- 8 -
de begroting Hierdoor wordt het totaal beeld zodanig versluierd
dat men nu een krediet beschikbaar zou moeten stellen voor de
technische installaties, maar wanneer men daarbij beziet dat onder
personeelskosten een aantal centralisten worden opgenomen, die
60.000,00 per persoon gaan kosten.
Dit betekent voor deze ene P.M.-post dat men 240.000,00 nog moet
invullen. Zo zijn er nog enkele andere posten te noemen zoals de huis
vesting enz. Alles bij elkaar zou het wel eens kunnen voorkomen,
dat het heel wat meer wordt om de centrale brandweer alarmering
operationeel te maken. Het stadsgewest heeft het huiswerk niet
goed gedaan, omdat dit onvoldoende is gestaafd met de werkelijke cijfers.
Afgezien daarvan is niet de noodzaak aangetoond dat er een centrale
alarmering dient te komen. Hij vindt het geen goede zaak dat voor elke
kleine brandmelding eerst Breda moet worden gewaarschuwd en dat men
daar zal uitmaken wie er gewaarschuwd moet worden. Immers dat vergt tijd
omdat iedere schakel welke er ingelegd wordt meer tijd eist en dat
zou wel eens desastreus kunnen werken. Vandaar dat er een schifting in
de melding dient te worden aangebracht en hij is voorstander dat de
eerste melding bij de plaatselijke brandweer moet binnenkomen.
Ook hier geldt als bij het vorige punt, dat geen inzicht wordt gegeven
in de kostenontwikkeling in de toekomst.
Hij is voorstander om het stadsgewest een nadere uitwerking te laten
maken alvorens te beslissen.
De voorzitter antwoordt dat de gemeente Rijsbergen deel neemt aan de
gewestelijke brandweer. Indien er zo'n regionale brandweer is dan
stelt de minister als eis dat er een centrale alarmcentrale is
waar centraal de meldingen worden verwerkt van de deelnemende gemeenten.
Hij gelooft niet dat de hulpverlening langzamer op gang komt ook niet
dat de centrale melding een extra schakel is. Momenteel wordt de
melding door een van de beide ontvangers in werking gesteld.
Later zal de melding rechtstreeks via het stil alarm aan de betrokken
brandweerlieden worden doorgegeven. Daar lijkt geen tijdverlies in
te zitten.
Wat de financiële kant betreft zegt hij dat alleen aan de orde is
de rentelast van de investeringen. Niet aan de orde zijn de P.M.-posten
van de huisvesting en de centralisten.
Door het niet ramen van de personeelslasten gaat men over op een
getrapte uitvoering, want wanneer men deze apparatuur aanschaft dan
moet deze worden bemand en zal deze ook bemand worden.
De kosten van huisvesting en personeelsbezetting zullen wel aanzien
lijk worden, maar momenteel is slechts de aanschaf aan de orde en wel
onder drie voorwaarden.
De voorzitter kan de heer Verpaalen wel gedeeltelijk volgen in zijn
bezwaren omtrent de P.M.-posten. Hij zou daarom toch de behandeling
niet willen tegenhouden door te stellen dat Rijsbergen wel met de
aanschaf wil meegaan, maar toch wordt een voorbehoud gemaakt wat de
personeelskosten betreft.
De heer Verpaalen merkt op dat dit voorbehoud nauwelijks hard te
maken is, want wanneer die apparatuur geïnstalleerd is dan moet deze
worden bemand, anders komt men van de wal in de sloot.
De voorzitter zegt dat de installatie in 1981 plaats vindt. Hij is
het met de heer Verpaalen eens dat wanneer de apparatuur er is dan
moeten hiervoor mensen zijn. Dit personeel kost geld. Men doet dit in
twee keer eerst de apparatuur en dan de mensen. Straks kan dan worden
gepraat over de hoogte van de bedragen.
Hij wil toch geen bedenkingen tegen de aanschaf hebben om vertraging te
voorkomen, doch onder uitdrukkelijke voorwaarde dat men een voorbehoud
maakt inzake de personeelskosten.