ft - 10 - Wethouder Nooren antwoordt dat diverse punten aan de orde worden gesteld. Een voorstel om de containers niet te verhuren maar te laten kopen, dat kan een voordeel zijn voor de huurder. Maar de totaal-prijs blijft hetzelfde. Al meerdere jaren geleden is gesproken over differentiatie in de aanslagen. Daar is de raad nooit uitgekomen. Vandaar dat het zo is gebleven. Alhoewel men kan stellen dat grote huishoudens meer zakken moesten kopen, waardoor een zekere differentiatie intrad, kan worden gesteld dat dit niet opweegt tegen de administratiekosten en controle die daaraan verbonden is. De vraag kan worden gesteld of een- en tweepersoonshuishoudens minder vuil aanbieden dan driepersoons- huishoudens enz. Daar ook in andere gemeenten hetzelfde uniforme tarief wordt gehanteerd leek het de makkelijkste weg en de bestwerkende om één tarief voor te stellen. De containers welke thans bij de inwoners in gebruik zijn hebben een inhoud van 1100 liter. De fa Boon kan ze ook leveren met een inhoud van 770 liter. Deze zijn van huur en ledigen goedkoper. Het aantrekkelijkste is, dat is ook uit de vergadering van de commissie open bare werken naar voren gekomen, om de containers over te doen aan de fa.Boon. Immers indien een andere wijze van ophalen komt alsmede de reparatie zijn deze dan voor de firma en dan is de gemeente er van af, gezien ook de ontwikke lingen op dit gebied. Dan kan fa Boon dit in handen nemen. De suggestie van Mw. van den Bemd neemt de wethouder niet over, gezien de resul taten in andere gemeenten met afvoer op vrijwillige basis. Ten opzichte van een vijf jaar geleden is het klandestien vuilstorten aanmerke lijk afgenomen speciaal in het buitengebied. Overigens, wie kan stellen dat het vuilstorten in het buitengebied door Rijsbergenaren geschiedt. Daar heeft de wethouder zijn twijfels over. De voorzitter wil in het kader van het financiële gedeelte een nadere toelichting geven om alle misverstanden te voorkomen. Het reinigingsrecht bedraagt 63, per pand per jaar en 475,per container. Over het huidige systeem zijn momenteel geen klachten. Dan vraagt hij zich af wat de noodzaak is van het veranderen van het systeem. Dat is hetgene waarom het draait. Er wordt in de toekomst meer service gegeven. Men gaat nu over van één maal per maand naar één maal per week. Als men iets gaat veranderen dan is de vraag hoe gaat men dit doen, met de wetenschap dat alles op vrijwillige basis is. Hoe moet men zo differentiatie toepassen. Daarbij komt nog dat de richtlijnen van de minister van binnenlandse zaken bij een art. 12 gemeente zijn, dat men minstens 65,per zelfstandige huishouding moet heffen en daar worden de alleenstaanden onder begrepen. Wat de containers betreft, dit valt onder bedrijfsvuildit moet kostendekkend zijn. De differentiatie, hoe dient dit te gebeuren, alleenstaanden, gezinnen met kinderen, met grote of kleine kinderen, naar het aantal zakken dat wordt aangeboden, naar het gewicht, houdt men rekening met de financiële draagkracht. Ook al zou men differentiatie proberen dan haalt men de problemen in huis. Er is bij de stukken een lijst gevoegd van acht andere gemeenten. Deze kennen ook geen differentiatie in het buitengebied. Het enige criterium waar het om gaat bij de reinigingsdienst is, indien men differentiatie wil toepassen, de hoeveelheid vuil die wordt aangeboden. Het college blijft erbij dat men het antwoord op het rapport van de commissie van financiën moet zien als een voorstel aan de raad om de reinigingsrechten van 63,naar 65,te verhogen en de containers van 475,naar 600 De voorzitter ontraadt de raad ten stelligste een gedifferentieerd tarief toe te passen.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1979 | | pagina 82