeren en dat dit laatste verkeer ongemoeid wordt gelaten. De heer Daemen geeft een compliment aan de voorstellers van deze maatregel. Immers de wegen zijn gemeenschappelijk belang en het moet niet zo zijn dat een individueel belang kosten voor de gemeenschap zou inhouden doordat de weg kapot wordt gereden. Het lijkt hem toe dat het bedrag als bankgarantie genoemd ruimschoots voldoende is temeer daar volgens hem het gaat om een wegverharding van 1000 m2 Hij geeft het college in overweging voordat een volgende ontgrondingsvergunning wordt afgegeven dat de vervoerder c.q. eigenaar een verklaring ondertekent dat hij instaat voor de reparatie van de weg. Dit kan hijzelf doen of door de eigenaar van de weg op kosten van de vervoerder c.q. eigenaar Geeft hij geen verklaring dan krijgt hij geen vergunning. De heer van den Bemd merkt op dat er al verschillende suggesties zijn gedaan. Hij zit nog met een ander probleem. In de tekst van het intern advies staat iets bijgeschreven wat hij niet kan ontcijferen. Verder wil hij het navolgende inbrengen. Die zaak moet positief worden behandeld en in goed overleg met betrokkene. Dan kan dit bedrag verminderd worden in goed overleg met betrokkene De heer Huijbregts zegt dat deze zaak zeer uitvoerig door de heer Verpaalen is besproken. Als deze zaak inzake de ontgronding lang duurt dan worden deze kosten geheel op deze vervoerder c.q. eigenaar verhaald. Dat is niet redelijk. Uiteindelijk komt er ook ander zwaar verkeer over deze weg. Voor betrokkene is dit een probleem als men over deze termijn ook de rente over het bedrag van 40.000,00 moet derven. Hij stelt voor als de ontgronding een zeer lange tijd in beslag neemt de kosten voor verbetering van de weg ook te verhalen op andere personen, die met zwaar verkeer over de weg komen. De voorzitter antwoordt dat het hier een vrij frekwente zaak wordt. Vandaar dat het voorstel luidt om deze persoon de herstelkosten te laten behalen. Het is de bedoeling dat deze lijn in het vervolg wordt doorgetrokken. Overigens is dit voorstel gedaan in overleg met het provinciaal bestuur. Het is immers zo dat het provinciaal bestuur beslist over het plaatsen van borden wegen buiten de bebouwde kom. De voorzitter heeft vorige week met de houder van de vergunning persoonlijk een gesprek gehad. Daarbij is naar voren gekomen dat wanneer de vervoerder slechts een kant uitrijdt het bedrag minstens moet worden gehalveerd. Hij is er niet voor de vergunninghouder c.q. de vervoerder zelf de weg te laten repareren. Immers daarna moet worden nagegaan of het goed is gebeurd

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1981 | | pagina 36