i
- 5 -
De heer van den Bemd verklaart dat aan de raadsleden reeds de nodige informatie
verschaft is over deze materie. Het bevreemdt de fractie Werknemersbelangen dat
er zo weinig duidelijkheid in deze naar voren komt. Een zinvolle discussie
wordt hierdoor niet bevorderd. Afgevraagd wordt wat de betekenis van groeiklasse
twee is en wat dit voor een gemeente als Rijsbergen gaat inhouden. Betrokkene
vindt dat er daarom hard geknokt zal moeten worden door de raad om het aantal
woningen van veertig jaarlijks te kunnen blijven bouwen in de verhouding
zoals deze indertijd is aangegeven. Dit betekent 15 woningen in de vrije sector
10 premiewoningen en 15 woningwetwoningen. De fractie zou daarom gaarne zien
dat Rijsbergen in het Stadsgewest zou inbrengen de problemen van de sociale
woningbouw. In het hele stadsgewest kampt men met het probleem van de sociale woning
bouw. De Rijsbergse benadering c.q. omschrijving van het selectiefvestigingsbeleid,
de verkoop van woningwetwoningen moet om dit verband ook zo snel mogelijk aan de
raad worden aangeboden
Verder is het misschien nodig dat de onderhandelingstaktiek van het college
met aannemers, makelaars e.d. in Rijsbergen moet worden aangepast.
De visie van het college inzake de rijksweg A 58 naar de Galderse Meren
vindt de fractie erg kortzichtig. De fractie vindt dat elk facet dat een
mogelijke vermindering van verkeersdrukte, overlast e.d. kan inhouden door de
raad serieus moet worden bekeken, en dat er daarna hierook naar gehandeld moet
worden. Dat gedeputeerde staten en het stadsgewest anders denken over de rijksweg
is zeer jammer.
Een strijdbare raad zal via Rijsbergse vertegenwoordigers in het stadsgewest
bij gedeputeerde staten en zelfs de Tweede Kamer deze zaak moeten uitvechten.
Ook de kwestie rond de zuiveringsinstallatie zal via deze kanalen bevochten
moeten worden, nu uit de nota blijkt dat het stadsgewest andere plannen heeft.
Dit punt is door diverse raadsleden als erg urgent onderschreven op het
investeringsplan 1979. Ook met de gemeente Zundert is men hierover al enige
tijd in bespreking. In de bijlage van het stadsgewest staan de diverse knelpunten
vermeld van de diverse gemeenten. De Rijsbergse knelpunten kunnen wij
grotendeels onderschrijven doch niet allemaal. Met name de werkgelegenheid, het
bedrijventerrein en het sociale voorzieningenpakket daarmede kan spreker het
niet mee eens zijn.
De heer Goos wil nog enkele kanttekeningen maken. Zijn fractie kan niet
met het indelen in groeiklasse 2 meegaan. De gemeente kent een lange lijst
van woningzoekenden en die zou er maar uitgebreider door worden. De
Rijsbergenaren moeten kunnen worden geholpen. Dit zou niet kunnen indien
Rijsbergen in groeiklasse 2 wordt ingedeeld. Immers dan zou men slechts
50 tot 75% van het aantal woningen meer mogen bouwen.
Ten aanzien van de problematiek van de rijksweg, zoals deze op pagina 71 van
de discussienota is vermeld, wordt totaal geen aandacht door het Stadsgewest aan
geschonken. Dit moet met kracht in het stadsgewest ingebracht worden, zodat vandaar
uit stappen kunnen worden ondernomen naar instanties die daar in te beslissen
hebben.
De heer Verpaalen merkt op dat alle sprekers op een lijn zitten wat de hoofdzaken van
deze materie betreft.
Hij wil nog enkele opmerkingen maken. In eerste instantie is als algemene
doelstelling voor het provinciale beleid op dit gebied aangegeven: "Het
streven naar een samenleving die het welzijn van alle leden tot doel heeft
en ontplooiingsmogelijkheden biedt voor ieder individu overeenkomstig
eigen aard en aanleg".
Als men dit als uitgangspunt van het provinciaal beleid neemt dan kan hij
zich nauwelijks voorstellen dat men ten aanzien van de kleine kernen in
het gebied dit soort voorstellen op papier durft te zetten.
Hij moet daartegen ernstige bezwaren maken. Het feit alleen dat al men uitgaande
van een dergelijke ruime visie gaat filosoferen, dat kasten met papier
oplevert, welke op een aantal punten met elkaar in tegenspraak zijn, en daardoor
een zodanige verwarring teweeg brengen dat men door de bomen het bos niet
meer ziet.
Hij had liever gezien dat men deze soort problematiek meer in een schematische
vorm had gegoten voor de plaatselijke bestuurders, waardoor op basis van
i