- - 3 - wordt omgesprongen, maar het is geen eenvoudige zaak om geschikte mensen voor deze arbeid te vinden. Maar in praktijk valt de salarishoogte erg mee. Hij is het eens met de opmerking dat men er attent op moet zijn ook bij het vaststellen van de begroting. Het wekt soms de indruk dat het woonwagenschap veel geld kost vandaar dat hij mee kan denken dat waakzaamheid geboden blijft. De voorzitter vervolgt dat wat de bouwvergunningen betreft de leges zijn geïnd. Er staan nog posten open voor woonforensenbelasting en vergoedingen schade. De woonforensenbelasting handelt over iemand die inmiddels naar het buitenland is vertrokken, wat de schadevergoeding betreft daarvan is de inning in handen gesteld van een deurwaarder. De huur van de peuterspeelzaal is binnen. Ten aanzien van het T.N.O. -rapport en de brieven van de stichting weg verkeer antwoordt de voorzitter dat het niet de bedoeling is dat dit rapport alleen maar voor kennisgeving wordt aangenomen. Het is de be doeling dat het nu reeds aan de raadsleden ter kennisname wordt aange boden, maar er zal hier meer mede moeten worden gedaan. Het is overigens zo dat de wet geluidhinder nog niet in werking is. Het rapport is overduidelijk. Indien het geluid boven 75 db komt dan is het onver antwoord, 70 db is nog aanvaardbaar, maar 80 db is echt teveel. De conclusie is uiteindelijk tweeledig allereerst het vrachtverkeer van de oude rijksweg waarna er is te praten om saneringsmaatregelen te nemen. Indien het vrachtverkeer niet verdwijnt dan zit men aan de 80 db en dan zou dit inhouden onbewoonbaarverklaren en slopen. Het gaat hier om het zware vrachtverkeer. Indien dit verkeer niet langs deze weg komt dan zou met het nemen van maatregelen de geluidhinder binnen de grenzen van het toelaatbare te brengen zijn. De bedoeling van dit rapport is dat het college een duidelijkemotivering en een overzicht gaat geven over de toestand zoals deze op dit moment is. Via gedeputeerde staten gaat dit rapport naar de minister van volks gezondheid en milieuhygiëne, die dan t.z.t. de geeigende maatregelen gaat nemen. Rijsbergen is niet de enige gemeente in Nederland, welke teveel geluidoverlast kent. Het is duidelijk dat het zo niet verder kan. Wat de routering gevaarlijke stoffen betreft daar zijn indertijd reeds bezwaren tegen ingebracht bij gedeputeerde staten. Tot op heden is daarop niet gereageerd. Vandaar dat het goed is om via de motie hierop te attenderen. De motie is vrij netjes opgesteld. De stelling in de motie op korte termijn blijft rekbaar en hij heeft al de kamervragen in de afgelopen acht jaar doorgekeken en daar komt men telkens hetzelfde verhaal tegen van op zo'n kort mogelijk termijn. Hij zou er geen enkele moeite mee hebben dat de raad een datum noemt. Hij is het volkomen met de raad eens dat het afgelopen moet zijn. Er is nu acht jaar hierover gepraat, waarvan hij zelf zes jaar voor zijn rekening neemt. Maar men komt niet verder dan praten. Er wordt naar je geluisterd en daar blijft het dan ook bij. Men moet een keer durven zeggen en nu is het afgelopen. Op dit ogenblik is ook de provinciale werkgroep aan het praten, daar is men nog aan het inventariseren. In die commissie komt de routering gevaarlijke stoffen aan de orde. In plaats van onmiddellijk, zoals bij interruptie door de heer Vogels wordt voorgesteld, zou hij 31 december 1980 als einddatum willen noemen. In april 1974 is in deze raad een motie van dezelfde strekking aangenomen. Na zes jaar is er nog niets ondernomen. De overleggroep bekijkt de overplaatsing van de douanefaciliteiten naar de nieuwe E-10 en daar de consequenties van. Hij denkt aan de verkeers-

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1980 | | pagina 35