- 2 -
preventie door het provinciaal bestuur zal geschieden. Dit heeft men
in Den Haag uitgedokterd. Door deze wijziging zullen zowel de raad, het
college van burgemeester en wethouders en de burgemeester buiten spel worden
gezet. Het is een wetswijziging overigens welke weer in rechte tegenspraak
is met waar men de mond van vol heeft van inspraak, openheid en mede -
zeggenschap. Men vergeet hierbij dat men met een vrijwilligerskorps heeft
te maken, die zich niet laat commanderen door iemand uit Den Haag of
s-Hertogenbosch, maar die vrijwillers zijn ten dienste van hun eigen inwo
ners in hun eigen plaats en onder eigen bevel. De voorzitter weet niet
of men dat in Den Haag heeft gerealiseerd en het zou wel eens kunnen,
dat wanneer deze wetswijziging wordt doorgevoerd, maar spreker heeft
nog enige hoop op de volksvertegenwoordiging, die thans kan laten zien wat
men voor de kiezers kan doen, dat men het getij kan keren want anders
zou het wel eens kunnen zijn dat verschillende vrijwilligerskorpsen
massaal ontslag zullen nemen.
Het is te gek om over te praten dat een provinciaal bestuur gaat praten over
het aanstellen van een vrijwilliger. Een pracht voorbeeld hiervan is de
B.B. waar ook geen spat meer van over is, nadat het provinciaal geregeld is,
en hier is dan de tweede misser.
Het ergste is dat hierdoor de veiligheid van de eigendommen van de inwoners
in gevaar komt. Immers wat heeft men aan pracht brandweermateriaal wanneer
men straks geen mensen heeft om dit te bedienen. Men zou dan kunnen aanvoeren
dat men de brandweerkorpsen maar uitbreidt met beroepskrachten, wat echter
voor Rijsbergen zou betekenen 19 x 60.000,00.
De vrijwilligerskorpsen zijn erg enthousiast wat betreft hun huidige werk.
Zij doen enorm goed werk. Maar spreker twijfelt eraan of dit na de
reorganisatie nog wel zou gebeuren.
De eerste reacties duiden er op dat deze reorganisatie een volkomen
mislukking zal gaan worden.
De voorzitter wil vervolgens in vogelvlucht door het jaarverslag lopen.
Bij de gemeenteraadsverkiezingen kwamen negen van de elf raadsleden terug,
wat een continuïteit inhoudt. De heren Kennis en Daamen zijn vervangen door
Mevr. v.d. Bemd en de heer Verpaalen.
Wat ruimtelijke ordening betreft zijn naast vaststelling bestemmingsplan
Kerkakkerstraat en herziening bebouwingsvoorschriften Laguiten 1976
aan de orde de aansluiting van de rijksweg 58 op de E-10. Daarop wordt
zowel van de kant van de bestuurders als kamer van koophandel tegen het
gemeentebestuur van Rijsbergen aangeschopt, zonder dat men weet hoe de
vork in de steel zit. De aansluiting van de rijksweg 58 op de E-10 was
oorspronkelijk in het plan Buitengebied opgenomen. De raad heeft deze weg
uit het plan geschrapt, gezien de bezwaarschriften, ter voorkoming van
eventuele planschade ing. art. 49 Wet Ruimtelijke Ordening. Nadien zijn
hiervoor gesprekken gevoerd met rijkswaterstaat en andere instanties en op
13 februari 1979 zal een gesprek met Minister Tuynman plaats vinden met
de gemeentebesturen van Rijsbergen, Nieuw-Ginneken en Breda alsmede het
college van gedeputeerde staten.
Het gemeentebestuur zal vast blijven houden aan de eis dat de schaderegeling
niet voor rekening van de gemeente komt. De aansluiting van rijksweg 58
op de E-10 is geen gemeentelijke zaak maar een bovengemeentelijk belang.
Desnoods zal Rijsbergen de minister vragen om via gedeputeerde staten een aan
wijzing ing. art 37, lid 4 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening te
geven. Hierdoor wordt de aansluiting opgenomen in het bestemmingsplan.
Het bestemmingsplan "Buitengebied" dient op 8 mei 1979 al of niet te
zijn goedgekeurd, die datum is fataal. Indien de aanwijzing komt dan kan de
raad een eventuele schadeclaim indienen bij het rijk.
Het schrijven van ophouden van de plannen is van alle grond ontbloot.
In de vergadering van maart 1978 heeft de raad de wijziging opgenomen,
waarbij het college de bevoegdheid ing. art. 11 van de W.R.O. heeft gekregen
bij een evt. aanwijzing het plan uit te werken. Dit kan dus zo rond zijn.
Daarbij komt nog dat de gemeente Nieuw-Ginneken nog de hele prodecure moet