- 11 -
neemt 60% van de totale begroting voor zijn rekening, is een vraag.
Vandaar dat het goed is om naar alternatieven te zoeken wanneer de kosten
zodanig groot worden dat de kosten de baten overschrijden.
In deze richting lijkt het hem niet onverstandig om te zoeken wat de
gezondheidsdienst betreft naar mogelijke capaciteiten binnen het eigen dorp,
om via artsen een gedeelte van de gezondheidsdienst over te nemen.
Hij heeft de indruk dat deze mogelijkheden aanwezig zijn en hij hoopt dat het
college in eerste instantie hierover zijn gedachten wil laten gaan.
De voorzitter antwoordt dat ook het college erg geschrokken is over de
kostenverhoging. De gezondheidsdienst neemt een groot gedeelte van de
kosten voor zijn rekening.
De kostenverhoging is in de commissie van beheer van de schoolgezondheids-
dienst Etten-Leur e.o. besproken. Het laconieke antwoord luidde dat men
daarvoor bezwaren moet maken bij het stadsgewest. Dat is formeel wel juist,
maar een dergelijk antwoord had men niet verwacht.
Er kan lang over worden gepraat. Er zijn een aantal taken overgedragen o.a.
de gezondheidsdienst en de brandweer. Bij de gezondheidsdienst waren uitgezonderd
de taken welke bij de schoolgezondheidsdienst Etten-Leur e.o. thuishoorden n.l.
jeugdgezondheidszorg en
schoolpsychologieDeze dienst houdt per 1 januari 1980 op te bestaan.
Daarvoor heeft men een geconditioneerde ontheffing gekregen, maar wanneer de
ene dienst wordt opgeheven dan zou het wel eens kunnen zijn dat het een
bepaald automatisme inhoudt, waarbij de ontheffing vervalt. Met reserve
stelt hij dat Rijsbergen hieraan gebonden is.
Wat de kosten betreft daarover is door het college met enkele leden van de
commissie gezondheidsdienst stadsgewest gesproken. Om meer inzicht in de
taak van de schoolgezondheidsdienst te krijgen heeft het stadsgewest een
uiteenzetting doen toekomen, die hij aan de leden van de commissie onderwijs
zal doen toekomen.
In de commissie onderwijs zal worden bezien wat met deze taken moet
gebeuren.
De reden echter dat dit als toegevoegd agendapunt is aangeboden ligt
in het feit, dat eventuele bezwaren tegen de begroting voor 14 november a.s.
binnen moet zijn. Om te voorkomen dat Rijsbergen eventueel in zijn bezwaren
niet ontvankelijk zou worden verklaard kon niet worden gewacht op de
raadsvergadering van 15 november, nadat de commissievergadering hierover
is gehouden. In de vergadering moet niet alleen het kostenaspect bekeken
worden, maar ook de psychologie, de logopedie en schooladvies en begeleidings
dienst. Dan pas kan een definitief standpunt worden bepaald. Nu kan men
twee dingen doen, allereerst de vergadering van de commissie afwachten
en dan een ingelaste raadsvergadering houden of als de commissie akkoord gaat
met deze opzet dan heeft de raad hiermede vrede en behoeft dit niet meer te
worden behandeld. Op 2 november komt deze zaak in de gewestraad. De uitspraak
van de heer van den Bemd inzake het feit dat het D.B. zijn opdracht niet is
nagekomen, vindt hij veel te straf gesteld. Dat verwijt zal de voorzitter het
D.B. niet maken. Dat er een juiste afbakening van taken komt, daar kan hij
het wel mee eens zijn. Qok dat men erg voorzichtig moet zijn met het intekenen
van nieuwe taken.
Inzake de overgedragen taken kan de raad alleen bezwaren maken tegen de cijfers.
Het is niet de bedoeling om op 1 januari geen schoolgezondheidsdienst meer
te hebben. De suggestie van de heer Verpaalen inzake het inschakelen van
plaatselijke artsen lijkt hem niet relevant. Wel kan hij zich indenken wanneer
men de cijfers ziet dat men daarvoor een halve arts heeft. Hij denkt dat
men wel t.a.v. de schoolgezondheid bij het stadsgewest zal moeten aansluiten.
Het rendement is moeilijk te meten, dat hangt niet alleen af van de
kwantiteit maar ook van de kwaliteit. Men moet hopen dat het bij een
stadsgewest beter gaat en wat meer gebeurt op de scholen dan bij de oude
schoolgezondheidsdienst. Een ding staat vast dat het op dit ogenblik ook geen
100% is. Het stadsgewest dient geen vierde bestuurslaag te worden.
De voorzitter wil wel de bezwaren tegen de begroting handhaven.