- 3 - De voorzitter vindt dat misplaatst. Hij voelt zich overigens niet bedreigd. Wat de synchronisatie betreft dit zal alsnog bezien moeten worden. Of dit effect heeft dat betwijfeld hij omdat het laatste een voetgangersoversteekplaats betreft. Dat zal alsnog worden bezien. De heer Vogels vindt dat indien de synchronisatie niet geschied er gevaarlijke situaties plaats zullen vinden. Worden ze niet gesynchroniseerd dan hebben de stoplichten geen zin omdat de afstand tekort is. Worden ze wel gesynchroniseerd dan krijgt men levensgevaarlijke situaties omdat men het ander stoplicht wil meepikken. Kop-staartbotsingen zijn dan niet denkbeeldig. Dat roept vraagpunten op om de stoplichten bij de Julianastraat te plaatsen. De briefschrijvers hebben gelijk indien men stelt dat zoals de wet geluidhinder bij hen bekend is, dit ook bij het gemeentebestuur bekend moge zijn. In die wet staat dat een onderzoek verplicht is en dat is niet gebeurd. Dat is een vreemde zaak. Er wordt wel gesteld dat reclamanten niet kunnen weten wat de toename van de geluidhinder zal bedragen. Maar betrokkenen hebben wel metingen doen verrichten toen de stoplichten er stonden tijdens de reconstructie Hij is het eens met de briefschrijvers indien men stelt dat de geluidhinder ernstig zal zijn of er stoplichten staan voor de reconstructie of permanente stoplichten. De voorzitter blijft van oordeel, dat men eerst het rapport van T.N.O. zal moeten afwachten. Als het bij de twee reclamanten de geluidoverlast te hoog is, zal het wel in heel de Sint Bavostraat te hoog zijn. Dat sterkt hem in de gedachten om daar iets meer aan te doen. De heer Jochems vindt dat het niet gaat om twee bezwaarmakers. Indien men de handtekeningen ziet onder de brief dan vindt zijn fractie het van belang om hieraan iets te doen. Indien blijkt dat de gemeente niet goed heeft gehandeld volgens de wet en men spant een kort geding aan tegen de gemeente en de gemeente verliest, wie betaalt dan. De voorzitter antwoordt dat dit kan zijn door de gemeente, maar ook door het rijk want dit is een bestaande rijksweg. De heer Vogels vraagt of bij het onderzoek door T.N.O. ook wordt betrokken het synchroniseren van de stoplichten, het al of niet overbodig worden van de stop lichten bij de Julianastraat, daar de stoplichten erg dicht bij elkaar staan, het creëren van sluipwegen en kop-staartbotsingen. Gezien de vrachtwagens met gevaarlijke stoffen wordt het gevaar indien zo kop-staartbotsing zich voordoet nog veel groter. Dan kan men aan een gehele herbouw van de kom beginnen. De voorzitter antwoordt dat dit een reden is om iets aan de overlast van het vrachtverkeer te gaan doen. Voorts is de wet geluidhinder pas verschenen. Er is bij de plaatsing van de verkeerslichten geen rekening gehouden met de wet. Maar dit was ook niet nodig. De raad heeft overigens enkele jaren geleden tot het plaatsen van stoplichten besloten. De heer Vogels merkt op dat dit geen reden behoeft te zijn omniet op zijn standpunt terug te komen. De heer Jochems merkt op, dat er zelfs vragen zijn gesteld waarom de stoplichten er nog niet waren bij de Risten. Men blijft ook bij de urgentie van stoplichten bij de Risten. Maar er is een duidelijk verschil tussen de Risten en Julianastraat. De voorzitter antwoordt dat men moet oppassen dat men het niet te sentimenteel gaat maken. Men moet dit in alle rust bekijken. De briefschrijvers zullen worden geïnformeerd indien het rapport van het T.N.O. bekend is.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1979 | | pagina 26