9 -
kosten ten behoeve van informatie en documentatie" en verder alle andere
kosten uitsluiten.
De voorzitter antwoordt dat over deze materie tussen de gemeenten al veel
is gesproken. Toen hij pas hier was heeft hij een bijeenkomst in de Roskam
in Zundert bijgewoond, waar ook aanwezig waren kamerleden van de diverse
partijen en declaranten van de grens. In 1976 is een gesprek geweest met
dezelfde personen in de Koutershof. Er zijn vragen in de Kamer gesteld.
Resultaat er gebeurt nietsMen neemt nog niet eens de moeite om het
Rijsbergens gemeentebestuur antwoord te geven. Minister Tuijnman heeft
in Breda gesproken met de gemeentebesturen van Breda, Nieuw Ginneken en
Rijsbergen over rijksweg 58. Hij heeft de minister zover weten te krijgen
dat hij in Rijsbergen even uit zijn werkbus kwam en te voet van slager
van Meer tot de Zwaan ging. De minister had in 5 minuten gezien dat het
een gevaarlijke toestand was. De voorzitter heeft de minister gevraagd er
iets aan te doen, maar ook daar hoort men niets meer van.
Er is al voldoende tijd hieraan besteed. Men noemt deze groep een aktiegroep,
maar men presenteert zich duidelijk niet als aktiegroep, maar als
Belgisch-Nederlandse Stichting Vrachtverkeer via E-10. Hij spreekt niet
over akties. Men heeft het bericht in de krant kunnen lezen, dat de raad
geen subsidie kan verlenen aan blokkades.
Hij kan zich levendig indenken en dan loopt hij echt voorop, dat men het
in Rijsbergen beu is, meer dan beu. Het verkeer in de dorpstraat is een
verschrikking, wat anderen buiten deze straat misschien anders opvatten.
Maar als men aan de weg woont en het geraas de hele dag moet aanhoren
dat is een verschrikking. Dan spreekt hij nog niet over de geluidhinder,
over de verkeersveiligheid of onveiligheid. Als men de geluidoverlast
neemt dan is uit proefmetingen gebleken dat er tussen 85 en 95 db wordt
geregistreerd, terwijl het 55 db mag zijn. Dat zijn getallen die te denken
geven. Hij juicht het alleen maar toe, dat er mensen zijn, die er zich voor
inspannen om het doorgaande vrachtverkeer hier weg te krijgen.
Tot nu toe heeft spreker zelf alle pogingen moeten ondernemer;, maar nu
zijn er een aantal mensen die met hem meedenken en er iets aan willen doen.
Hij kan zich verenigen met het voorstel van de heer Verpaalen.
De telling heeft het gemeentebestuur van Rijsbergen laten houden, ook de
enquête houdt de gemeente zelf en dan kan over de vraagstelling worden
gediscussieerd. Er moet aan deze overlast meer ruchtbaarheid gegeven worden.
De kamerleden moeten eens wakker worden geschud zodat men weet wat er hier
gaande is. Overigens is het subsidiebedrag maximaal 6.000,00 maar het kan
ook minder worden.
De heer Vogels staat achter het betoog van de voorzitter. Hij wil eraan
toevoegen dat de nieuwe secretaris van de oude secretaris dozen met
correspondentie heeft gekregen, dat allemaal niets heeft uitgehaald.
Hij wil t.a.v. het gesprokene door de heer van Aert stellen dat bij hem
aktie een zeer positieve klank heeft.
De heer Huijbregts merkt op dat mevr. van den Bemd gesproken heeft om
gezamenlijk iets met andere gemeenten te ondernemen. Toen 5 jaar geleden
in Zundert een aktiegroep bewerkstelligde dat de raad van Zundert een motie
aannam om het vrachtverkeer van deze weg te krijgen, is de Rijsbergse raad
spontaan hierin mee gegaan. Op een gegeven opgenblik is Zundert 180
graden omgedraaid. Een gezamenlijk overleg ziet hij niet meer zitten.
Rijsbergen heeft al lang zijn best gedaan. Eerst zijn wij achter Zundert
gaan staan in positieve zin. Nu laat Zundert ons in de steek. Vandaar dat men
thans tot daden moet overgaan omdat het al lang genoeg heeft geduurd.
Mevrouw van den Bemd hoort alleen maar over Rijsbergen en Zundert al zou het
hier alleen maar gaan over deze twee gemeenten. Maar zij heeft al gesteld
dat dit een problematiek inhoudt welke meerdere gemeenten betreft.
Nationaal en internationaal. De grote fout is dat men hier maar steeds