- 12 - geruime tijd geduurd voordat men tot de conclusie komt dat daar mogelijk problemen zouden kunnen ontstaan. Begin maart zijn de borden geplaatst. Het is natuurlijk zo wanneer het vervoer zou gaan plaats vinden binnen de regels welke nu gesteld worden, dat er dan duidelijk vastgesteld zou moeten zijn wat de schade is welke aan de weg reeds is toegebracht, voordat het transport begint. Dat lijkt hem anders in een later stadium een belangrijk knelpunt bij de reparatie kunnen worden, speciaal financieel. Bovendien vindt er of heeft er reeds vervoer plaats gevonden met redelijk zwaar verkeer van een terrein dat verder richting Zundert ligt aan de Breedschotsestraat. Naar aanleiding van de geplaatste borden is deze man via Zundert gaan rijden, maar hij zou zich kunnen voorstellen dat de gemeente Zundert ook maatregelen gaat nemen aan de andere kant van de uitweg. Dan kan dit verkeer niet meer weg dan via de OekelsestraatDit betekent dat men een belasting van de brede zandweg krijgt naar de Oekelsestraat welke daar niet thuishoort. Er wordt in het voorstel gesproken over een borgsom van 40.000,00 te storten door de vervoerder. Hij dacht dat in dit soort gevallen het voldoende was een bankgarantie te vragen van de betreffende vervoerder. Hij kan niet oordelen over de periode waarover de uitvoering van dit werk gaat uitstrekken, maar hij kan zich voorstellen dat dit een jaar is. Als deze man 40.000,00 bij de gemeente moet deponeren renteloos dan betekent dit dat met de hoge rentestand men aanzienlijk extra kosten heeft. Hij dacht dat dit niet de bedoeling was van deze maatregel. Vandaar dat men niet moet praten over een borgsom maar over een bankgarantie, waardoor deze men een bepaald bedrag moet vastzetten maar niet rente daarover behoeft te derven. Ten aanzien van de grootte van het bedrag kan hij zich in de filosofie van de heer van Aert indenken. Uitgaande van de stelling dat deze vervoerder slechts op een afstand van 300 meter van de laan aan de Breedschotsestraat tot de Oekelsestraat verwijderd is en slechts deze afstand kan beschadigen, vindt hij dat men de vervoerder op geen enkele manier moet vastpinnen op een ander stuk weg waar hij helemaal niet komt c.q. niet mag komen. Als er een extra bord wordt geplaatst aan de uitrit van de laan dat rechtsafslaand verkeer van zandauto's niet is toegestaan dan kan men dit ondervangen. Dan blijft de afstand waarvoor de vervoeder moet rijden beperkt tot 300 meter. Nu weet hij niet precies het bedrag dat men moet berekenen voor het herstraten van de weg als deze geheel naar de knoppen is gereden, maar hij heeft zich hierover laten informeren, dat zou voor deze 300 meter op ongeveer 18.000,00 komen al of niet met eigen inbreng of V.A.T.- kosten Dan vindt hij dat men niet meer aan garantie moet vragen dan 20.000,00 voor dit stuk van 300 meter met verbod om rechts af te slaan. Hij vindt wel dat agrarisch verkeer op dit stuk onder alle omstandigheden onbelemmerd doorgang moet vinden, waarbij hij zich wel realiseert dat in de uiteindelijke beschadiging van de weg dit enigszins kan meetellen. Maar dit verkeer is kwa frekwentie veel minder en ook in gewicht zal dit slechts incidenteel boven de 7-ton komen. Als men overgaat tot het geven van toestemming aan het college om deze tijdelijke verkeersmaatregel te zien omgezet te krijgen in een permanente dan zou hij dit altijd nog willen zien als een semi-permanente verkeersmaatregel omdat deze opgeheven moet worden zodra dit kan. Hij vindt het zinvol te informeren naar de periode waarvoor zo'n verkeers beperkende maatregel minimaal en maximaal zou mogen gelden. Anderszins rijst de vraag hoe men vaststelt wat de beschadiging is van de weg op het moment dat deze aard van transporten gaat plaats vinden. Hij heeft begrepen dat; de uiteindelijke garantie van de aannemer die de weg heeft aangelegd volgende maand verstrijkt. Hij neemt aan dat wanneer zo iets gebeurt de gemeente en de aannemer gezamenlijk kritisch de weg nagaan en bezien waar reparatie noodzakelijk is, wat dan ook wordt uitgevoerd, en dan heeft men een weg welke praktisch nieuw is en waar beschadiging eerder zal plaats vinden dan aan een weg welke een tijd ligt. Bovendien is het zo als er reeds kleine beschadigingen aanwezig zijn en men gaat er met zwaarder materiaal overrijden deze beschadigingen sneller verergeren dan bij afwezigheid van beschadigingen. A.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1981 | | pagina 35