9 - kosten ten behoeve van informatie en documentatie" en verder alle andere kosten uitsluiten. De voorzitter antwoordt dat over deze materie tussen de gemeenten al veel is gesproken. Toen hij pas hier was heeft hij een bijeenkomst in de Roskam in Zundert bijgewoond, waar ook aanwezig waren kamerleden van de diverse partijen en declaranten van de grens. In 1976 is een gesprek geweest met dezelfde personen in de Koutershof. Er zijn vragen in de Kamer gesteld. Resultaat er gebeurt nietsMen neemt nog niet eens de moeite om het Rijsbergens gemeentebestuur antwoord te geven. Minister Tuijnman heeft in Breda gesproken met de gemeentebesturen van Breda, Nieuw Ginneken en Rijsbergen over rijksweg 58. Hij heeft de minister zover weten te krijgen dat hij in Rijsbergen even uit zijn werkbus kwam en te voet van slager van Meer tot de Zwaan ging. De minister had in 5 minuten gezien dat het een gevaarlijke toestand was. De voorzitter heeft de minister gevraagd er iets aan te doen, maar ook daar hoort men niets meer van. Er is al voldoende tijd hieraan besteed. Men noemt deze groep een aktiegroep, maar men presenteert zich duidelijk niet als aktiegroep, maar als Belgisch-Nederlandse Stichting Vrachtverkeer via E-10. Hij spreekt niet over akties. Men heeft het bericht in de krant kunnen lezen, dat de raad geen subsidie kan verlenen aan blokkades. Hij kan zich levendig indenken en dan loopt hij echt voorop, dat men het in Rijsbergen beu is, meer dan beu. Het verkeer in de dorpstraat is een verschrikking, wat anderen buiten deze straat misschien anders opvatten. Maar als men aan de weg woont en het geraas de hele dag moet aanhoren dat is een verschrikking. Dan spreekt hij nog niet over de geluidhinder, over de verkeersveiligheid of onveiligheid. Als men de geluidoverlast neemt dan is uit proefmetingen gebleken dat er tussen 85 en 95 db wordt geregistreerd, terwijl het 55 db mag zijn. Dat zijn getallen die te denken geven. Hij juicht het alleen maar toe, dat er mensen zijn, die er zich voor inspannen om het doorgaande vrachtverkeer hier weg te krijgen. Tot nu toe heeft spreker zelf alle pogingen moeten ondernemer;, maar nu zijn er een aantal mensen die met hem meedenken en er iets aan willen doen. Hij kan zich verenigen met het voorstel van de heer Verpaalen. De telling heeft het gemeentebestuur van Rijsbergen laten houden, ook de enquête houdt de gemeente zelf en dan kan over de vraagstelling worden gediscussieerd. Er moet aan deze overlast meer ruchtbaarheid gegeven worden. De kamerleden moeten eens wakker worden geschud zodat men weet wat er hier gaande is. Overigens is het subsidiebedrag maximaal 6.000,00 maar het kan ook minder worden. De heer Vogels staat achter het betoog van de voorzitter. Hij wil eraan toevoegen dat de nieuwe secretaris van de oude secretaris dozen met correspondentie heeft gekregen, dat allemaal niets heeft uitgehaald. Hij wil t.a.v. het gesprokene door de heer van Aert stellen dat bij hem aktie een zeer positieve klank heeft. De heer Huijbregts merkt op dat mevr. van den Bemd gesproken heeft om gezamenlijk iets met andere gemeenten te ondernemen. Toen 5 jaar geleden in Zundert een aktiegroep bewerkstelligde dat de raad van Zundert een motie aannam om het vrachtverkeer van deze weg te krijgen, is de Rijsbergse raad spontaan hierin mee gegaan. Op een gegeven opgenblik is Zundert 180 graden omgedraaid. Een gezamenlijk overleg ziet hij niet meer zitten. Rijsbergen heeft al lang zijn best gedaan. Eerst zijn wij achter Zundert gaan staan in positieve zin. Nu laat Zundert ons in de steek. Vandaar dat men thans tot daden moet overgaan omdat het al lang genoeg heeft geduurd. Mevrouw van den Bemd hoort alleen maar over Rijsbergen en Zundert al zou het hier alleen maar gaan over deze twee gemeenten. Maar zij heeft al gesteld dat dit een problematiek inhoudt welke meerdere gemeenten betreft. Nationaal en internationaal. De grote fout is dat men hier maar steeds

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1979 | | pagina 25