- 8 - de begroting Hierdoor wordt het totaal beeld zodanig versluierd dat men nu een krediet beschikbaar zou moeten stellen voor de technische installaties, maar wanneer men daarbij beziet dat onder personeelskosten een aantal centralisten worden opgenomen, die 60.000,00 per persoon gaan kosten. Dit betekent voor deze ene P.M.-post dat men 240.000,00 nog moet invullen. Zo zijn er nog enkele andere posten te noemen zoals de huis vesting enz. Alles bij elkaar zou het wel eens kunnen voorkomen, dat het heel wat meer wordt om de centrale brandweer alarmering operationeel te maken. Het stadsgewest heeft het huiswerk niet goed gedaan, omdat dit onvoldoende is gestaafd met de werkelijke cijfers. Afgezien daarvan is niet de noodzaak aangetoond dat er een centrale alarmering dient te komen. Hij vindt het geen goede zaak dat voor elke kleine brandmelding eerst Breda moet worden gewaarschuwd en dat men daar zal uitmaken wie er gewaarschuwd moet worden. Immers dat vergt tijd omdat iedere schakel welke er ingelegd wordt meer tijd eist en dat zou wel eens desastreus kunnen werken. Vandaar dat er een schifting in de melding dient te worden aangebracht en hij is voorstander dat de eerste melding bij de plaatselijke brandweer moet binnenkomen. Ook hier geldt als bij het vorige punt, dat geen inzicht wordt gegeven in de kostenontwikkeling in de toekomst. Hij is voorstander om het stadsgewest een nadere uitwerking te laten maken alvorens te beslissen. De voorzitter antwoordt dat de gemeente Rijsbergen deel neemt aan de gewestelijke brandweer. Indien er zo'n regionale brandweer is dan stelt de minister als eis dat er een centrale alarmcentrale is waar centraal de meldingen worden verwerkt van de deelnemende gemeenten. Hij gelooft niet dat de hulpverlening langzamer op gang komt ook niet dat de centrale melding een extra schakel is. Momenteel wordt de melding door een van de beide ontvangers in werking gesteld. Later zal de melding rechtstreeks via het stil alarm aan de betrokken brandweerlieden worden doorgegeven. Daar lijkt geen tijdverlies in te zitten. Wat de financiële kant betreft zegt hij dat alleen aan de orde is de rentelast van de investeringen. Niet aan de orde zijn de P.M.-posten van de huisvesting en de centralisten. Door het niet ramen van de personeelslasten gaat men over op een getrapte uitvoering, want wanneer men deze apparatuur aanschaft dan moet deze worden bemand en zal deze ook bemand worden. De kosten van huisvesting en personeelsbezetting zullen wel aanzien lijk worden, maar momenteel is slechts de aanschaf aan de orde en wel onder drie voorwaarden. De voorzitter kan de heer Verpaalen wel gedeeltelijk volgen in zijn bezwaren omtrent de P.M.-posten. Hij zou daarom toch de behandeling niet willen tegenhouden door te stellen dat Rijsbergen wel met de aanschaf wil meegaan, maar toch wordt een voorbehoud gemaakt wat de personeelskosten betreft. De heer Verpaalen merkt op dat dit voorbehoud nauwelijks hard te maken is, want wanneer die apparatuur geïnstalleerd is dan moet deze worden bemand, anders komt men van de wal in de sloot. De voorzitter zegt dat de installatie in 1981 plaats vindt. Hij is het met de heer Verpaalen eens dat wanneer de apparatuur er is dan moeten hiervoor mensen zijn. Dit personeel kost geld. Men doet dit in twee keer eerst de apparatuur en dan de mensen. Straks kan dan worden gepraat over de hoogte van de bedragen. Hij wil toch geen bedenkingen tegen de aanschaf hebben om vertraging te voorkomen, doch onder uitdrukkelijke voorwaarde dat men een voorbehoud maakt inzake de personeelskosten.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1980 | | pagina 8