- 8 -
Het gevraagde krediet wordt verstrekt.
20, VERLENEN VAN SUBSIDIE AAN NEDERLANDS-BELGISCHE STICHTING I.O. VRACHT
VERKEER VIA E-10, TEVENS VASTSTELLING VAN DE 53e WIJZIGING BEGROTING
ALGEMENE DIENST 1979.
De heer van Aert heeft grote moeite met het toekennen van een subsidie
aan deze aktiegroep. Een aktiegroep heeft het woord aktie en aktie houdt
niet iets goeds in, want men wil in gaan tegen de gevestigde orde.
Men heeft een telling gehouden in Rijsbergen. Die telling zal wel ongeveer
goed zijn. Dat wil niet zeggen dat het aantal vrachtwagens, welke door
Rijsbergen komt, ook aan de grens komt. 70 a 80% van de vrachtwagens
moet men als bestemmingsverkeer zien dat naar Zundert rijdt. Dit verkeer
moet altijd door Rijsbergen komen. Men kan dit verkeer toch niet via
Antwerpen sturen.
Verder is een paar keer in het openbaar gedreigd met het opwerpen van
blokkades, dat doet bij hem de deur helemaal dicht. Vandaar dat hij tegen
de toekenning van subsidie is
Mevrouw van den Bemd gelooft dat allen ervan overtuigd zijn, dat het
internationale vrachtverkeer van rijksweg 254 moet verdwijnen. Dat dient
van de E-10 gebruik te maken. Deze weg is gereedgekomen voor een bedrag van
1.000,000,00 per km. en behoeft niet onrendabel te blijven liggen.
Voordat het zover is dat men gaat spreken over een subsidie aan een
aktiegroep dient men in alle rust af te vragen om hoeveel betrokken
gemeenten het gaat. Het gaat op Nederlands gebied alleen al om een drietal
gemeenten, welke direkt betrokken zijn bij de overlast van het vrachtverkeer.
Het gaat ook over een drietal gemeenten met betrekking tot de gevolgen
van het verdwijnen van het vrachtverkeer. Men vraagt zich af of deze drie
Nederlandse gemeenten en de Belgische gemeenten niet in staat zijn om
gezamenlijk rond de tafel te gaan zitten om gezamenlijk te helpen zoeken
naar een oplossing, welke voor iedere gemeente aanvaardbaar is.
Dat is de eerste bedoeling welke dient te worden nagestreefd.
De raad kan dit wel naar een aktiecomité toeschuiven, wat in feite de
verantwoordelijkheid is verleggen. De verantwoordelijkheid berust in de
eerste plaats bij de betrokken gemeenten. Wanneer men gaat stellen de
gemeenten kunnen daar niet uitkomen, lijkt haar erg overtrokken. Op
27 juni 1979 was er een problematiek in Ulvenhout inzake rijksweg 58
daarbij was het gemeentebestuur van Breda rijkelijk vertegenwoordigd.
Bijzonder jammer vindt zij dat uit Rijsbergen slechts twee raadsleden
aanwezig waren. Breda heeft daar gezegd, dat Breda als grote gemeente
bereid is Rijsbergen te helpen bij het zoeken naar een oplossing van het
probleem. Wanneer Rijsbergen met alle betrokken gemeenten rond de tafel
gaat zitten dan moet het mogelijk zijn dat er 'n oplossing komt.
Maar indien men in Rijsbergen alleen maar als oplossing ziet de verantwoorde
lijkheid naar een aktiecomité te schuiven dan zal men een subsidie moeten
geven, maar dan zal men na moeten gaan welke posten men wel en welke men
niet moet subsidiëren, aangezien diverse posten reeds zijn uitgevoerd.
Meestal gaat men werken indien de subsidie is verstrekt. Ook de commissie
van financiën noch de commissie welzijn zijn hierover gehoord.
Zij zou dit verzoek in eerste instantie willen terugverwijzen, allereerst
om na te gaan of de gemeenten zelf niet tot een oplossing kunnen komen.
Blijkt dit helemaal niet mogelijk dan de commissie financiën of de commissie
welzijn te horen om na te gaan welke posten wel en welke posten niet
voor subsidie in aanmerking komen.
De heer Verpaalen zou om alle vaagheden te vermijden iets in het voorstel
van burgemeester en wethouders willen opnemen. Er wordt in het voorstel
gesproken dat men een subsidie wil toekennen in de werkelijke kosten
tot een maximum bedrag van 6000,00. Hij zou tussen werkelijk en kosten
een paar woorden willen zetten en dat zijn "administratieve c.q. bureau-