- 7 -
De heer Verpaalen merkt op dat in de vorige stukken steeds wordt gesproken
bij deelname op vrijwillige basis. Het lijkt hem verstandig om in de
verordening op te nemen, dat de bewoners in de bebouwde kom moeten deel
nemen aan de ophaaldienst omdat men anders problemen krijgt doordat men alles
op een hoop gaat zetten c.q. ergens anders deponeert. Voor deelname in het
buitengebied is hij van mening dat men daar wel op basis van vrijwillige
basis kan werken omdat daar de situatie duidelijk anders ligt t.a.v. het verwerken
van huisvuil. Een punt dat hem heeft gefrappeerd in de brief van de fa. Boon
van 6 september 1979 is punt d, waarin gesteld wordt dat ook mogelijk is
een afrekening per aansluiting. Het aantal panden wordt gedeeld door het aantal
inwoners. Hij vraagt de interpretatie hiervan.
De heer Daemen is voor het voorstel van burgemeester en wethouders om dezelfde
redenen als door de heer Vogels aangegeven.
De heer van den Bemd kan zich vinden in het voorstel van de commissie financiën.
Hij wil daarbij aanvullen, dat de inwoners binnen als buiten de bebouwde kom
collectief aan de dienst gaan deelnemen, maar ook collectief betalen. De vorige
vergadering heeft de secretaris een uiteenzetting gegeven tijdens de schorsing
hoe een en ander met de onroerend-goedbelastingen in zijn werk gaat. Deze
methode is het gemakkelijkst en voordeligst voor iedereen. Dus iedereen binnen
en buiten de bebouwde kom een aanslag zenden en eventueel daarna een bezwaar
schrift indienen.
Wethouder Nooren antwoordt de sprekers. Het voorstel van de commissie om het
bedrag terug te brengen van 63,00 naar 55,00 stuit op bezwaren. Immers
men kan in een later stadium dit bedrag niet meer opschroeven. Het bedrag
van 63,00 is nog niet kostendekkend.
Er wordt gesteld dat de mogelijkheid zou bestaan dat het indexcijfer zou
omgeslaan kunnen worden op de verordening en de belasting. In dit geval is dit
onmogelijk. Rekening moet worden gehouden met het feit dat de fa Boon wanneer
het indexcijfer in 1980 hoger ligt daardoor de prijzen verhoogt.
De hele zaak moet men in twee gedeelten zien. De fa Boon geeft een offerte
voor het ophalen van huisvuil. Daarnaast moet de gemeente van de gebruiker
dit bedrag praktisch geheel terug zien te krijgen. Komt er een kostenstijging
bij de fa. Boon dan wordt deze doorberekend, terwijl de gemeente het volgend
jaar de tarieven mag verhogen doch met een percentage aangegeven door het
ministerie. Wanneer het bedrag wordt gesteld op 55,00 dan zit er een duidelijke
achterstand in welke niet meer kan worden ingehaald.
Derhalve dringt hij met klem aan om de tarieven voor 1980 te bepalen op 63,00.
De stelling als zouden de middenstanders weer de klappen krijgen door
de verhoging van de tarieven van de containers is volgens de wethouder
slechts gedeeltelijk waar. De zelfstandigen zijn dan bedrijven, welke deze
onkosten kunnen aftrekken. Bovendien is de regeling zo gesteld dat doordat
de fa. Boon de rekening rechtstreeks naar de gebruiker zendt men de b.t.w. kan
aftrekken. Dit is niet mogelijk wanneer dit via de gemeente gaat. Vandaar ook dat
gekozen is voor de overdracht van de containers aan de fa. Boon.
Bij overdracht wordt een zeer billijke prijs betaald. Maar daarnaast is het
voor de fa. Boon mogelijk geworden de prijs te verlagen. Vandaar dat de
verhoging in de praktijk zal meevallen. Door de heer Verpaalen is gevraagd
om deelname binnen de bebouwde kom verplicht te stellen en buiten de bebouwde kom
op vrijwillige basis. De wethouder dacht dat dit bij het college een gewillig oor
zou vinden. De brief van 6 september 1979 van de fa. Boon, waarop deze een
nadere toelichting op zijn offerte geeft, geeft de mogelijkheid om in plaats
van per deelnemende inwoner te betalen als volgt. Het aantal panden in heel de
gemeente kent men, voorts het aantal inwoners verminderd met de bewoners van
Bethanië en de Krabbebossen.
Wordt dit op elkaar gedeeld dan krijgt men het gemiddeld aantal inwoners per pand.
Berekend is ongeveer op 3,4. Nu kan men betalen het aantal deelnemende panden