- 28 -
moeten worden onderhandeld hoe deze woningen kunnen worden ingepast.
Wat de premiewoningen betreft daar is een kandidaat voor om deze te bouwen
aan de Risten.
In 1979 zijn in de vrije sector 18 woningen gebouwd. In 1980 zal dit aantal
misschien ook bereikt worden maar dan is de grond op.
Wel wil hij druk op Volkshuisvesting uitoefenen om meer sociale woningbouw
voor Rijsbergen te krijgen b.v. voor alleenstaanden, onvolledige gezinnen
of bejaarden.
Gehoopt wordt dat deze woningen ook daadwerkelijk kunnen worden gebouwd
en dat de regeling rond de grond dit toelaat.
Mevr. van den Bemd vermeldt dat de V.O.S-cursus niet is vermeld op de
begroting. Achteraf blijkt dat de V.O.S-cursus ook nog niet is gestart.
Laat staan dat men voor 1980 een vervolgcursus kan subsidiëren.
Wanneer de V.O.S. -cursus begint dan zal een aparte begrotingswijziging
worden aangeboden
Ook hij streeft naar betaalbare woningen. Maar wanneer er wat meer premie
woningen worden gebouwd dan komen er ook betaalbare woningen omdat deze
gebonden zijn aan een maximum prijs en dat is door de gemiddelde Rijsbergenaar
ook nog wel te betalen. Iets anders ligt dit met de woningwetwoningen. Daar is
het ieder jaar stoeien met een aannemer over de curve-prijs. Daarom is hij
voorstander van de regeling van het Stadsgewest over het vormen van een poule,
waardoor het mogelijk wordt om het aantal van enkele jaren tegelijk te bouwen.
In tweede instantie stelt de heer Vogels dat het antwoord over al of niet
belastingverhoging mager is. Zeker gezien andere geluiden welke te horen
zijn geweest, zoals door de heer Verpaalen, die praat over beleidsnota en
meerjarenplanning. Hij memoreert aan het antwoord van de voorzitter indien
men een sporthal wilt bouwen dan moet er belastingverhoging komen.
Dan ziet hij liever een geleidelijke belastingverhoging dan een dreun in
een keer. Zeker omdat naast de post sporthal de post onderwijs behoorlijk
zal gaan drukken op de begroting.
Geen antwoord heeft hij gehad over eventuele meevallers in de begroting.
Subsidies dienen toch aan een regeling gebonden te zijn. Het moet niet
zomaar kunnen voorkomen dat aan een vereniging ineens een subsidie van
7000,00 wordt toegekend. Daar komt dan bij dat bij andere verenigingen
verwachtingen zijn gewekt. Hij vraagt zich af of de raad die toen voor deze
subsidie heeft gestemd dan terug kan. Een aanvulling zal noodzakelijk zijn
opdat men niet op korte termijn door deze 23000,00 heen is.
Bij de woningbouw mist hij nog steeds enige visie. Hij krijgt een opsomming van
een aantal premie- en woningwetwoningen, maar hij zou gaarne op korte
termijn een betere verdeling zien omdat in diverse beschouwingen inderdaad
is ingesprongen op een of tweepersoonshuishoudens, maar ook wat betreft
het aantal bejaardenwoningen. Dat zou kunnen worden gekoppeld aan het al of
niet bouwen van een verzorgingstehuis waaraan hij dan koppelt wat dat gaat
kosten, gezien de kosten van Rijserf.
Dan komt hij automatisch weer terug op de geringe ruimte binnen de begroting
en dan vraagt hij zich af wat men met de belastingen moet doen. Bij de
invoering van de onroerend-goedbelastingen is gesteld dat het geen sluit
post van de begroting mag worden. Maar hij vreest dat men er moeilijk om
heen zal kunnen, wil men nog wat aktie houden.
De sporthal zal het punt zijn voor het investeringsplan. Er zal in gedachten
van diverse mensen al een aantal zaken opstaan. Hij is bang dat men in de
volgende vergadering erg gauw klaar zal zijn. Immers met een ton is men erg
gauw klaar. Vandaar dat hij niet goed begrijpt waarom het college de verhoging
van de belastingen niet ziet zitten.