Mevrouw van den Bemd zegt dat de inspecteur voorbij is gegaan aan het
advies van de commissie onderwijs. Eveneens is de inspecteur voorbij
gegaan aan het principebesluit van de raad. Hij stelt eenvoudig dat
deze twee posten dienen te vervallen. Het zijn maar kleine posten,
maar voor de kleuterschool zijn het belangrijke projecten. De hoofdleid
ster heeft haar verzekerd dat deze projecten belangrijk zijn voor de
kleuters. Als de inspecteur het niet nodig vindt om het waarom aan te
geven dan acht zij het op haar beurt niet noodzakelijk om dat advies
blindelings op te volgen. Zij wil eerst het motief kennen.
De voorzitter kan dit motief niet geven. Hij is de hele week bezig om
de inspecteur te bereiken, maar het is hem niet gelukt.
Mevrouw van den Bemd kan dan ook niet zomaar mee instemmen. Het kleuter
onderwijs heeft gesteld dat men deze verzamelprojecten nodig heeft en wel
voor de grootste kleuters, die net de sprong naar het lager onderwijs
moeten maken.
Deze twee projecten helpen daarbij. Als men dit gaat schrappen betekent
dit weer een stap terug. Het is helemaal niet zo dat het kleuteronderwijs
met de financiën zomaar omspringt. Integendeel, als men de moeite neemt om
er te gaan kijken zal men zien dat er spelmateriaal is dat reeds 16 jaar
oud is.
De voorzitter antwoordt dat de motivering van de inspecteur zal zijn dat
het voor de kleuterschool niet nodig is en dat het een voorziening is voor
de basisschool.
De heer Vogels merkt op dat dit ook het probleem van de commissie is. Men
moet eerlijk zijn omdat bij het uitbrengen van de adviezen men de
deskundigheid mist waarom men ja of neen zegt. Dat de raad de adviezen
opvolgt van de commissie ligt in dezelfde lijn. Hij denkt dat de inspecteur
ook zijn richtlijnen heeft en als hij op een gegeven ogenblik van mening
is dat voor de goede gang van het onderwijs bepaalde zaken niet nodig
zijn dat hij dan een streep moet zetten. Het bedrag zal er niet voor
lenen maar anders zou hij misschien zelfs in beroep gaan. Hij kan niet
beoordelen of men specifiek lager- of kleuterschoolzaken beoordeelt.
Men zit in de integratie van het kleuter- en lageronderwijswaarbij
deze grenzen weg zouden moeten vallen.
Projekten welke rekenvoorwaarden scheppen zou inhouden dat men zou oefenen
om de rekenstof van de huidige eerste klas goed eigen te kunnen maken.
Of het spelmateriaal 16 jaar oud is kan verschillende oorzaken hebben.
Of het materiaal is uitstekend of men vervangt deze niet regelmatig uit de
exploitatie. Dat is op zich geen reden om thans iets aan te schaffen.
Het zou inderdaad interessant zijn de visie van de inspecteur te weten
waarom enkele posten geschrapt dienen te worden.
De voorzitter stelt voor het college voorstel over te nemen en dat het
college alsnog informeert bij de inspectie naar de motieven waarna
hiervan in de volgende vergadering verslag wordt gedaan, zodat de raad
zonodig kan aanvullen.
Het gevraagde krediet wordt toegekend.
7. VERLENEN SUBSIDIE AAN STICHTING INTERNATIONAAL VERZETSCONGRES
1980, TEVENS VASTSTELLING 16e WIJZIGING BEGROTING ALGEMENE DIENST 1980-
De heer Martens vindt het juist dat de jeugd wordt geconfronteerd met wat
hier gaande is, vandaar dat men met de hoogte ook geen bezwaar heeft.
Hij zou echter willen vernemen of alle gemeenten een vertegenwoordiger
van de jeugd zenden en of Rijsbergen hiervoor ook in aanmerking komt.