- 3 - Ten aanzien van het streekarchivariaat kan hij mededelen dat aanvankelijk tien van de zeventien gemeenten bereid waren aan het centraal depot mede te werken. Maar inmiddels is dit gegroeid tot vijftien, zodat er nog twee niet bereid zijn hieraan mee te werken. De regeling zal dus wel doorgaan. Later zal hier nog het krediet aan de orde worden gesteld. Hij vindt het belangrijk dat de financiële consequenties voor vijf jaar worden vastgelegd. Men kan deze zaak niet vergelijken met het stadsgewest omdat men dan over geheel andere bedragen spreekt. Immers aan het stadsgewest moet de gemeente 100.000,00 betalen, waarvan 80.000,00 voor de gezondheidsdienst. Niet de gemeente moet de heer Leijten adviseren om in beroep te gaan, maar dit moet de heer Leijten zelf weten. Het is zijn zaak. De brief van de heer Pais is door het college verwezen naar de commissie ruimtelijke ordening om advies Vervolgens worden de ingekomen stukken voor kennisgeving aangenomen. 4. BEHANDELING JAARREKENING 1979 VAN WERKVOORZIENINGSSCHAP WEST-NOORD BRABANT. De heer Verpaalen merkt op dat ten aanzien van de W.S.W. in zijn algemeenheid bij hem enkele vragen rijzen. Hij vraagt hoe men binnen de W.S.W. de ontwikkeling ziet ten aanzien van het uitlenen van mensen in W.S.W. - verband in de naaste toekomst. De doelstelling van de W.S.W. zal gelijk blijven. Hij vraagt zich af of men binnen deze doelstelling mogelijkheden heeft om de mensen zinvol in te zetten en heeft de W.S.W. zelf invloed op het feit Of deze mensen altijd zinvol ingezet worden en niet oneigenlijk gebruikt worden. Dit klinktnaisschien een beetje raar, maar hij vindt dat de W.S.W. niet bedoelt is om mensen permanent op een bepaald job in te zetten maar via een projectmatige inzet en onder bepaalde voorwaarden. De voorzitter antwoordt dat het gemeentebestuur de bevorderingsplicht heeft, wat wil zeggen dat wanneer iemand daarvoor geschikt is dan moet het gemeentebestuur zorgen dat hij aangepast werk krijgt. Daar is in eerste instantie het werk voorziening sschap voor. Ook bij de W.S.W. dreigt het gevaar, zoals bij de rest van de maatschappij, dat er orders wegvallen. Als de markt instort dan komen daarvoor ook de toeleveringsbedrijven in aanmerking. Het werkvoorzieningsschap is een toeleverings bedrijf en wel zodanig dat het schap de grootste werkgever is van heel West-Brabant. Er zijn 2500 werknemers in dienst. Dit baart het schap zorgen. Het is een hele opgave om werk bij werk te houden. Dit vraagt zeer veel inzet op de eerste plaats van de direkteur, maar ook voor zijn direkte medewerkers. Het is niet alleen belangrijk werk te krijgen maar ook om werk te houden. Het schap heeft werkplaatsen, buitenobjecten en detacheringsplaatsenwaar de werknemers geplaatst zijn. Inmiddels is thans een wachtlijst aangelegd omdat alle werknemers niet meer geplaatst kunnen worden. Deze mensen komen wel in aanmerking voor plaatsing via de W.S.W., maar waarvoor geen werk is. Maar ten dele is het oneigenlijk gebruik waar. Waar deze mensen geplaatst worden is dit voor ieder aangepast werk en dat mag dan permanent zijn. Er hangt wel een spook boven het hoofd.Bij de wetswijziging zal waarschijnlijk in komen te staan dat voor de W.S.W. een hogere betaling door derden zal moeten komen. Als dat waar is dan zal de catastrophe voor de W.S.W. compleet zijn, omdat dan een aantal gemeentebesturen zullen stellen dat het niet meer hoeft, waardoor van de 2500 werknemers de helft niet meer geplaatst kan worden. Spréker hoopt dat het Parlement deze gedachten niet over zal nemen omdat anders de ramp niet te overzien is. Het is wel zo dat voor bepaalde diensten betalingen gevraagd worden, terwijl voor andere diensten geen betaling wordt gevraagd. Deze zijn afgestemd min of meer op de productiecapaciteit. Dit varieert van 25 tot 30%.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1981 | | pagina 26