ft
- 10 -
Wethouder Nooren antwoordt dat diverse punten aan de orde worden gesteld.
Een voorstel om de containers niet te verhuren maar te laten kopen, dat
kan een voordeel zijn voor de huurder. Maar de totaal-prijs blijft hetzelfde.
Al meerdere jaren geleden is gesproken over differentiatie in de aanslagen.
Daar is de raad nooit uitgekomen. Vandaar dat het zo is gebleven. Alhoewel men
kan stellen dat grote huishoudens meer zakken moesten kopen, waardoor een
zekere differentiatie intrad, kan worden gesteld dat dit niet opweegt tegen
de administratiekosten en controle die daaraan verbonden is. De vraag kan worden
gesteld of een- en tweepersoonshuishoudens minder vuil aanbieden dan driepersoons-
huishoudens enz.
Daar ook in andere gemeenten hetzelfde uniforme tarief wordt gehanteerd
leek het de makkelijkste weg en de bestwerkende om één tarief voor te stellen.
De containers welke thans bij de inwoners in gebruik zijn hebben een inhoud
van 1100 liter. De fa Boon kan ze ook leveren met een inhoud van 770 liter.
Deze zijn van huur en ledigen goedkoper.
Het aantrekkelijkste is, dat is ook uit de vergadering van de commissie open
bare werken naar voren gekomen, om de containers over te doen aan de fa.Boon.
Immers indien een andere wijze van ophalen komt alsmede de reparatie zijn
deze dan voor de firma en dan is de gemeente er van af, gezien ook de ontwikke
lingen op dit gebied. Dan kan fa Boon dit in handen nemen.
De suggestie van Mw. van den Bemd neemt de wethouder niet over, gezien de resul
taten in andere gemeenten met afvoer op vrijwillige basis.
Ten opzichte van een vijf jaar geleden is het klandestien vuilstorten aanmerke
lijk afgenomen speciaal in het buitengebied. Overigens, wie kan stellen dat
het vuilstorten in het buitengebied door Rijsbergenaren geschiedt. Daar heeft
de wethouder zijn twijfels over.
De voorzitter wil in het kader van het financiële gedeelte een nadere toelichting
geven om alle misverstanden te voorkomen. Het reinigingsrecht bedraagt 63,
per pand per jaar en 475,per container. Over het huidige systeem zijn
momenteel geen klachten. Dan vraagt hij zich af wat de noodzaak is van het
veranderen van het systeem. Dat is hetgene waarom het draait. Er wordt in de
toekomst meer service gegeven. Men gaat nu over van één maal per maand naar
één maal per week. Als men iets gaat veranderen dan is de vraag hoe gaat men dit doen,
met de wetenschap dat alles op vrijwillige basis is. Hoe moet men zo differentiatie
toepassen. Daarbij komt nog dat de richtlijnen van de minister van binnenlandse
zaken bij een art. 12 gemeente zijn, dat men minstens 65,per zelfstandige
huishouding moet heffen en daar worden de alleenstaanden onder begrepen. Wat de
containers betreft, dit valt onder bedrijfsvuildit moet kostendekkend zijn.
De differentiatie, hoe dient dit te gebeuren, alleenstaanden, gezinnen met
kinderen, met grote of kleine kinderen, naar het aantal zakken dat wordt
aangeboden, naar het gewicht, houdt men rekening met de financiële draagkracht.
Ook al zou men differentiatie proberen dan haalt men de problemen in huis.
Er is bij de stukken een lijst gevoegd van acht andere gemeenten. Deze kennen ook
geen differentiatie in het buitengebied.
Het enige criterium waar het om gaat bij de reinigingsdienst is, indien men
differentiatie wil toepassen, de hoeveelheid vuil die wordt aangeboden.
Het college blijft erbij dat men het antwoord op het rapport van de commissie
van financiën moet zien als een voorstel aan de raad om de reinigingsrechten
van 63,naar 65,te verhogen en de containers van 475,naar
600
De voorzitter ontraadt de raad ten stelligste een gedifferentieerd tarief toe
te passen.