Mevrouw van den Bemd zegt dat de inspecteur voorbij is gegaan aan het advies van de commissie onderwijs. Eveneens is de inspecteur voorbij gegaan aan het principebesluit van de raad. Hij stelt eenvoudig dat deze twee posten dienen te vervallen. Het zijn maar kleine posten, maar voor de kleuterschool zijn het belangrijke projecten. De hoofdleid ster heeft haar verzekerd dat deze projecten belangrijk zijn voor de kleuters. Als de inspecteur het niet nodig vindt om het waarom aan te geven dan acht zij het op haar beurt niet noodzakelijk om dat advies blindelings op te volgen. Zij wil eerst het motief kennen. De voorzitter kan dit motief niet geven. Hij is de hele week bezig om de inspecteur te bereiken, maar het is hem niet gelukt. Mevrouw van den Bemd kan dan ook niet zomaar mee instemmen. Het kleuter onderwijs heeft gesteld dat men deze verzamelprojecten nodig heeft en wel voor de grootste kleuters, die net de sprong naar het lager onderwijs moeten maken. Deze twee projecten helpen daarbij. Als men dit gaat schrappen betekent dit weer een stap terug. Het is helemaal niet zo dat het kleuteronderwijs met de financiën zomaar omspringt. Integendeel, als men de moeite neemt om er te gaan kijken zal men zien dat er spelmateriaal is dat reeds 16 jaar oud is. De voorzitter antwoordt dat de motivering van de inspecteur zal zijn dat het voor de kleuterschool niet nodig is en dat het een voorziening is voor de basisschool. De heer Vogels merkt op dat dit ook het probleem van de commissie is. Men moet eerlijk zijn omdat bij het uitbrengen van de adviezen men de deskundigheid mist waarom men ja of neen zegt. Dat de raad de adviezen opvolgt van de commissie ligt in dezelfde lijn. Hij denkt dat de inspecteur ook zijn richtlijnen heeft en als hij op een gegeven ogenblik van mening is dat voor de goede gang van het onderwijs bepaalde zaken niet nodig zijn dat hij dan een streep moet zetten. Het bedrag zal er niet voor lenen maar anders zou hij misschien zelfs in beroep gaan. Hij kan niet beoordelen of men specifiek lager- of kleuterschoolzaken beoordeelt. Men zit in de integratie van het kleuter- en lageronderwijswaarbij deze grenzen weg zouden moeten vallen. Projekten welke rekenvoorwaarden scheppen zou inhouden dat men zou oefenen om de rekenstof van de huidige eerste klas goed eigen te kunnen maken. Of het spelmateriaal 16 jaar oud is kan verschillende oorzaken hebben. Of het materiaal is uitstekend of men vervangt deze niet regelmatig uit de exploitatie. Dat is op zich geen reden om thans iets aan te schaffen. Het zou inderdaad interessant zijn de visie van de inspecteur te weten waarom enkele posten geschrapt dienen te worden. De voorzitter stelt voor het college voorstel over te nemen en dat het college alsnog informeert bij de inspectie naar de motieven waarna hiervan in de volgende vergadering verslag wordt gedaan, zodat de raad zonodig kan aanvullen. Het gevraagde krediet wordt toegekend. 7. VERLENEN SUBSIDIE AAN STICHTING INTERNATIONAAL VERZETSCONGRES 1980, TEVENS VASTSTELLING 16e WIJZIGING BEGROTING ALGEMENE DIENST 1980- De heer Martens vindt het juist dat de jeugd wordt geconfronteerd met wat hier gaande is, vandaar dat men met de hoogte ook geen bezwaar heeft. Hij zou echter willen vernemen of alle gemeenten een vertegenwoordiger van de jeugd zenden en of Rijsbergen hiervoor ook in aanmerking komt.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1980 | | pagina 38