- 3 -
welke na toetreding per 1 januari 1979 genoegen zullen
moeten nemen met een zetel in het dagelijks bestuur.
Hij is van oordeel dat de zuidelijke gemeenten niet een claim
kunnen leggen op een tweede zetel in het dagelijks bestuur op
grond van het aantal inwoners.
In het voorstel wordt gesproken dat men het nodig vindt dat er
twee zetels in het dagelijks bestuur worden bezet door de
zuidelijke gemeenten om de specifieke belangen in dit gebied
te behartigen, dan wil hij niet ontkennen dat deze er niet zijn,
maar welke andere fractie heeft ook niet specifieke belangen,
welke behartigd dienen te worden.
In de hele regeling worden in feite maar twee dagelijkse bestuurs
zetels aangewezen en dat zijn de twee zetels voor Breda.
Deze twee zetels heeft Breda vrij zwaar moeten betalen, want
Breda heeft in de gewestraad maar tien zetels van de 60 en
later 11 van de 81 zetels. Men kan er over denken zoals men
wilt, maar zittende in een raad van 39xpersonen en 120.000
inwoners en bovendien de helft van de kosten moet betalen van
het stadsgewest, dan mag men wat wensen tegenover stellen.
Hij vindt dat de raad van Breda zich nog bescheiden heeft opge
steld, naar logisch dat men blijft vasthouden aan de twee zetels
in het dagelijks bestuur.
Etten-Leur en Oosterhout worden niet in de regeling begunstigd
met een zetel in het dagelijks bestuur, maar dit is een zaak
van de fracties. Er is natuurlijk overleg geweest met de fracties
over dit punt omdat Etten-Leur en Oosterhout dit als breek
punt op tafel hebben gelegd. Toch heeft het dagelijks bestuur
gemeend dit niet expliciet in de regeling vast te leggen.
Voor de naaste toekomst wil men dit open houden. Men kan zich
afvragen of men moet doorgaan met een dagelijks bestuur van 10
leden of dat men in de toekomst moet doorgaan met een gewestraad
van 81 leden.
Hij vraagt zich af of ergens in Nederland een gewestraad van
een dergelijke omvang is.
Het zijn de fracties waarin Etten-Leur en Oosterhout worden
opgenomen, welke gesteld hebben dat zij aan deze gemeenten
hun steun geven voor een zetel in het dagelijks bestuur.
Er is nóg een ander voordeel om Etten-Leur en Oosterhout op
te nemen in het dagelijks bestuur. Zij hebben een grote
achterstand in het gewestelijk denken. Het mee functioneren
in het dagelijks bestuur is een goede leerschool om de achter
stand in te lopen.
Alternatief zou kunnen zijn een vrije stemming in de gewestraad
voor het d.b. Dan bestaat de mogelijkheid dat door de samenspan
ning van enkele gemeenten bepaalde kandidaten worden gekozen.
Als men belang hecht aan spreiding van het aantal d.b. -leden
over het gehele gebied, dan zou de spreiding door het alternatief
ernstig in gevaar kunnen komen.
Er zijn leden in deze zaal die destijds bij de Regio Breda
aanwezig waren en moeten weten hoe die tweede zetel bij de
zuidelijke gemeenten is gekomen.