- 2 -
De voorzitter antwoordt inzake punt 5 dat hij geen bezwaar heeft om aan
de gezinsvervangende tehuizen een subsidie, zoals gevraagd, toe te kennen.
Gehoord de mening van de raad merkt hij dat men akkoord kan gaan met de
gevraagde subsidie.
Wat punt 8 betreft deelt hij mede dat het hier gaat om de verbetering van
de kwaliteit van de woning. Gemeentegarantie betekent dat de gemeente garant
blijft voor de rente en aflossing van de aan te gane hypotheek bij woning
bouw. Hier gaat het ook over voorschriften met betrekking tot verkoop-
aannemer en koper c.q. verkoper van bepaalde bouwcomplexen.
Dat is het doel van de stichting.
Nu blijkt dat punt 9 gesteund wordt heeft de voorzitter geen bezwaar dit
punt bij de rondvraag te behandelen.
De visie verwoord door de heer Verpaalen met betrekking tot punt zeven kan
hij onderschrijven. Voorkomen had dan kunnen worden de onrust onder de
bewoners.
Wat betreft punt 7 heeft het college voorgesteld dit voor kennisgeving aan te
nemen omdat dit los staat van de problemen welke in Rijsbergen rond
dit bestemmingsplan bestaan. Rijsbergen moet zich hiermede niet bemoeien.
De heer van den Bemd vraagt wat de heer Verpaalen bedoelt met meer voor
zichtigheid betrachten inzake de enquête.
De heer Verpaalen antwoordt dat in het algemeen bij enquêteren men erg
voorzichtig moet zijn. De cijfers die men verkrijgt niet meer waarde geven
dan dat deze in werkelijkheid hebben. Men moet de vraagstelling zo redigeren
dat de mensen antwoorden kunnen geven, welke niet voor meerdere uitleg
vatbaar zijn.
Vervolgens worden de ingekomen stukken voor kennisgeving aangenomen.
4. VASTSTELLING VAN DE 9e WIJZIGING VAN DE REGELING STADSGEWEST BREDA
(WIJZIGING BESTUURSORGANEN)
De heer van den Bemd kan zich namens Werknemersbelangen vinden in het
voorstel. Hij hoopt dat de zuidelijke fractie zich aan dit voorstel zal
houden wanneer dit punt aan de orde komt. Zoals hij heeft vernomen wordt
dit punt niet behandeld in de gewestraad van 29 februari a.s. Verder zou
hij willen vragen of van de zuidelijke fractievergaderingen de raadsleden
een verslag kunnen krijgen, tenminste indien er een verslag wordt gemaakt.Hij
vindt het van belang dat er fractie-vergaderingen worden gehouden en ook dat
er een verslaglegging plaats vindt.
De heer Verpaalen zegt dat zijn standpunt inzake het stadsgewest genoegzaam
bekend is. Hij vindt wel en dat wordt goed verwoord in het voorstel dat het
Stadsgewest bij de huidige wijze van een bepaald aantal wijzigingen uitgaat
van de bestaande situatie en zou zijns inziens in de lijn van de verwachting
liggen en een betere voorstelling van zaken geven wanneer men onderaan begon
vanuit het startpunt van verlengd lokaal bestuur of intergemeentelijk hulp
structuur zou vastleggen wat op diverse gebieden te doen is en aan de hand
daarvan komen tot een opbouw van de werkelijke organisatie die voor
een bovengemeentelijk verband nodig is. Nu gebruikt men de huidige situatie
en gaat men zoeken naar een compromis, wat waarschijnlijk bij de meerderheid
van de aangesloten gemeenten weerklank zal vinden, maar men redeneert dan naar
de verkeerde kant. Immers men moet beginnen aan de basis en wel bij de
gemeenten en peilen wat er voor behoeften leeft en vandaaruit opbouwen naar
de meest ideale structuur voor het gewest en dan alleen kan men zo efficient
mogelijk werken. Hij heeft dit niet kunnen vinden in de stukken, maar hij
kan zich voorstellen dat dit toch wel aan de orde is geweest.
Maar overigens is hij het met het voorstel van burgemeester en wethouders
geheel eens.