aa - 4 - herstructurering van de stadsgewestraad en ook van het D.B. maar het wachten is geweest op die nieuwe verkiezingen en er zal in januari wel weer een vergadering gepland worden. Het stuk wat ik hier op tafel heb is ook een stuk van de commissie algemene zaken overigens. Dat er pas op de plaats gemaakt moet worden daar ben ik het roerend met u eens. Wij hebben de stadsgewestnota op koers gehad, er staan meen ik 71 onderdelen in die voor overdracht in aanmerking zouden komen. Het streven van het D.B. is trouwens ook om te continueren en om de taken die nu uitgevoerd worden zo goed mogelijk te doen en daarom uit te bouwen Wat die fulltime kracht betreft die is uit de begroting geschrapt en het is een P.M. post geworden. Voordat wij zo ver zijn komt het weer opnieuw aan de orde. Of al of niet alle gemeenten deel moeten nemen blijft toch een moeilijke zaak want dat vraagt om een aparte constructie en als je op basis van vrijwilligheid mee zou doen dan zou die zaak toch aardig uit elkaar kunnen gaan lopen want de ene gemeente heeft wel belangstelling voor een bepaalde taak en de ander heeft weer belangstelling voor de volgende en dan zou je een aantal gemeenschappelijke regelingen naast elkaar krijgen. Het college vindt dat alle gemeenten mee zouden moeten doen. Als het echt een stadsgewestelijke taak is, daar moeten wij ons vooraf van bewust zijn, dan geloof ik ook dat wij met zijn allen daaraan mee moeten werken. Wat het vetorecht betreft hebben wij zelf twee keer ondervonden één keer met het uitzendbureau en nog een keer met het toe treden van Etten-Leur en Oosterhout. Het heeft zijn voor en zijn nadelen. Een nadeel ervan is natuurlijk wel dat je de toetreding van een bepaalde gemeente blokkeert. Als gemeente van 5300 inwoners leg je de hele stads gewestregeling lam. Dat is natuurlijk het nadeel. Van de andere kant is het zo als er geen vrijstelling.gegeven zou worden dan zou het vetorecht natuurlijk wel op zijn plaats zijn. Ik geloof ook dat wij er geen politiek college van moeten maken. Dat is in afwijking van de heer van den Bemd die vindt van wel en die zegt u weet ervan. Maar ik weet er zo weinig van, laat ik het zo zeggen ik ben zelf helemaal geen politiek figuur. De burgemeester is geen politiek figuur dat weet u immers wel. Ik wil niet zeggen dat wij geen kleur hebben en geen kleur kunnen en durven bekennen daar gaat het niet om maai wij zijn geen politieke afgevaardigden. Er is op het moment ook alleen maar in het Stadsgewest een progressief voor overleg. Noch het C.D.A.noch de V.V.D., noch de P.v.d.A zijn in het stadsgewest vertegenwoordigd. Het is alleen progressief vooroverleg, wat op een gegeven moment twee meningen verkondigt. De eerste keer namens een bepaalde fractie, de tweede keer namens het progressief vooroverleg. Dat is op moment de enige politiek wat er zich in het stadsgewest afspeelt. En dat de rest dan toevallig C.D.A. of P.v.d.A of V.V.D. dat wil nog niet zeggen dat je daar een afvaardiging hebt zitten van een politieke partij dat is per se niet waar. Dat niet alle gemeenten mee moeten doen dat heb ik net al verteld dat heeft natuurlijk ook wel zijn consequenties en zeker de consequenties voor 'een Stadsgewest. Je doet eraan mee of je doet er niet aan mee. Maar als het eenmaal zo ver is dan geloof ik -met de nodige waarborgen omgeven- dat men ook zo sportief moet zijn om mee te doen. Ik geloof dat ik zo in eerste instantie de meeste vragen wel beantwoord heb. Dhr. Vogels vindt de politieke vorming in tegenstrijd met het feit dat het zwaartepunt bij de gemeente moet liggen en dan krijg je toch een soort vierde bestuurslaag. Omdat het politiek door de fracties gaat heenlopen en omdat er toch vaak problemen zijn die in mijn ogen weinig met politiek te maken hebben zie ik dat niet zitten. Ook als je dat verhaal hoort van het politiek progressief vooroverleg, daar proef ik heel weinig politiek uit. De voorzitter zegt dat het ook niet de bedoeling is en dat is bij model 1 duidelijk. Dhr. Vogels vindt het een duidelijke tegenstrijd met het feit dat het zwaartepunt moet blijven liggen bij de gemeente. Als je dat overeind wil houden sluit je haast naar mijn mening politieke fractievorming uit.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1978 | | pagina 156