- 3 - welke na toetreding per 1 januari 1979 genoegen zullen moeten nemen met een zetel in het dagelijks bestuur. Hij is van oordeel dat de zuidelijke gemeenten niet een claim kunnen leggen op een tweede zetel in het dagelijks bestuur op grond van het aantal inwoners. In het voorstel wordt gesproken dat men het nodig vindt dat er twee zetels in het dagelijks bestuur worden bezet door de zuidelijke gemeenten om de specifieke belangen in dit gebied te behartigen, dan wil hij niet ontkennen dat deze er niet zijn, maar welke andere fractie heeft ook niet specifieke belangen, welke behartigd dienen te worden. In de hele regeling worden in feite maar twee dagelijkse bestuurs zetels aangewezen en dat zijn de twee zetels voor Breda. Deze twee zetels heeft Breda vrij zwaar moeten betalen, want Breda heeft in de gewestraad maar tien zetels van de 60 en later 11 van de 81 zetels. Men kan er over denken zoals men wilt, maar zittende in een raad van 39xpersonen en 120.000 inwoners en bovendien de helft van de kosten moet betalen van het stadsgewest, dan mag men wat wensen tegenover stellen. Hij vindt dat de raad van Breda zich nog bescheiden heeft opge steld, naar logisch dat men blijft vasthouden aan de twee zetels in het dagelijks bestuur. Etten-Leur en Oosterhout worden niet in de regeling begunstigd met een zetel in het dagelijks bestuur, maar dit is een zaak van de fracties. Er is natuurlijk overleg geweest met de fracties over dit punt omdat Etten-Leur en Oosterhout dit als breek punt op tafel hebben gelegd. Toch heeft het dagelijks bestuur gemeend dit niet expliciet in de regeling vast te leggen. Voor de naaste toekomst wil men dit open houden. Men kan zich afvragen of men moet doorgaan met een dagelijks bestuur van 10 leden of dat men in de toekomst moet doorgaan met een gewestraad van 81 leden. Hij vraagt zich af of ergens in Nederland een gewestraad van een dergelijke omvang is. Het zijn de fracties waarin Etten-Leur en Oosterhout worden opgenomen, welke gesteld hebben dat zij aan deze gemeenten hun steun geven voor een zetel in het dagelijks bestuur. Er is nóg een ander voordeel om Etten-Leur en Oosterhout op te nemen in het dagelijks bestuur. Zij hebben een grote achterstand in het gewestelijk denken. Het mee functioneren in het dagelijks bestuur is een goede leerschool om de achter stand in te lopen. Alternatief zou kunnen zijn een vrije stemming in de gewestraad voor het d.b. Dan bestaat de mogelijkheid dat door de samenspan ning van enkele gemeenten bepaalde kandidaten worden gekozen. Als men belang hecht aan spreiding van het aantal d.b. -leden over het gehele gebied, dan zou de spreiding door het alternatief ernstig in gevaar kunnen komen. Er zijn leden in deze zaal die destijds bij de Regio Breda aanwezig waren en moeten weten hoe die tweede zetel bij de zuidelijke gemeenten is gekomen.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1978 | | pagina 60