i
- 6 -
dan is in de brochure een gironummer vermeld waar men geheel naar
eigen inzichten een bijdrage kan storten. Dat lijkt hem een eerlijke manier
dan dit te doen uit de gemeenschappelijke pot.
De heer van den Bemd vindt dat het moet blijven bij het uitspreken van de
gedachten door de raadsleden via de enquête. Straks komt er een andere
aktiegroep en misschien nog een derde of vierde om subsidie en dan moet
men deze ook op dezelfde wijze behandelen.
De voorzitter antwoordt dat ook het college dezelfde mening is toegedaan
als de heer van den Bemd. Alle aanvragen zouden dan moeten worden gehonoreerd.
Evenwel indien de raad een andere visie heeft wil hij deze volgen.
De heer Verpaalen is het niet eens met de stelling van de voorzitter.
Immers het kan zo zijn dat de raad het met de andere aktievoerders minder
eens zou kunnen zijn.
De heer Jochems merkt nog op dat de meerderheid van de gemeenschap het niet
eens behoeft te zijn met de aktie Brabant één, wat wel de meerderheid van
de raad achter zich heeft. Vandaar dat ook een bijdrage van 500,00
niet uit de gemeenschapskas dient te geschieden.
Hierna wordt overgegaan tot hoofdelijke stemming.
Voor het voorstel van burgemeester en wethouders verklaren zich de leden
Jochems, Vogels, mevr. van den Bemd, van den Bemd, van Aert, Martens,
Nooren en van Kuijck.
Tegen het voorstel verklaren zich de leden GoosVerpaalen en Daemen.
Het voorstel tot afwijzing van de eenmalige subsidie is aangenomen met
acht tegen drie stemmen.
11. AANSCHAF VRACHTWAGEN TEVENS VASTSTELLING VAN DE 17e WIJZIGING BEGROTING
ALGEMENE DIENST 1979.
De heer Jochems heeft hierover ook in de commissie openbare werken
gesproken. Hij heeft drie maanden geleden gevraagd of de vrachtwagen niet
vernieuwd diende te worden omdat de fractie van oordeel was dat dit juist was.
Toen kreeg hij als antwoord dat dit niet de bedoeling was, de vrachtwagen
was nog goed en na twee maanden krijgt de raad toch een voorstel om een nieuwe
vrachtwagen aan te schaffen omdat de wagen plotseling versleten is.
Als een leek zo iets ziet dan is hij van oordeel, dat deskundigen dit ook
dienen te zien. Dat is de enige kritiek op dit voorstel. Zonder goede
vervoermiddelen kan een dergelijke gemeenschap niet. In de afgelopen
winter is gebleken dat een vrachtwagen bijna van levensbelang is.
Hij wil in de toekomst zien dat men na 5 a 6 jaar een nieuwe vrachtwagen
in het investeringsplan opneemt, versleten of niet. Dan kan men hiermede
bij de investeringen rekening houden.
De heer Martens merkt op, dat ook de intentie van zijn kant is geweest om
de vrachtwagen op te nemen in het investeringsplan.
Weinig moeite heeft hij met het voorstel behoudens met de laatste zinsnede.
Vanavond eerst is het rapport op tafel gekomen. De leden hebben het verslag
van de commissie openbare werken niet kunnen inzien. De vergadering vond
plaats op 20 februari. Vandaar dat hij het beter had gevonden indien dit versla
bij de agenda was gevoegd. Wel werd bij de agenda aangetroffen het verslag
van 21 februari 1979 van de cie. ruimtelijke ordening.
Hij heeft slechts een offerte aangetroffen met betrekking tot de HIAB-kraan
in tegenstelling van de twee offerten van de vrachtwagen.
De kernvraag is zijn de garanties en de servicevoorwaarden van beide
leveranciers goed en dezelfde, al is er een groot prijsverschil tussen beiden.
4