r-* - 8 - vermenigvuldigd met 3,4. Het lijkt het college redelijk op deze wijze tot verrekening over te gaan dan het aantal deelnemende panden en na tegaan hoeveel bewoners deze exact hebben. Dit is een te grote administratieve aangelegenheid, terwijl de uitkomst praktisch gelijk blijft. De wethouder heeft bezwaren om alle panden aan te slaan zoals dit gaat ing. de onroerendgoedbelastingen. Men kan dan alleen maar bezwaren maken tegen de hoogste van de aanslag omdat ing. de onroerendgoedbelasting iedereen verplicht is te betalen. Het roept alleen maar weerstand op indien men in het buitengebied met deze ophaaldienst begint en alle panden een aanslag oplegt. De fa. Boon heeft in praktijk ondervonden dat wanneer men op vrijwillige basis eraan kan deelnemen dat na verloop van enige tijd praktisch iedereen meedoet. Wanneer de afvalstoffenwet in werking treedt is het mogelijk om een aanslag op te leggen, doch hij vindt dat de tijd nu nog niet is gekomen om een aanslag op te leggen. De heer Goos merkt op dat de vraag over de verschrijvingen van de arbeid nog niet is beantwoord. De heer van den Bemd blijft bij zijn stelling dat de inwoners zowel in als buiten de kom over een kam moeten worden geschoren. Hij vindt het niet juist dat het dekkingspercentage van 43% naar bijna het dubbele gaat. Voor de gemeente is het een goede meevaller. Vandaar dat het opvoeren naar bijna 100% niet nodig is. De heer Daemen wil de huidige route verplicht stellen. De heer Verpaalen vraagt nog een verduidelijking van het bedrag dat aan fa. Boon moet worden betaald. De heer Huijbregts is niet tegen verhoging, maar wel tegen dit schoksgewijs verhogen. Hi j hoopt dat men in de toekomst de verhoging geleidelijk zal doorvoeren. Nu wordt het voor de zelfstandigen wel ineens veel. De heer Vogels vindt de vuilophaaldienst een typisch voorbeeld van het profijt beginsel. Vandaar dat hij het niet eens kan zijn met de commissie financiën en de heer van den Bemd. Hij blijft het voorstel van het college steunen. Voorts vraagt hij of per 1 januari, wanneer men overgaat naar de fa. Boon, er voldoende plastic zakken aanwezig zijn, zo neen hoe men dit gaat oplossen. De heer Martens merkt op dat men voor zich heeft een offerte van september 1979. Hij vraagt of dit een offerte is, welke 1 januari 1980 ingaat, zonder verhoging. Zonder verhoging dan is er van indexering geen sprake. Indien dit niet het geval is dan weet men niet wat men per 1 januari 1980 aan fa. Boon moet betalen. Hij wil derhalve weten is de offerte van 6 september 1979 al of niet met indexering per 1 januari 1980. Wethouder Nooren antwoordt dat alle kosten behorende tot de reinigingsdienst op een post worden vermeld. Hieronder vallen naast de huisophaaldienst ook het straatvegen. Vandaar dat de arbeidskosten beduidend hoger zijn geworden mede gezien het feit dat deze verzamelpost eerst de laatste jaren is ingevoerd. Vandaar dat wanneer men het dekkingspercentage neemt een verschil is tussen alleen de huisophaaldienst en het hele reinigingswezen. Een en ander is het gevolg geweest van het tijdschrijven bij openbare werken, dat door het verificatiebureau geeist werd. Wanneer per 1 januari 1980 wordt overgegaan naar de fa. Boon dan behoeven er geen plastic zakken worden aangeboden met het opdruk van de gemeente. Vandaar dat de gemeente geen plastic zakken meer aanschaft, maar de inwoners kunnen deze in de winkels kopen. Er is nog een kleine voorraad. Mocht het zelfs zo zijn dat tegen het eind van het jaar de voorraad op is, dan kan het vuil reeds in andere plastic zakken worden meegegeven. Dit is een klein voordeel voor deze bewoners.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1979 | | pagina 93