- 12 -
De heer van den Bemd kan het maar gedeeltelijk eens zijn met wat de
heer Verpaalen inbrengt. Op 10 april is door het college een uitvoerige
toelichting gegeven. Hij vraagt zich echter wel af wat de financiële
lasten per jaar door deze overschrijding zullen gaan worden voor de gemeente.
Hij zou ook wel willen weten of nu alle overschrijdingen bekend zijn of
dat er nog eens om een extra krediet wordt gevraagd.
De voorzitter beaamt dat het voor een gedeelte nakaarten is. Het werk is voor
de eerste maal in de raad geweest mei 1977. Toen was er voor Brabant 100
miljoen extra beschikbaar waarbij gelukt is een extra subsidie voor de
reconstructie van de Sint Bavostraat te krijgen. Daarbij werd gesteld dat
per 1 augustus begonnen zou moeten worden. Een en ander moet snel worden
gereed gemaakt. Administratief ging dat te vlug, waardoor nogal met
stelposten is gewerkt. Bovendien zitten in deze overschrijding enkele posten,
die in feite niet op de reconstructie betrekking hebben. Dat zijn de
aanleg van de riolering tussen de Lagestraat en Hofdreven, de aanleg van
branöslootoverkluizing van de Antwerpseweg. De eerste had betrekking op
het rioleringsplan 2000 (Hooibergplan)de tweede op de zeer slechte
overkluizing. Een wijziging heeft eveneens betrekking op de Total-pomp bij
Geerts. Er zijn meer nutsleidingen moeten worden verlegd. Toegevoegd is ook
de aanleg van het schoolterrein. Er zijn onderhandelingen moeten worden
gevoerd zowel met het Kerkbestuur als het schoolbestuur om daar een eenheid
te krijgen.
Deze posten bedragen voor het allergrootste gedeelte de overschrijdingen.
De nacalculatie zal wanneer het gehele werk gereed is worden opgesteld en
ter inzage komen voor de raad. Het is niet de bedoeling dat er nog een
aanvullend krediet hierna zal behoeven te worden gevraagd.
In het vloeiend maken van een gedeelte van de trappen bij het oude kerkhof zit
een gevaar dat de schoolkinderen van de helling gebruik maken en dan met een
vaart de weg opkomen. Dat is een groot risico. De jaarlijkse lasten bedragen
het eerste jaar 40.000,00.
De heer Vogels vraagt wie de reconstructie van de reconstructie betaalt.
Hij denkt aan het asfalteren van diverse gedeelten, het herstraten enz.
De voorzitter zegt dat dit zit in de onderhoudstermijn. Voor een gedeelte
rekening aannemer, een gedeelte subsidie en misschien een klein gedeelte
voor de gemeente.
Mevr. van den Bemd vraagt wie in het verleden de oorzaak is geweest dat
de nutsleidingen niet op kaart zijn gezet. Zij vraagt of de leidingen
nu wel op kaart staan.
De voorzitter antwoordt dat nu de leidingen op kaart staan. Maar wie
vroeger verantwoordelijk is geweest weet hij niet.
De heer Verpaalen vraagt hoe de besluitvorming is geweest om wijzigingen
in het bestek al of niet op te nemen.
De voorzitter antwoordt dat de wijzigingen gesteld zijn op college-
besluiten.
Het krediet wordt vervolgens gevoteerd.