aa
- 4 -
herstructurering van de stadsgewestraad en ook van het D.B. maar het wachten is
geweest op die nieuwe verkiezingen en er zal in januari wel weer een vergadering
gepland worden.
Het stuk wat ik hier op tafel heb is ook een stuk van de commissie algemene
zaken overigens. Dat er pas op de plaats gemaakt moet worden daar ben ik het
roerend met u eens. Wij hebben de stadsgewestnota op koers gehad, er staan
meen ik 71 onderdelen in die voor overdracht in aanmerking zouden komen.
Het streven van het D.B. is trouwens ook om te continueren en om de taken
die nu uitgevoerd worden zo goed mogelijk te doen en daarom uit te bouwen
Wat die fulltime kracht betreft die is uit de begroting geschrapt en het is
een P.M. post geworden. Voordat wij zo ver zijn komt het weer opnieuw
aan de orde. Of al of niet alle gemeenten deel moeten nemen blijft
toch een moeilijke zaak want dat vraagt om een aparte constructie en als je op
basis van vrijwilligheid mee zou doen dan zou die zaak toch aardig uit elkaar
kunnen gaan lopen want de ene gemeente heeft wel belangstelling voor een bepaalde
taak en de ander heeft weer belangstelling voor de volgende en dan zou je een
aantal gemeenschappelijke regelingen naast elkaar krijgen. Het college vindt
dat alle gemeenten mee zouden moeten doen. Als het echt een stadsgewestelijke taak
is, daar moeten wij ons vooraf van bewust zijn, dan geloof ik ook dat wij met
zijn allen daaraan mee moeten werken. Wat het vetorecht betreft hebben wij
zelf twee keer ondervonden één keer met het uitzendbureau en nog een keer met
het toe treden van Etten-Leur en Oosterhout. Het heeft zijn voor en zijn
nadelen. Een nadeel ervan is natuurlijk wel dat je de toetreding van een bepaalde
gemeente blokkeert. Als gemeente van 5300 inwoners leg je de hele stads
gewestregeling lam. Dat is natuurlijk het nadeel. Van de andere kant is het
zo als er geen vrijstelling.gegeven zou worden dan zou het vetorecht natuurlijk
wel op zijn plaats zijn. Ik geloof ook dat wij er geen politiek college van
moeten maken. Dat is in afwijking van de heer van den Bemd die vindt van wel
en die zegt u weet ervan. Maar ik weet er zo weinig van, laat ik het zo
zeggen ik ben zelf helemaal geen politiek figuur. De burgemeester is geen
politiek figuur dat weet u immers wel. Ik wil niet zeggen dat wij geen kleur
hebben en geen kleur kunnen en durven bekennen daar gaat het niet om maai wij
zijn geen politieke afgevaardigden.
Er is op het moment ook alleen maar in het Stadsgewest een progressief voor
overleg. Noch het C.D.A.noch de V.V.D., noch de P.v.d.A zijn in het
stadsgewest vertegenwoordigd. Het is alleen progressief vooroverleg,
wat op een gegeven moment twee meningen verkondigt. De eerste keer namens een
bepaalde fractie, de tweede keer namens het progressief vooroverleg.
Dat is op moment de enige politiek wat er zich in het stadsgewest afspeelt.
En dat de rest dan toevallig C.D.A. of P.v.d.A of V.V.D. dat wil nog niet
zeggen dat je daar een afvaardiging hebt zitten van een politieke partij dat is
per se niet waar. Dat niet alle gemeenten mee moeten doen dat heb ik net
al verteld dat heeft natuurlijk ook wel zijn consequenties en zeker de
consequenties voor 'een Stadsgewest.
Je doet eraan mee of je doet er niet aan mee. Maar als het eenmaal zo ver is
dan geloof ik -met de nodige waarborgen omgeven- dat men ook zo sportief
moet zijn om mee te doen. Ik geloof dat ik zo in eerste instantie de meeste
vragen wel beantwoord heb.
Dhr. Vogels vindt de politieke vorming in tegenstrijd met het feit dat het
zwaartepunt bij de gemeente moet liggen en dan krijg je toch een soort
vierde bestuurslaag. Omdat het politiek door de fracties gaat heenlopen en omdat
er toch vaak problemen zijn die in mijn ogen weinig met politiek te maken
hebben zie ik dat niet zitten. Ook als je dat verhaal hoort van het politiek
progressief vooroverleg, daar proef ik heel weinig politiek uit.
De voorzitter zegt dat het ook niet de bedoeling is en dat is bij model 1
duidelijk.
Dhr. Vogels vindt het een duidelijke tegenstrijd met het feit dat het
zwaartepunt moet blijven liggen bij de gemeente. Als je dat overeind wil houden
sluit je haast naar mijn mening politieke fractievorming uit.