4 - Als men dan toch gaat onderzoeken zou de heer Jochems ook een rapport willen hebben inzake de geluidsoverlast van de E-10. Dat is primair voor Rijkswaterstaat, aldus de voorzitter. De hele kwestie in het dorp draait om twee punten. Allereerst de verkeersveilig heid van elke weggebruiker en het tweede punt is de geluidsoverlast. Wat dit laatste betreft zegt hij een onderzoek van T.N.O. toe. De heer van den Bemd wil een uitspraak van de raad dat indien nodig er maatregelen komen. Hij onderkent de problemen die kunnen ontstaan bij de Julianastraat op het gebied van milieuoverlast. Ook de veiligheid kan in gevaar komen. Er moet iets duidelijk op papier komen waar ook rijkswaterstaat achter gaat staan. Anders heeft het geen zin. De heer Daemen is van oordeel, dat de stoplichten niet zo'n groot overlast zullen inhouden. Hij zou zich kunnen voorstellen dat problemen zullen gaan ontstaan indien de beide files zich tegenkomen in de scherpste bocht. De voorzitter hoopt en verwacht niet dat door het plaatsen van stoplichten levensgevaarlijke situaties zullen gaan ontstaan. Naar zijn smaak zal het tegendeel het geval zijn. De heer Verpaalen vraagt of de kosten van het T.N.O.-onderzoek kunnen worden verhaald op rijkswaterstaat, omdat rijkswaterstaat de eigenaar van de weg is. De stoplichten bij de Julianastraat en Ettenseweg worden niet gesynchroniseerd, maar afgestemd op het verkeersaanbod. Indien op het aanbod de lichten worden ingesteld, dan verwacht hij een lange file door het dorp en dat de auto's op de Ettenseweg en Risten kunnen blijven wachten, vooral op de spitsuren. De voorzitter antwoordt op de eerste vraag dat men zal proberen deze kosten bij RWS in te dienen. Ten aanzien van het tweede punt dat zal moeten worden uitgeprobeerd wat het beste is. De ingekomen stukken worden verder voor kennisgeving aangenomen. 4. BEHANDELING DISCUSSIENOTA VOOR ONTWERP-REACTIE NOTA RUIMTELIJKE HOOFD- STRUCTUUR. De heer Vogels stelt dat de fractie gemeentebelangen geheel kan meegaan met wat het college heeft geformuleerd. Ook hem bevreemdt het dat de groeiklasse- indeling is geschied zonder dat er een verdere motivatie en invulling aan - gegeven is. Ook de fractie strijdt voor de leefbaarheid van Rijsbergen. Dit betekent dat de natuurlijke groei en de economisch gebondenen in Rijsbergen moeten kunnen worden opgevangen. Op dit ogenblik kampt de gemeente met een grote woningnood. Alles zal moeten worden getracht om de woningnood te lenigen. Het bouwen van woningwetwoningen wordt steeds moeilijker omdat er geen aannemers te vinden zijn die voor het toegestane bedrag deze woningen in die kleine aantallen willen bouwen. Hij wil in overweging geven om in een jaar twee contingenten te bouwen, waardoor men een groter aantal krijgt en er dan een aannemer te vinden is, die de woningen wil bouwen. Het selectief vestigingsbeleid kan hij onderschrijven alhoewel men steeds met smart zit te wachten op de nota, die reeds geruime tijd is toegezegd. De fractie is het geheel eens wat het college stelt over de wegen en zeer zeker met betrekking tot de ontoelaatbare geluidhinder van het verkeer op de weg die de dorpskom doorsnijdt. Hij hoopt dat de kleinere gemeenten in het stadsgewest elkaar zodanig kunnen vinden, dat zij een zwaar blok kunnen gaan vormen tegen Etten, Breda en Oosterhout. De fractie kan geheel onderschrijven de passage van de brief van het college aan het stadsgewest dat de kleinere gemeenten worden behandeld als ja-knikkers en ter meerdere eer en glorie van de grotere steden.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1979 | | pagina 27