- 3 -
Ten aanzien van het streekarchivariaat kan hij mededelen dat aanvankelijk
tien van de zeventien gemeenten bereid waren aan het centraal depot
mede te werken. Maar inmiddels is dit gegroeid tot vijftien, zodat er nog
twee niet bereid zijn hieraan mee te werken. De regeling zal dus wel doorgaan.
Later zal hier nog het krediet aan de orde worden gesteld.
Hij vindt het belangrijk dat de financiële consequenties voor vijf jaar worden
vastgelegd. Men kan deze zaak niet vergelijken met het stadsgewest omdat men
dan over geheel andere bedragen spreekt. Immers aan het stadsgewest moet
de gemeente 100.000,00 betalen, waarvan 80.000,00 voor de gezondheidsdienst.
Niet de gemeente moet de heer Leijten adviseren om in beroep te gaan, maar
dit moet de heer Leijten zelf weten. Het is zijn zaak.
De brief van de heer Pais is door het college verwezen naar de commissie
ruimtelijke ordening om advies
Vervolgens worden de ingekomen stukken voor kennisgeving aangenomen.
4. BEHANDELING JAARREKENING 1979 VAN WERKVOORZIENINGSSCHAP WEST-NOORD BRABANT.
De heer Verpaalen merkt op dat ten aanzien van de W.S.W. in zijn algemeenheid
bij hem enkele vragen rijzen.
Hij vraagt hoe men binnen de W.S.W. de ontwikkeling ziet ten aanzien van het
uitlenen van mensen in W.S.W. - verband in de naaste toekomst.
De doelstelling van de W.S.W. zal gelijk blijven. Hij vraagt zich af of men
binnen deze doelstelling mogelijkheden heeft om de mensen zinvol in te zetten
en heeft de W.S.W. zelf invloed op het feit Of deze mensen altijd zinvol ingezet
worden en niet oneigenlijk gebruikt worden.
Dit klinktnaisschien een beetje raar, maar hij vindt dat de W.S.W. niet bedoelt
is om mensen permanent op een bepaald job in te zetten maar via een projectmatige
inzet en onder bepaalde voorwaarden.
De voorzitter antwoordt dat het gemeentebestuur de bevorderingsplicht heeft,
wat wil zeggen dat wanneer iemand daarvoor geschikt is dan moet het gemeentebestuur
zorgen dat hij aangepast werk krijgt. Daar is in eerste instantie het werk
voorziening sschap voor.
Ook bij de W.S.W. dreigt het gevaar, zoals bij de rest van de maatschappij,
dat er orders wegvallen. Als de markt instort dan komen daarvoor ook de
toeleveringsbedrijven in aanmerking. Het werkvoorzieningsschap is een toeleverings
bedrijf en wel zodanig dat het schap de grootste werkgever is van heel
West-Brabant. Er zijn 2500 werknemers in dienst. Dit baart het schap zorgen.
Het is een hele opgave om werk bij werk te houden. Dit vraagt zeer veel inzet op
de eerste plaats van de direkteur, maar ook voor zijn direkte medewerkers. Het is
niet alleen belangrijk werk te krijgen maar ook om werk te houden.
Het schap heeft werkplaatsen, buitenobjecten en detacheringsplaatsenwaar
de werknemers geplaatst zijn. Inmiddels is thans een wachtlijst aangelegd
omdat alle werknemers niet meer geplaatst kunnen worden. Deze mensen komen
wel in aanmerking voor plaatsing via de W.S.W., maar waarvoor geen werk is.
Maar ten dele is het oneigenlijk gebruik waar. Waar deze mensen geplaatst
worden is dit voor ieder aangepast werk en dat mag dan permanent zijn.
Er hangt wel een spook boven het hoofd.Bij de wetswijziging zal waarschijnlijk
in komen te staan dat voor de W.S.W. een hogere betaling door derden zal
moeten komen. Als dat waar is dan zal de catastrophe voor de W.S.W. compleet zijn,
omdat dan een aantal gemeentebesturen zullen stellen dat het niet meer hoeft,
waardoor van de 2500 werknemers de helft niet meer geplaatst kan worden.
Spréker hoopt dat het Parlement deze gedachten niet over zal nemen omdat
anders de ramp niet te overzien is. Het is wel zo dat voor bepaalde diensten
betalingen gevraagd worden, terwijl voor andere diensten geen betaling wordt
gevraagd. Deze zijn afgestemd min of meer op de productiecapaciteit.
Dit varieert van 25 tot 30%.