jaren lang werkt met mensen, waarbij nooit de vraag naar voren is gekomen
om een bedrijfsgeneeskundige zorg, dan vraagt hij zich af of men van elk recht ,-j
gebruik moet maken. Vandaar dat hij het zinnig vindt om de ambtenaren te
raadplegen of men behoefte heeft om een bedrijfsgeneeskundige te raadplegen.
Als dit niet zo is dan kan men het geld beter besteden. Als het wel het
geval is dan nog kan men overwegen wat goedkoper is om incidenteel een arts
te raadplegen en het honorarium te betalen of blindelings 5.000,00 neer te
tellen en maar afwachten of er ooit een ambtenaar er naar toegaat.
Het feit dat in de afgelopen jaren nooit de wens naar voren is gekomen voor
een bedrijfsgeneeskundige dienst, dan wil hij in overleg met de ambtenaren
maar niet aansluiten.
Het zoeken van het hoogste recht is. een onrecht. Bekijkt het dan individueel.
Wanneer men het dienstenpakket bekijkt dan krijgt men een bedrijfsgeneeskundig
spreekuur. Hij vraagt zich af of daar mensen naar toe moesten die zitten met
een of ander syndroom.
Voor 163,00 per ambtenaar kan men heel wat keuringen laten doen door
een particulier arts. Controle ziekteverzuim vraagt hij of dit nodig is.
Waarom gebeurt het nu niet.
Hij vraagt zich af of de spanningen in het gemeentehuis of buitendienst
zo hoog zijn dat men kan vervrachten dat ambtenaren met problemen lopen.
Als dat niet het geval is laat men dan verstandig zijn en de centen houden.
De heer van den Bemd zegt dat de heer Vogels het scherper stelt dan hij
Ook hij wil eerst informatief overleg met het personeel. In deze tijd zou het een
hele normale zaak zijn geweest als hier van te voren met het personeel overleg
was gevoerd.
De heer Verpaalen merkt op dat de vraagstelling is hoe men het recht van de
ambtenaar vertaalt op bedrijfsgeneeskundige zorg Als men het recht erkent
maar op een andere wijze kan oplossen, die goedkoper is, dan kan hij zich
goed voorstellen dat men zoekt naar goedkopere wegen. Hij vraagt of men in
overleg met het personeel eens nagaat of men in het verleden gebruik zou
hebben willen maken c.q. in de toekomst er gebruik van zou moeten maken.
De heer Vogels merkt op dat liet duidelijk een behoefte kweken is van buiten uit.
Er is hier niet om gevraagd door de ambtenaren. Bovendien hebben alle
ambtenaren een goede I.Z.A. - verzekering. Hij ziet de noodzaak niet in van
de bedrijfsgeneeskundige zorg.
De voorzitter neemt het voorstel terug en zal zonodig in een volgende raads
vergadering met een aanvullend voorstel komen.
9. VOORSTEL TOT OVERBOEKING VAN RESTANT KREDIETEN VAN DIENSTJAAR 1980 NAAR
1981, TEVENS VASTSTELLING 6e WIJZIGING BEGROTING ALGEMENE DIENST 1901
De heer van den Bemd heeft bij de vele punten welke over worden geschreven
ontdekt de post over verplaatsing van Embregts Autodiensten b.v.
Hij vpaagt of nu niet de saneringsbijdrage gevaar loopt of dat hij dit
als een administratieve handeling moet zien.
De voorzitter antwoordt dat dit niet in gevaar komt.
Vervolgens wordt de wijziging van de begroting vastgesteld.
10. BESCHIKBAARSTELLING VAN EEN KREDIET VOOR HERSTRATEN NASSAUSTRAAT EN MARGRIET
STRAAT (GED.) TEVENS VASTSTELLING VAN DE 7E WIJZIGING ALGEMENE DIENST 1981
EN le WIJZIGING BEGROTING GRONDBEDRIJF 1981.
De heer van den Bemd merkt op dat door de commissie openbare werken in de
laatste vergadering advies is uitgebracht voor een aantal uit te voeren
werken binnen een bedrag te blijven van ongeveer 600.000,00. In deze bijeen-
o